2016-01-05, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Utan saffran och annat tycker jag den är bättre, vichyssoise faller mig inte i smaken en frusen dag i stugan. Då känns http://vardag.nu/potatis-och-purjolokssoppa/ helt klart bättre. Och kostar nästan ingenting.

Men.
Receptet du länkade till är ju en klockren vichysoisse....
Citera
2016-01-05, 19:18
Medlem
Nemjungs avatar
Svensk husman är nog antagligen bara godast i världen för en svensk som inte fått resa och uppleva världen och dess mat. Svensk husman är gött med det finns klart mycket bättre som slår det med råge.
Citera
2019-12-10, 11:09
Medlem
SvenskFrukosts avatar
Är svensk husmanskost underskattad?

Jag har inte upplevt att något annat land uppfyller min själ på det sättet svensk husmanskost gör. Det är bara något speciellt, annorlunda. Det blir aldrig tråkigt eller uttjatat, det innehåller allt man behöver och har en sund balans i sig när det gäller att laga den. Tillvägagångssättet på hur man lagar maten känns aldrig tråkigt eller onödigt. Man får verkligen ett leende på sina läppar. Att mumsa i sig kålpudding och potatis (favorit) fungerar bara helt enkelt.
Citera
2019-12-10, 11:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Håller helt med dig. Är tacksam över att ha vuxit upp med en mamma vars grundrecept varit husmanskost:

- kålpudding
- raggmunkar
- pytt i panna
- ugnspannkaka
- kroppkakor och palt
- fläskkorv med rotmos
- pölsa och potatis

Plus en mängd andra recept.

Jag saknar det när jag går ut på en vanlig restaurang - i synnerhet på kvällen. Ska man äta husmanskost utanför hemmet måste man äta lunch på en restaurang för arbetare.
Citera
2019-12-10, 20:26
Medlem
Lost.Villains avatar
Beror på maträtt och kanske tillfälle. En kalops på vintern är fint som fasiken. Men kanske inget man drömmer om en varm sommardag.

Finns godsaker inom svensk husman, men kan inte påstå att jag tycker att det är ens topp 10 i världen.
Citera
2019-12-10, 20:31
Medlem
mainfurers avatar
Leverbiff, det var länge sen... mumma
Bäst är riktgt lånkok ov dillkött med potatis. Åå
Citera
2019-12-11, 21:24
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Inte ens i närheten..
Citera
2019-12-12, 01:23
Medlem
TraXzmans avatar
Vi vänder på det vad är kinesisk husmanskost från förr tom nu..
Är det nåt som gjordes under en viss epok på 10 år för 50 år sen eller i Sverige i detta fall ?

Kan vi inte bara säga svensk traditionell mat istället sen plus 1000 andra svenska rätter ... blir lite irriterad på att man tror sig ha stenkoll på vad svensk husmans kost är

Men till frågan är den svenska traditionella maten helt underbar i sin egenhet och smak :svar JA

Kanske denna bok förklarar svensk traditionell matkonst :

https://www.google.com/search?biw=15...eNRoAy8wWAEnM:

Tycker vi kan gå igenom kokböckerna innan man börja snacka eller vad säger ni ?
Senast redigerad av TraXzman 2019-12-12 kl. 01:30.
Citera
2020-12-10, 17:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Bara jag som tycker att svensk mat är bäst?

Man hör ofta folk snacka skit om svensk mat, men ärligt talat så tycker jag att svensk husmanskost är den bästa maten som finns. Dock så är jag kanske inte så kräsen och mer enkel av mig.

Bara jag som föredrar svensk mat alla dagar i veckan?
Citera
2020-12-10, 17:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Man hör ofta folk snacka skit om svensk mat, men ärligt talat så tycker jag att svensk husmanskost är den bästa maten som finns. Dock så är jag kanske inte så kräsen och mer enkel av mig.

Jag finner nordisk husmanskost god, även utländska. Med lite variation så gör det gott.

Skiter i vad folk tycker, väljer att njuta av maten istället.
Citera
2020-12-10, 17:59
Medlem
Bajskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson

Jag är helt överens med dig. Köttbullar & potatis med alla tillbehör är så gott. Kanske det godaste någonsin.

Jag gissar att folk som snackar skit om svensk mat 1. har bara ätit det i bamba 2. har en mor som inte kan laga mat.
Citera
2020-12-10, 18:00
Medlem
Keyzs avatar
Är man van vid MSG och diverse smakförstärkare så förstår jag varför många folkslag dissar svensk husmanskost.

Efter jag slutat med all flavour enhancer skit som finns i bl.a. all asiatisk mat så har jag lärt mig uppskatta våran kära husmanskost!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in