2009-10-26, 22:35
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Gött om JG befanns skyldig för spioneri mot riket och fick dela cell med jätte-ghanesen M´Bobo med 33 cm kuk och en förkärlek medelålders gubbar med vattenskallar med dvärgkropp.

Du är väl kanske avundsjuk på hjärnvolymen plattskallad som en arab du verkar.
Men antagligen gillar du bilar med stor cylindervolym?
Har det aldrig slagit dig att de bör finnas ett samband?
Litet plattskallat huvud, liten motorvolym och effekt!
Citera
2009-10-26, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Lämnade han sina krogkvitton kan han alltså inte vara spion.

Är du dum, eller har du bara otur när du tänker?
Citera
2009-10-26, 23:20
Medlem
Basil Fawltys avatar
Några Guillou-citat:

Citat:
"Jag var ung och naiv"

Citat:
- Åt 22-åringen kan jag bara överseende skaka på huvudet och säga: "Unge man, akta dig"

Kommentar: Han fortsatte att vara ung och naiv i åtminstone fem år till.
Citera
2009-10-26, 23:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhead
IB-affären var det väl ändå ett hyggligt journalistiskt arbete bakom? Eller var det inte "fränt" nog?

Suck... Självklart IB, men det scoopet skedde för ..... 37 år sedan. Jag bad om något framstående från de 20 -25 senaste åren. Och kravet är inte något av IB-kaliber. God journalistik kort och gott.
Citera
2009-10-27, 00:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Alla får inte Stora Journalistpriset, jag behöver väl inte nämna varför han fick det? Alla blir inte heller ordförande i pennklubben men det har ju inte med journalistiska framgångar att göra, möjligen att någon anses vara väl värd posten.
Framstående betyder inte alltid att vara främst, även om JG lyckats med det emellanåt, dessutom fler gånger än de flesta.
Du får gärna i din tur berätta om alla fantastiska journalister som i din värld haft en än större karriär, men glöm inte då att nämna vad de gjort samtidigt. Den listan ser jag fram emot.

Jag har redan nämnt två intressanta röster. Du har en mängd andra kandidater i Journalistens antologier Goda nyheter. Och många av Sveriges Radios röster. Så fria från "jag-jag-jag- journalistik". Jag anser att journalisten Guillou försvann för länge sedan. Om han sedan livnär sig på deckare eller spetsknytning är mig totalt likgiltigt.
Senast redigerad av farbror Sven 2009-10-27 kl. 00:12.
Citera
2009-10-27, 01:17
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...-maste-skammas

leif gw bjuder på några ganska sköna citat:

"- Jan har alltid varit barnslig. Han är ju vansinnigt förtjust i sånt där hemliga klubben och ihåliga eken och att lämna meddelanden och sånt. "

"Som journalist var han ju en i högen, i bästa fall. Han jobbade för en ganska obskyr skittidning, Fib-Aktuellt med verkligen inga mängder med läsare, och inget betydande inflytande."

"Med risk för att såra Jan djupt så satt han inte på några väsentliga hemligheter om vare sig försvaret eller nåt annat vid den tiden. Han hade ju inte ens gjort lumpen"

man måste ha grav asperger för att inte kunna läsa mellan raderna att han numera anser sin gamla grabbpolare från fagerhult vara en stor pajas.

finns det något den där lilla kroppen inte har gjort?
Citera
2009-10-27, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Obegripligt inlägg. Jan Guillou har i hemlighet lämnat uppgifter till en brutal kommunistisk diktatur som på den tiden var Sveriges mest fruktade utrikespolitiska hot. I Sovjetunionen på den tiden blev oliktänkande klassade som psykiskt sjuka och låstes in på mentalsjukhus, alternativt deporterade till Sibirien eller avrättade. Landet var ungefär lika trevligt då som Nordkorea är idag. Guillous samarbete med denna omänskliga diktatur pågick i flera år, och enligt en nutida KGB-chef måste Guillou ha bedömts vara en värdefull källa, eftersom man höll honom "varm" så länge.

Den som inte ser hur extremt graverande detta är måste ha skygglappar stora som fotbollsplaner. Antingen var han en spion, eller så var han en idiot.

- F.G

En kombination snarare.
Citera
2009-10-27, 01:26
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Har nån Lektyrreportaget med bilden på Guillo med kpist?

janne med en k-pist? låter märkligt då dom mig veterligen inte har justerbar kolv(kunde inte hålla mig, men det är något med guillou som alltid gett mig rysningar).
Citera
2009-10-27, 01:36
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne.B.Anan
janne med en k-pist? låter märkligt då dom mig veterligen inte har justerbar kolv(kunde inte hålla mig, men det är något med guillou som alltid gett mig rysningar).

Nej men de har infällbar kolv. På bilderna bar han vapnet med infälld kolv.
Citera
2009-10-27, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne.B.Anan
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...-maste-skammas

leif gw bjuder på några ganska sköna citat:

"- Jan har alltid varit barnslig. Han är ju vansinnigt förtjust i sånt där hemliga klubben och ihåliga eken och att lämna meddelanden och sånt. "

"Som journalist var han ju en i högen, i bästa fall. Han jobbade för en ganska obskyr skittidning, Fib-Aktuellt med verkligen inga mängder med läsare, och inget betydande inflytande."

"Med risk för att såra Jan djupt så satt han inte på några väsentliga hemligheter om vare sig försvaret eller nåt annat vid den tiden. Han hade ju inte ens gjort lumpen"

man måste ha grav asperger för att inte kunna läsa mellan raderna att han numera anser sin gamla grabbpolare från fagerhult vara en stor pajas.

finns det något den där lilla kroppen inte har gjort?

Alltså de citat du drar upp är ju vad Leif säger i medhåll till Jans eget försvar. De kanske inte är vänner längre men Leif skräder ju aldrig orden och han använder knappast några hård ord i artikeln.
Citera
2009-10-27, 02:11
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Nej men de har infällbar kolv. På bilderna bar han vapnet med infälld kolv.

haha, undra om han fick skjuta lite med den också. en sak är dock säker att den såväl svenska som utländska faunan har lidit svåra förluster mycket troligtvis tack vara nobbningen från försvarsmakten.
Citera
2009-10-27, 02:27
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melua
Alltså de citat du drar upp är ju vad Leif säger i medhåll till Jans eget försvar. De kanske inte är vänner längre men Leif skräder ju aldrig orden och han använder knappast några hård ord i artikeln.

hmm, kanske är dags för mig att göra ett asperger-test nu i dagarna då..

det jag hakade upp mig på var vändningen i slutet där han anspelar att fem år är alldeles för långt tidsspann kontra vad janne har uppgett att han levererat. och vidare antyder även att janne ligger inne med mer information.

rimligtvis anser han att janne ljuger, men bekräftar dennes något grandiosa självbild.

att leif skulle såga sin forna kamrat rakt av är nog inte speciellt sannolikt, han brukar vara lite mer subtil i sina framföranden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in