Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2015-10-24, 15:11
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Du är på riktigt alltså?

Att respektera sina och partnerns föräldrar är INTE samma sak som att acceptera vilket beteende som helst från dem. Fattar du inte det så förstår jag fan inte hur du tänker.

Jo när det gäller ens egna föräldrar och dina svärföräldrar så måste du faktiskt accp allt utan att bli upprörd. Du ska heller inte diskutera detta med din partner då det blir ett direkt påhopp och leder bara till bråk om npgot mycket känsligt.

Om du själv däremot tycket att dina egna föräldrar gör något fel kan du såklart samtala på ett normalt sett med dem men absolute inte om dina svärföräldrar. Det är din partners uppgift att bestämma ifall de är ett problem.

Citat:
Och nu när du snackar om "ni svenskar" som en grupp, med generaliserade egenskaper, var kommer du ifrån?

Självklart menar jag inte alla men det finns fler svenskar som sysslar såhär som TS. Dessutom ibland på Flashback ser jag folk som rekommenderar olika trådstartare att säga upp bekantskapen med sina föräldrar.

Då undrar jag om ni har en störning eller vad det är för fel på er när vissa skriver så.

Citat:
Att föräldrarna fött dig, gett dig mat, husrum och kläder kan inte göra att ALLT därför kan accepteras.

Det mesta får du bara vara tyst om du kan dock självklart föra normala samtal med dina föräldrar.

Men det är din skyldighet att ta hand om dina föräldrar när de blir gamla precis som de gjorde när du var liten. Det är också din skyldighet att inte flytta för långt ifrån dina föräldrar.

Citat:
Slår du din fru så hoppas jag hon ringer polisen.

Nej det gör jag inte eftersom hon beter sig inte som TS. Nej man anmäler inte sina familjer om det inte är extremt.

Citat:
Vill du kunna bete dig hur du vill mot dina egna ungar, med deras oavsett vad som händer, eviga, självklara, tacksamhet. Eller hur tänker du?

Nej, jag älskar mina barn och gör allt för dem och kommer alltid göra allt för dem. Jag skulle aldrig bete sig så som TS beskriver heller.

Har jag problem med min svärdotter pratar jag om det med min son och visar självklart ändå respekt.

Ja jag förväntar mig självklart stt mina barn kommer göra samma för mig när jag inte längre kan såsom jag gör för dem.
Senast redigerad av bergwall94 2015-10-24 kl. 15:21.
Citera
2015-10-24, 17:27
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Men vad hade du då gjort om din mamma alltid förnedrade din fru? om hon hade velat bestämma absolut allt...det senaste var att hon ville att hennes son ska döpa sin första unge efter deras döda pappa...och det ville inte svärdottern och då säger svärmor "jag struntar i hur ni kallar ungen jag kommer kalla honom efter svärfar"

Innan jag gifte mig frågade jag självklart min frus föräldrar om tillåtelse och innan dess frågade jag mina egna föräldrar om tillåtelse så då kan aldrig detta problem hända.

Jag hade blivit arg på min fru om hon sa något jag hade dock i ensamhet med mina föräldrar pratat på ett normalt sätt med de om dispyten mellan de och min fru.

Detta kommer dock aldrig hända mig.

Citat:
hon sa också saker som "en kvinna kan du hitta vid varje hörn en mamma inte" och mina söner är för bra för er

Ja det är såklart inte lämpligt att säga utan bör påtalas till hennes son istället ensam. Detta borde ju sonen dock ha frågat sin mamma innan de gifte sig.
Citera
2015-10-24, 18:58
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Innan jag gifte mig frågade jag självklart min frus föräldrar om tillåtelse och innan dess frågade jag mina egna föräldrar om tillåtelse så då kan aldrig detta problem hända.
Citat:
Det är också din skyldighet att inte flytta för långt ifrån dina föräldrar.
Varför ska man be föräldrarna om tillåtelse för att gifta sig?
Du måste komma från en intressant kultur... Är du skyldig att bo nära dina föräldrar så länge de lever? Varför i helvete då? Om jag gifter mig är jag inte skyldig min frus föräldrar någonting. Giftermålet är mellan mig och min fru, det är henne jag har skyldigheter mot.
Citera
2015-10-24, 20:15
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Varför ska man be föräldrarna om tillåtelse för att gifta sig?

Hur kan du inte förstå det kommer ni från pluto?

När jag gifter mig så gifts ju min fru in i min familj då är det självklart att min familj också ska godkänna detta.

Citat:
Du måste komma från en intressant kultur... Är du skyldig att bo nära dina föräldrar så länge de lever? Varför i helvete då?

Självklart ska jag se till så att jag kan hjälpa mins föräldrar när de blir äldre. För att kunna göra det behöver jag bo nära mina föräldrar.

Om det finns möjlighet ska självklart mina föräldrar och svärföräldrar flytta in hos oss när de blir gamla.

Mina föräldrar har alltid tsgit hand om mig och hjälpt mig. När mina föräldrar blir gamla blir det tvärtom då är det de som behöver hjälp och då ska jag självklart hjälpa dem.

Det är dessutom positivt även för mig t.ex har alltid barnpassning medmera.

Citat:
Om jag gifter mig är jag inte skyldig min frus föräldrar någonting. Giftermålet är mellan mig och min fru, det är henne jag har skyldigheter mot.

Självklart är du det. Hade det inte varit för hennes föräldrar hade du aldrig kunnat gifta dig med henne. Det är de som fött henne. Dessutom har ju din fru skyldigheter mot dem och då är det ju lämpligt att hjälpa henne med dessa.

Bryr ni er om ers föräldrar ? Nej ni lämnar de på något boende och låter de ligga där och ruttna ? Det är så det låter på dig fy fan asså...
Citera
2015-10-24, 21:28
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Hur kan du inte förstå det kommer ni från pluto?

När jag gifter mig så gifts ju min fru in i min familj då är det självklart att min familj också ska godkänna detta.

Självklart ska jag se till så att jag kan hjälpa mins föräldrar när de blir äldre. För att kunna göra det behöver jag bo nära mina föräldrar.

Om det finns möjlighet ska självklart mina föräldrar och svärföräldrar flytta in hos oss när de blir gamla.

Mina föräldrar har alltid tsgit hand om mig och hjälpt mig. När mina föräldrar blir gamla blir det tvärtom då är det de som behöver hjälp och då ska jag självklart hjälpa dem.

Det är dessutom positivt även för mig t.ex har alltid barnpassning medmera.

Självklart är du det. Hade det inte varit för hennes föräldrar hade du aldrig kunnat gifta dig med henne. Det är de som fött henne. Dessutom har ju din fru skyldigheter mot dem och då är det ju lämpligt att hjälpa henne med dessa.

Bryr ni er om ers föräldrar ? Nej ni lämnar de på något boende och låter de ligga där och ruttna ? Det är så det låter på dig fy fan asså...
Du begränsar dig som bara den, och det är synd. Naturligtvis älskar jag och bryr mig om mina föräldrar, men de är självständiga och har uppfostrat mig till att också vara det. Var de kommer hamna när de är för gamla för att ta hand om sig beror på min och mina syskons livssituation och på vad de själva (mina föräldrar) vill. Att du behöver be om tillstånd för att gifta dig är helt galet.

Vad gör du om dina föräldrar misstycker? Vad gör du om hennes föräldrar misstycker?

Om man gifter sig med någon gifter man sig inte med den personens föräldrar. Naturligtvis bör man anstränga sig för att upprätthålla en god relation med svärföräldrarna, men om de beter sig som TS beskriver är man inte skyldig någonting alls.
Citera
2015-10-25, 12:26
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Du begränsar dig som bara den, och det är synd. Naturligtvis älskar jag och bryr mig om mina föräldrar, men de är självständiga och har uppfostrat mig till att också vara det. Var de kommer hamna när de är för gamla för att ta hand om sig beror på min och mina syskons livssituation och på vad de själva (mina föräldrar) vill. Att du behöver be om tillstånd för att gifta dig är helt galet.

Jag kan bara säga att man lämnar inte sin familj utan alla bör bo nära varandra. Det blir bäst på alla sätt så.

Inte det minsta galet det innebär t.ex att det som hänt TS aldrig kunde hända mig.

Citat:
Vad gör du om dina föräldrar misstycker? Vad gör du om hennes föräldrar misstycker?

Frågar de varför ? Vad som kan göras för att de ska godkänna henne och försöker sedan ordna dessa saker och övertyga mina föräldrar.

Jag hade inte gift mig mot deras vilja det kommer ju förstöra alla relationer framöver.

Hade TS och hennes man gjort samma hade de sluppit detta.

Citat:
Om man gifter sig med någon gifter man sig inte med den personens föräldrar. Naturligtvis bör man anstränga sig för att upprätthålla en god relation med svärföräldrarna, men om de beter sig som TS beskriver är man inte skyldig någonting alls.

Problemet ligger till största del i att hennes svärföräldrar aldrig blev tillfrågade om giftermålet de har hållits utanför och då blir det som det blivit nu.

Då får msn försöka göra det bästa av situationen genom att hållakäft och respektera sina svärföräldrar. För annars kommer det sluta i helvete med bråk med hennes man med mera och det kommer förstöra TS relation.
Citera
2015-10-25, 14:35
Medlem
.Presss avatar
Citat:
Frågar de varför ? Vad som kan göras för att de ska godkänna henne och försöker sedan ordna dessa saker och övertyga mina föräldrar.

Jag hade inte gift mig mot deras vilja det kommer ju förstöra alla relationer framöver.

Hade TS och hennes man gjort samma hade de sluppit detta.

Problemet ligger till största del i att hennes svärföräldrar aldrig blev tillfrågade om giftermålet de har hållits utanför och då blir det som det blivit nu.
Då hade de inte varit gifta din jävla idiot! Även om man har en del skyldigheter mot sina föräldrar ska de inte styra ens liv och lägga sig i ens livsval.

Menar du också att dessa problem inte hade förekommit om de (TS och svärmor) hade bott i samma hus?
Citera
2015-10-25, 16:17
Medlem
Fina Gubbens avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2015-10-25, 17:31
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Press
Då hade de inte varit gifta din jävla idiot! Även om man har en del skyldigheter mot sina föräldrar ska de inte styra ens liv och lägga sig i ens livsval.

Menar du också att dessa problem inte hade förekommit om de (TS och svärmor) hade bott i samma hus?

Nej precis de hade inte varit gifta då och då hade inte problemet funnits eftersom TS msn hade valt en fru som både han och hans föräldrar var överens om.

Alternativt hade TS och sin man varit gifta med de hade fått ändra på vissa saker innan svärföräldrarna accepterade det och då hade de heller inte haft detta problem.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in