Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-01, 19:17
  #1
Medlem
När folk pratar stekpannor är det oftast antingen gjutjärn eller teflon men hur är det med pannor av rostfrittstål? Vad jag vet så tål de metallredskap och hög värme samtidigt som de är billiga. Varför skulle de vara sämre än gjutjärnpannor?
Citera
2005-11-01, 19:24
  #2
Medlem
OliTs avatar
Rostfria stekpannor lämpar sig väldigt bra för att användas till gasspisar, men de har en viss förmåga att skeva till sig.
Citera
2005-11-01, 22:41
  #3
Medlem
stål går att diskas i maskin - det er den størsta fördelen vid det . om man köper en ordentlig kvalitet, med et tjockt bottenskikt av aluminium eller koppar, ka man få ganska ok resultater. jag skulla vilja säja att det er bättre at steka med än teflon, derför att det er tåligt ock ger en rejäl stekyta, men sämre än gjutjärn ock koppar. gjutjärn ka jo innstekas så att det ër lika non-stick som teflon, ock ger en snygg stekyta; koppar ger samma temperatur på hela pannan (om det er den goda tunga sorten), ock har en enorm förmåga att avge värma - kökets rolls royce, verkligen.

det er inte min erfarenhet att en bra kvalitet stålpanna lätt blir skev. jag tror att de flesta proffsar använder stålpannor just därför att de er så tåliga. sitram pro(?) er ett av de finsta märken som finns, ock jag er mycket glad för deres stora rondeau.
Citera
2005-11-02, 19:32
  #4
Medlem
Bultmans avatar
Men bränner det inte fast väldigt lätt i rostfritt stål?
Citera
2005-11-02, 20:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Men bränner det inte fast väldigt lätt i rostfritt stål?
Min erfarenhet är att det behövs rejält med smör/olja. Jag har aldrig lyckats laga fettsnålt med rostfritt.
Citera
2005-11-02, 23:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
Min erfarenhet är att det behövs rejält med smör/olja. Jag har aldrig lyckats laga fettsnålt med rostfritt.

om du - som du säjer - använder gott om olja eller smör, går det ok. det er en bra ide att inte steke för raskt, ock sen vill oftast maten själv lossna från pannan när stekytan er klar - med lite hjälp . men visst ka det vara ett problem. jo, jag föredrar klart mina skeppshult- ock mauviel-pannor.

somliga säjer, att maten inte fastner så lätt om man inte disker pannan med diskmedel men bara med varmt vatten. kanske det er sannt, men jag tycker inte jag ka registrera nogon skillnad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback