Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så borde det förstås vara, men vi har alla våra fördomar och förutfattade meningar.

Case in point: när den 18-årige iraniern David Sonboly sköt ihjäl 9 människor i München trodde alla (även jag) att det var ett nytt muslimskt terrordåd. Sedan framkom det att Sonboly var ett mobbningsoffer som vårdats på mentalsjukhus och beundrade Breivik och Hitler. Han kom dessutom från ett sekulärt hem - hans föräldrar var flyktingar undan den islamska regimen i Iran.
Ja,men ibland finns fördomar av en anledning. Och ibland är dom ogrundade.
Och Islam har ju hamnat i en sits just nu, där muslimer får skulden för nästan allt.
Det finns nog ingen människa som läser ordet "självmordsbombare" och inte tänker på en viss religion, utan att ha fått alla fakta.
Dock kan jag inte se hur endast att vara ateist kan leda till hemska brott, när jag däremot kan se att religion gör det.
Citera
2016-08-06, 11:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Case in point är hur många kemiska ämnen han hade i blodet, och vilka nätverk som öppnade kanalerna resp, ströp till, vilka blockader han utsattes för, för att få-till-den-frustration som kom till.

Case är inte A.L , A.P och annat patetiskt, case är VAR sträckan börjar.

Att Sonboly var deprimerad på grund av mobbning och vårdades på sjukhus för det vet vi. Det är inte en särskilt vågad hypotes att hans våldsfantasier hängde samman med detta. Mobbningsoffer känner sig ofta frustrerade och maktlösa, och vill slå tillbaka mot sina plågoandar. Om man som Sonboly är en andra generationens invandrare är det tyvärr inte osannolikt att mobbningen hängde samman med det. Kanske kände han en aggression mot tyskar i allmänhet och det samhälle han levde i.

Detta är förstås spekulationer, men det faktum att han beundrade Breivik talar också emot ett islamistiskt motiv. Breivik är ju en fanatisk islamofob och kontrajihadist.
Citera
2016-08-06, 11:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja,men ibland finns fördomar av en anledning. Och ibland är dom ogrundade.
Och Islam har ju hamnat i en sits just nu, där muslimer får skulden för nästan allt.
Det finns nog ingen människa som läser ordet "självmordsbombare" och inte tänker på en viss religion, utan att ha fått alla fakta.
Dock kan jag inte se hur endast att vara ateist kan leda till hemska brott, när jag däremot kan se att religion gör det.

Visst. Som jag skrev trodde jag själv först att det fanns ett islamistiskt motiv, och det finns natuligtvis en orsak till det. Men just därför bör vi vara vaksamma och inte slentrianmässigt anta att alla vansinnesdåd beror på gärningsmännens (eller kvinnornas) livsåskådningar.

Vad gäller ateism som motiv till hemska brott, så är kanske inte ateismen i sig ett problem, men vissa ideologier som kommunismen har ju präglats av en dogmatisk och intolerant ateism som resulterat i omfattande religiösa förföljelser. Case in point: Sovjetunionen under Stalin och Pol Pots Kambodja.
Citera
2016-08-06, 11:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Allt handlar förmodligen om att man aldrig vet när nästa mördare dyker upp.
Medier är också duktiga på att tala om för oss vilken religion eller gruppering mördaren befinner sig i.
Just nu är det mest fanatiska Muslimer och deras dåd man både pratar om och visar.
Även de själva visar upp denna bild av sig själv.
Den psykopatiska ska delen av den i alla fall.
Skulle massmedier skriva detta varenda gång det skedde ett mord...mördaren var ateist. Trodde inte på någon Gud. Då skulle människor bli livrädd för ateister.

Det förekommer mördande och slakt bland oss människor varenda dag.
Världen är full av psykopater som har noll empati för något levande.

Så är det förstås.
Citera
2016-08-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst. Som jag skrev trodde jag själv först att det fanns ett islamistiskt motiv, och det finns natuligtvis en orsak till det. Men just därför bör vi vara vaksamma och inte slentrianmässigt anta att alla vansinnesdåd beror på gärningsmännens (eller kvinnornas) livsåskådningar.

Vad gäller ateism som motiv till hemska brott, så är kanske inte ateismen i sig ett problem, men vissa ideologier som kommunismen har ju präglats av en dogmatisk och intolerant ateism som resulterat i omfattande religiösa förföljelser. Case in point: Sovjetunionen under Stalin och Pol Pots Kambodja.
Ja, ateism är ju "ingenting" rent ideologimässigt. Det säger absolut ingenting om vad man har för åsikter, förutom att man saknar gudstro.
Citera
2016-08-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Allt handlar förmodligen om att man aldrig vet när nästa mördare dyker upp.
Medier är också duktiga på att tala om för oss vilken religion eller gruppering mördaren befinner sig i.
Just nu är det mest fanatiska Muslimer och deras dåd man både pratar om och visar.
Även de själva visar upp denna bild av sig själv.
Den psykopatiska ska delen av den i alla fall.
Skulle massmedier skriva detta varenda gång det skedde ett mord...mördaren var ateist. Trodde inte på någon Gud.
Då skulle människor bli livrädd för ateister.

Det förekommer mördande och slakt bland oss människor varenda dag.
Världen är full av psykopater som har noll empati för något levande.
Många som utför dessa "psykopater" har nog empati. Dock bara till likatänkande. Religion är "bra" på att dela upp människor i "vi mot dom" tänkande. Naturligtvis inte enda orsaken.
Citera
2016-08-06, 16:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Anton Lundin-Pettersson var ateist. Hans youtube konto https://www.youtube.com/user/HiphopDestroyer666/videos innehåller flera antikristliga videos och pro ateistiska videos.

Ateister han tittade ofta på var The Amazing Atheist, Richard Dawkins, George Carlin, Neil deGrasse Tyson m.fl.

Citat:
Vad är era tankar o funderingar kring detta o hur det formade hans livsyn, attityd o handlingar??????

Att man som ateist inte behöver auktoritets-argument.

Sånt är mera ditt bord.
Citera
2016-08-08, 19:42
Medlem
Fittheligeandes avatar
Och Helge Fossmo är kristen. En persons eventuella religiösa tillhörighet eller brist på religiös tillhörighet säger inte allt om en person. Varje människa är unik och komplex och det är många faktorer som spelar roll ifall en person blir god eller ond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in