2015-07-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ett sant eller falskt påstående om Guillou ..?

https://tankaromib.wordpress.com/201...-att-gora-den/

Det är säker sant, det som skrivs om lögnaren Guillou. Att han är ett eländigt kronvrak stämmer väl in på alla hans övriga dåliga egenskaper.
Citera
2015-07-25, 13:22
Det är fantastiskt hur en människa, så i total avsaknad av manliga egenskaper, likväl har lyckats torgföra sig själv i trettio år som den ultimata karlakarlen.

Må så vara att han inte är mycket till karl, men han verkar onekligen vara en jävel på att göra reklam.
Citera
2015-07-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är säker sant, det som skrivs om lögnaren Guillou. Att han är ett eländigt kronvrak stämmer väl in på alla hans övriga dåliga egenskaper.

Ett exempel är att han under några år i mängder av intervjuer har sagt att han i sin ungdom varit ett världsämne i simning. En ansedd journalist undersökte saken och hittade absolut inga spår av Guillou som simmare. Denna förmåga att hitta på har gjort honom till en rik person i hitte-på-genren.
Citera
2015-07-25, 19:00
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ett exempel är att han under några år i mängder av intervjuer har sagt att han i sin ungdom varit ett världsämne i simning. En ansedd journalist undersökte saken och hittade absolut inga spår av Guillou som simmare. Denna förmåga att hitta på har gjort honom till en rik person i hitte-på-genren.
Så har svarade han på tidningen Aquas frågor 2010.
Citat:
Man har förgäves letat efter simmaren Jan Guillou i resultatlistor
från tidiga 60-talet. Första frågan blir därför:

Vilket namn tävlade du under?
– Jag hette då Jan Hansén.

När började du simträna?
– Vid 11-årsålder, i Stockholms Kappsimningsklubb.

Vilka tävlingar deltog du i?
– Skolungdomens och klubbmatcher. Det här var innan SumSim
startades.

Ditt bästa simsätt? Var du sprinter eller långdistansare?
– Enbart sprinter. Mitt bästa simsätt var frisim.

Minns du någon tid på någon distans?
– 58,3 på 100 m fritt vid 15 års ålder.

Nämn någon klubbkamrat som du tränade tillsammans med?
– Göran ”Krax” Lundqvist i Kappis eftersom jag också tränade
simhopp för tränaren Tage Lindström, som också var min simtränare.

När tog din simkarriär slut?
– 1960 slutade jag.

Är du motionssinmmare idag?
– Jag hatar att motionssimma
länk
Citera
2015-07-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimrod666
Så har svarade han på tidningen Aquas frågor 2010.

länk

Hahahha! Detta inlägget som jag svarar på är väl svar nog till alla? Jan Guillo har levt på en lögn hela sitt liv. Inga simningsframgångar därinte, no,no.
Min stilla undran är: varför måste folk hålla på och ljuga, frisera sanningen, etc.?????
Kan man inte bara nöja sig med att vara en medelmåtta,
i sina egna ögon kan man ju vara världsmästare..))) Är det så jävla viktigt att visa upp dina simkonster som du hade som barn, eh..? Ska liksom varenda liten ansträngning skrivas in i CV:t ???
Citera
2015-07-25, 19:42
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Hahahha! Detta inlägget som jag svarar på är väl svar nog till alla? Jan Guillo har levt på en lögn hela sitt liv. Inga simningsframgångar därinte, no,no.
Min stilla undran är: varför måste folk hålla på och ljuga, frisera sanningen, etc.?????
i sina egna ögon kan man ju vara världsmästare..))) Är det så jävla viktigt att visa upp dina simkonster som du hade som barn, eh..? Ska liksom varenda liten ansträngning skrivas in i CV:t ???

Allt beror väl på vad han har gjort för påståenden. Någon kanske vet?
Svårt att avgöra om 58.3 på 100m vid 15 års ålder på 60-talet är något exceptionellt talangfullt. Tänker inte slösa tid på det. Går iaf inte jämföra rakt av med resultat år 2015 eftersom träningsmetoder, kost och liknande givetvis har utvecklats på 50+ år.

Men visst är det allmänt känt att JG, åtminstone i yngre dar, var "besatt" av att odla sin macho-persona på olika sätt. Har inte sett/läst jättemånga intervjuer med honom på senare år, men möjligt ändå att han lugnat ner sig lite där på äldre dar. Det brukar vara så.
Citera
2015-07-25, 20:05
Medlem
Utöver att ha varit simmare på elitnivå, har Guillou också påstått att han utförde betalda uppdrag åt sovjetiska KGB.
http://www.friatider.se/jan-guillou-...a-som-16-aring
Citera
2015-07-25, 20:35
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Utöver att ha varit simmare på elitnivå, har Guillou också påstått att han utförde betalda uppdrag åt sovjetiska KGB.
http://www.friatider.se/jan-guillou-...a-som-16-aring

Haha, OK. Bra länk.
Vi är nog många som misstänker att JG friserar sanningen ibland. Han brukar vara bra på att slingra sig dock med semantik och fikonspråk på ett samtidigt både irriterande och underhållande sätt.
Citera
2015-07-26, 08:14
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy

Prova att gå fram och ställa dig i en folksamling. På knä.
Citera
2015-07-26, 17:19
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Smaken är som baken. Men för mig är Jan Guillou och Marcus Birro utsatta för samma beundran och hyllning här i Sverige. Ingen jantelag drabbar dessa Herrar, inte. Inte alls.
Citera
2015-07-26, 18:17
Medlem
Jan Guillou vs Marcus Birro
http://www.expressen.se/nyheter/guil...forfattarbrak/
Citera
2015-07-27, 16:41
Moderator
Schlesiens avatar
Kjell Häglund tar - på facebook - upp Jannes ljugande:
(...)

Jag tror, helt ärligt, att Guillou njuter av känslan av att få överhanden just GENOM att ljuga och smäda. Att använda hederliga argument skulle inte ge honom samma tillfredsställelse. En enklare teori är väl att han helt enkelt skiter i att göra research eftersom han inte behöver. Aftonbladet trycker allt han skriver utan att fråga om fakta stämmer.

2008 skrev jag den här krönikan i GP om Guillous fäbless för att använda lögner som huvudbyggstenar:
http://www.gp.se/kulturnoje/1.138136...hateau-guillou

Sedan dess har jag inte läst alltför många av hans veckokrönikor, eftersom de bara är fluff. Varenda gång jag återvänder får jag detta bekräftat.
Så även i dag, när hypen i sociala medier i morse fick mig att läsa Guillous senaste kolumn:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21171113.ab

Först och främst: jag står, rent ideologiskt, mer på Guillous sida än på hans antagonisters. Det är inte minst därför jag blir så illa berörd av hur Guillou handskas med lättkontrollerade fakta.

(...)

Sedan går Häglund igenom JG's underliga omvärldsbeskrivning med några lättfattliga exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in