• 1
  • 2
2015-10-20, 21:01
Medlem
W.Smiths avatar
Något här verkar inte ha gått rätt till i din kontakt med sjukvården. Vilket förvisso är föga förvånande eftersom det är Sverige vi befinner oss i. Men hur kan du inte ha kommit i kontakt med epilepsi-medicin som preventiv metod?

Sumatriptan är säkert bra, om jag inte minns fel finns det även som injektionsspruta, men det används ju inte preventivt utan akut. Men det enda du testat i förebyggande syfte alltså är betablockerare?

En nära vän fick i princip sitt liv tillbaka med epilepsimedicin. Epilepsi och migrän är närbesläktade på något vis och därför funkar epilepsimedicinen på många med migrän. Minns ej exakt vilket läkemedel det handlade om, men skulle gissa på att det var Topimax. Det finns väl en hel uppsjö liknande läkemedel dock som fungerar på ungefär samma sätt.

Det låter otroligt att du skulle ha träffat en neurolog och ändå inte haft detta på tal. Hur som helst, träffa en neurolog och ta upp epilepsimedicin. Googla gärna runt lite också så kommer du se att det finns många som blir hjälpta av sådana mediciner.

Lycka till!
Citera
2015-10-20, 21:03
Medlem
knullklassons avatar
Slarva inte med kosten! Skippa aldrig några mål mat (framför allt inte frukost) och gå aldrig hungrig. Ät rå ingefärsrot.
Citera
2015-10-20, 21:03
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talande Huvud
Tack! Jag har varit hos neurolog och allmänläkare. Hos neurologen lät det ungefär såhär "du har kronisk migrän. har du tur blir det bättre med åren". Jag hade ogärna velat bli ändrad i ansiktet men när man väl ligger där med ett anfall och helst blir skjuten tror jag det låter mer lockande. Men hur kan jag hitta någon som vet/kan något och vill hjälpa?

Det är inte alla neurologer som har utbildning i hur man lägger sprutorna om jag har förstått saken rätt, så det kan vara svårt. Dessutom är de inte hypervilliga att göra det ens när de kan, så jag gissar att det finns en osäkerhet när det gäller långtidsverkningarna. (Det tog mig typ tre-fyra år att få det efter att jag börjat prata om det, men du kanske har testat saker som de ville prova på mig först, så det säger inte så mycket egentligen.. ) Det kan också hända att sprutan hamnar lite fel och då tar det ett par månader innan nerven funkar normalt igen. Jag rekommenderar det (som du märker) inte lättvindigt! Och det du skrev om att sätta ut allt annat du tar är nog något du ska fundera på. Men det är ju också en avvägning förstås.. det finns ju skäl till att du tar grejerna också.

I vilket fall.. när inget annat hjälper så FINNS botox. Det "växer bort" .. jo tack, men du ska väl ha ett liv innan 40? Känslan av att ligga och bara vilja amputera skallen dag efter dag, vecka efter vecka.. ibland med uppehåll och sen tillbaka igen.. man mår inte bra av det i längden. Familjen, jobbet, vännerna.. hela livet handlar till slut BARA om "ja, visst! ..om jag inte har migrän" Att vänta ut åren är inte en lösning och det var ganska korkat sagt även om det nog var tänkt för att muntra upp dig "det går ju bort.." (Kanske.)

Sen kan det ju finnas olikheter mellan landsting. Men annars så kan du nog bara fråga dig fram.. kanske ringa och fråga på neurologen om de ens har den typen av behandling. Annars kan du kanske få remiss att göra det privat. Jag har sett sidor med kliniker som gör det helt privat, men då får du bekosta det själv.
Citera
2016-10-18, 21:42
Medlem
TheLastDons avatar
Har en bekant som lidit av migrän större delen av hennes liv, fram tills att hon av annan anledning blev sjukskriven från jobbet och fick gå hemma i ett par månader. Det visade sig att hennes migrän, antagligen, var stressrelaterad. Hon har inte varit stressad på det sättet att hon s.a.s. haft bråttom med saker eller att det gränsat mot utbrändhet, men antagligen lagt ganska stort ansvar på sig själv på arbetet (chef) i kombination med (tror jag) en viss del prestationskrav på sig själv.

Kan det vara så att du ställer stora krav på dig själv avseende studierna (tänker på att du säger att du läser till ditt drömyrke) och på så vis blir "stressad" vilket kan trigga migränen? Om det i min bekants fall var kopplat till mer stressande situationer eller mer allmänt vet jag inte, men det tog någon månad av "hemmaslappande" innan hon blev av med migränanfallen.

Bara en tanke i all välmening, jag vet själv hur jävligt migrän är även om jag inte har haft i närheten lika mycket som du beskriver.
Citera
2016-10-18, 23:45
Medlem
SvartaBjorns avatar
TS:
Hur har det gått? Har du fått någon hjälp?
I så fall dela gärna med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in