• 1
  • 2
2015-10-20, 19:41
Medlem
Talande Huvuds avatar
Hej! Jag är 22 år ung och lider sedan några år tillbaka av migrän.
Till en början kom anfallen väldigt sporadiskt men har senaste 2-3 åren periodvis infallit nästan 3-4 ggr/vecka ibland i flera dagar i sträck.

Jag har sumatriptan som primär medicinering, vilket ibland kan avbryta anfallen om det tas i tid. Annars kan jag ta treo, ibuprofen, citodon och andra Nsaid/smärtstillande på varandra utan minsta förbättring av besvären.

Jag kan inte dricka alkohol eller motionera för häftigt då jag garanterat får migränanfall. Efter ett anfall blir jag helt matt, och hinner ofta inte återställa mig innan nästa kommer. Betablockerare var till föga nytta och gjorde mig dessutom jättetrött (risk för hypotoni föreligger iom min längd och vikt), akupunktur är oklart om det faktiskt hjälpte men jag uppfattade det som att frekvensen kanske blev pyttelite lägre. Har gått till sjukgymnaster som tryckt och haft sig, ingen förändring. Jag äter förövrigt concerta dagligen sedan 1 1/2 år tillbaka, men problematiken fanns innan dess också stundvis i samma omfattning som nu.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, ingen läkare verkar kunna hjälpa mig mer än detta och hela mitt liv påverkas av att ha så många återkommande anfall. Om någon har förslag på behandlingsmetoder jag inte prövat, alternativa behandlingar eller egna erfarenheter som hjälpt får ni gärna dela med er. Alla tips och förslag på vad jag kan göra tas emot med största tacksamhet.
Citera
2015-10-20, 20:04
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Hur mycket socker äter du då? eller har du slutat med det helt? Hur sover du?
Citera
2015-10-20, 20:09
Medlem
Talande Huvuds avatar
Jag äter väl socker, särskilt i tentaperioder.. Iallafall någon godisbit och frukt per dag i vanliga fall för att försöka hålla vikten trots concertan.
Citera
2015-10-20, 20:11
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Hormoner/ hormonförändringar kan leda till ökade migränanfall, i varjefall för kvinnor.

Hur länge fick du akupunktur? Jag fick gå ca 10-12 ggr innan min migrän blev bättre. I början fick jag en extrem spänningshuvudvärk, men hellre det än 5-8 anfall i veckan. Efter avslutad behandling så dröjde det ca 2 år innan jag fick ett anfall igen.

Extremt jobbig och jag lider med dig.
Hoppas du får något bra svar.
Citera
2015-10-20, 20:14
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talande Huvud
Jag äter väl socker, särskilt i tentaperioder.. Iallafall någon godisbit och frukt per dag i vanliga fall för att försöka hålla vikten trots concertan.
Jag hade problem med huvudvärk och migrän mycket tidigare. Jag trodde jag sov fel så jag fixade en såndär 300 spänns kudde som formar sig efter huvudet. Men sen märkte jag att det var mest sockret som triggade det för mig. Om jag sover på sidan och skippar socker helt slipper jag typ allt sånt.

Såg någon dokumentär för as länge sen där det var en brud som var tvungen att operera någon metallgrej mellan nacken och huvudet typ. Hon hade migrän varje dag.
Citera
2015-10-20, 20:17
Bannlyst
Citat:
Hej! Jag är 22 år ung och lider sedan några år tillbaka av migrän.
Till en början kom anfallen väldigt sporadiskt men har senaste 2-3 åren periodvis infallit nästan 3-4 ggr/vecka ibland i flera dagar i sträck.

Jag har sumatriptan som primär medicinering, vilket ibland kan avbryta anfallen om det tas i tid. Annars kan jag ta treo, ibuprofen, citodon och andra Nsaid/smärtstillande på varandra utan minsta förbättring av besvären.

Jag kan inte dricka alkohol eller motionera för häftigt då jag garanterat får migränanfall. Efter ett anfall blir jag helt matt, och hinner ofta inte återställa mig innan nästa kommer. Betablockerare var till föga nytta och gjorde mig dessutom jättetrött (risk för hypotoni föreligger iom min längd och vikt), akupunktur är oklart om det faktiskt hjälpte men jag uppfattade det som att frekvensen kanske blev pyttelite lägre. Har gått till sjukgymnaster som tryckt och haft sig, ingen förändring. Jag äter förövrigt concerta dagligen sedan 1 1/2 år tillbaka, men problematiken fanns innan dess också stundvis i samma omfattning som nu.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, ingen läkare verkar kunna hjälpa mig mer än detta och hela mitt liv påverkas av att ha så många återkommande anfall. Om någon har förslag på behandlingsmetoder jag inte prövat, alternativa behandlingar eller egna erfarenheter som hjälpt får ni gärna dela med er. Alla tips och förslag på vad jag kan göra tas emot med största tacksamhet.

Prova käka en dos svamp. (toppslätsskivlingar). Jag åt 50st och fick min första riktiga migrän mer än ett år senare. Du skulle kunna prova käka 30st om du är färsk .
Citera
2015-10-20, 20:21
Medlem
warfighters avatar
Har du varit hos neurologen eller hos vanliga allmänläkare?

Begär i vilket fall att komma till neurologen och få din migrän ordentligt utredd. När inget, verkligen inget annat hjälper kan du få testa botox. Det mesta sprutas i nacke, axlar och bakom öronen. Lite få du i pannan - men inte som skönhetskur direkt.. räkna snarare med att se ut som Jack Nicholson.. 32 sprutor var tredje månad. Det var vad som räddade mig ur helvetet.

Jag får fortfarande anfall. Kan inte dricka alkohol, slarva med mat eller sömn.. allt det där är kvar, men anfallen blir kortare och framför allt inte lika smärtsamma. Jag klarar tex att jobba och köra bil trots anfall, vilket var en omöjlighet tidigare. Ibland blir det bara ett "jag vet att jag har huvudvärk, men det gör inte ont", en obekväm trötthet liksom. Folk har skitkul åt mina ögonbryn, men orka bry sig..
Citera
2015-10-20, 20:33
Medlem
Talande Huvuds avatar
Tack så mycket för era svar. Jag sover ju konstigt, platt på mage med huvudet snett och atlaskotan har haft lite kul saker för sig men så har jag alltid varit och trots att sjukgymnaster tryckt tillbaka den har det varit till föga hjälp för migränen. Jag ska testa memory foam kudde, har börjat med bettskena också i några mån då jag pressar/gnisslar tänder men det har inte heller hjälpt.

Akupunktur fick jag i ca 2 månader, kanske värt att gå tillbaka och försöka en längre tid? Skadar ju inte mer än det kan hjälpa ändå. Blir ju dock en liten nocebo effekt då neurologen jag senast träffade tyckte det var hittepå. Jag tar p-piller, men tycker inte det kan vara dem då jag bytte för något år sedan bara. Ska man testa att sätta ut?

Med alternativa metoder syftar jag på sådant som helst är lagligt och inga hallucinogener.. Jag är inte bekväm med att bli påverkad till den graden. Men du ska ha tack
Citera
2015-10-20, 20:37
Medlem
Sharp19s avatar
Jag har haft liknande besvär med migrän när jag studerade. Det var dock sällan det hände mer än ett par gånger på samma vecka. Tog studieuppehåll i 3-4 år och jobbade - inte ett enda migränanfall under den perioden!

Sen pluggade jag några terminer igen, kom ganska omgående som ett brev på posten...
Resten av mitt liv sedan dess - har möjligen haft vissa symptom (synbortfall) men väldigt sällsynt, det är allt.

Man ska alltså inte studera
Citera
2015-10-20, 20:38
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Har du varit hos neurologen eller hos vanliga allmänläkare?

Begär i vilket fall att komma till neurologen och få din migrän ordentligt utredd. När inget, verkligen inget annat hjälper kan du få testa botox. Det mesta sprutas i nacke, axlar och bakom öronen. Lite få du i pannan - men inte som skönhetskur direkt.. räkna snarare med att se ut som Jack Nicholson.. 32 sprutor var tredje månad. Det var vad som räddade mig ur helvetet.

Jag får fortfarande anfall. Kan inte dricka alkohol, slarva med mat eller sömn.. allt det där är kvar, men anfallen blir kortare och framför allt inte lika smärtsamma. Jag klarar tex att jobba och köra bil trots anfall, vilket var en omöjlighet tidigare. Ibland blir det bara ett "jag vet att jag har huvudvärk, men det gör inte ont", en obekväm trötthet liksom. Folk har skitkul åt mina ögonbryn, men orka bry sig..

Tack! Jag har varit hos neurolog och allmänläkare. Hos neurologen lät det ungefär såhär "du har kronisk migrän. har du tur blir det bättre med åren". Jag hade ogärna velat bli ändrad i ansiktet men när man väl ligger där med ett anfall och helst blir skjuten tror jag det låter mer lockande. Men hur kan jag hitta någon som vet/kan något och vill hjälpa?
Citera
2015-10-20, 20:41
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharp19
Jag har haft liknande besvär med migrän när jag studerade. Det var dock sällan det hände mer än ett par gånger på samma vecka. Tog studieuppehåll i 3-4 år och jobbade - inte ett enda migränanfall under den perioden!

Sen pluggade jag några terminer igen, kom ganska omgående som ett brev på posten...
Resten av mitt liv sedan dess - har möjligen haft vissa symptom (synbortfall) men väldigt sällsynt, det är allt.

Man ska alltså inte studera

Jag läser till mitt drömyrke så det skulle innebära att ge bort den största glädjen i mitt liv.. Inte aktuellt i första taget :/
Citera
2015-10-20, 20:52
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:
Jag läser till mitt drömyrke så det skulle innebära att ge bort den största glädjen i mitt liv.. Inte aktuellt i första taget :/
Har inte sagt att du ska sluta, jag gjorde det inte heller.
Men för mig hjälpte det att veta att det slutar när man är klar och har fått sitt jobb.
Jag är skeptisk emot behandling, mediciner osv. Bättre att försöka komma åt vad som kan trigga igång det. I mitt fall var det starka lampor, ost, vissa sötningsmedel till exempel.

Idag kommer symptomen om jag dricker light-läsk, men utvecklas aldrig fullt ut.

Lycka till med studierna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in