Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-29, 09:08
  #1
Medlem
Molndalsbros avatar
Hur utses final arena för champions league? är det möjligt för sverige att hålla i en sådan final?
Citera
2015-10-29, 09:15
  #2
Medlem
Marquesos avatar
Arenan måste uppfylla ett visst antal kriterier, mer om det här. Sen väljs (lottas?) det väl mellan dem.

Om jag inte missminner mig ska EL-finalen spelas på Friends 2017, men en CL-final i Sverige får vi nog vänta väldigt länge på.
__________________
Senast redigerad av Marqueso 2015-10-29 kl. 09:19.
Citera
2015-10-29, 10:00
  #3
Medlem
BarryHeros avatar
Tydligen vill de ha en arena som tar minst 70 000 for CL-finalen, sa att den spelas pa Friends kan vi nog glomma.
Citera
2015-10-29, 10:14
  #4
Medlem
Det är väl en liknande process som gäller vid val av mästerskap kan jag tänka. Kortfattat så skickar förbunden/staden en ansökan till UEFA och därefter röstas det om var finalen ska spelas.

Och nej, ingen CL-final i Sverige kommer att spelas på många år.
Citera
2015-10-29, 10:20
  #5
Medlem
P.Gs avatar
Med största sannolikhet med hjälp av mutor.
Citera
2015-10-29, 14:22
  #6
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Stort land. Stor stad. Stor arena. Mycket pengar att betala delegater med.
En eller flera av dessa kriterier måste uppfyllas.

Det gäller alla de största idrottsevenemangen numera (CL, Fotbolls-VM, Fotbolls-EM - fast nu blir det ju ett annat upplägg efter EM i Frankrike, Sommar-OS och Vinter-OS).


Lite OT:
Sommar-OS kommer t.ex antagligen alltid i framtiden snurra mellan USA, England, Tyskland, Frankrike, Spanien, Kina, Ryssland, Japan, Brasilien.
Kan finnas några andra länder, t.ex. Italien, Australien, Turkiet och något afrikanskt land (Sydafrika i antagligen).


Eventuellt kan något olje-land köpa till sig ett OS.
Vinter OS kan gå till någon mindre stad, men i så fall i ett rikt land.



Men som sagt, numera är det väl minst 70k åskådare som ska få plats och det ska vara en femstjärning arena klassad av UEFA. Skottland och Wales "räknar jag in" till England :P (Cardiff har väl 2016-2017-finalen)
__________________
Senast redigerad av TrumanBurbank 2015-10-29 kl. 14:25.
Citera
2015-10-29, 18:51
  #7
Medlem
Cadenzas avatar
Kontanter i en portfölj.
Citera
2015-10-29, 21:30
  #8
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tydligen vill de ha en arena som tar minst 70 000 for CL-finalen, sa att den spelas pa Friends kan vi nog glomma.

Det är sanning med modifikation, den spelades på Allianz för inte så många år sen. Dock lär den aldrig spelas på friends av olika anledningar.
Citera
2015-10-29, 21:33
  #9
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Det är sanning med modifikation, den spelades på Allianz för inte så många år sen. Dock lär den aldrig spelas på friends av olika anledningar.

En hypermodern arena där en VM-semi spelades på 2006 - tar ett par hundra under 70k.
Ja, det finns ingen DIREKT regel som säger att man måste kunna ta in 70000 åskådare, det är 5 stjärnor som gäller.
Tyskarna vet hur man organiserar sig, för mig hade varenda mästerskap kunnat spelas i Tyskland. Helt ärligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback