2015-10-20, 13:56
Medlem
Hej!

Jag skulle behva lite inspiration frn er! Kan ni formulera vardagliga dilemman? Har vldigt svrt med att gra det, men min uppgift r att utg frn olika teorier (ssom utilitarism, hedonism, pliktetik osv) fr att sedan kunna analysera det dilemmat, skriva utifrn bland annat dessa teorier, vrdera fr-och nackdelar med vardera teoris lsning p dilemmat och sedan sjlv vlja vad jag skulle gra och varfr.

Tack!
Citera
2015-10-20, 14:28
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Hej!

Jag skulle behva lite inspiration frn er! Kan ni formulera vardagliga dilemman? Har vldigt svrt med att gra det, men min uppgift r att utg frn olika teorier (ssom utilitarism, hedonism, pliktetik osv) fr att sedan kunna analysera det dilemmat, skriva utifrn bland annat dessa teorier, vrdera fr-och nackdelar med vardera teoris lsning p dilemmat och sedan sjlv vlja vad jag skulle gra och varfr.

Tack!
Niv? Ngon speciell inriktning?

Vad sgs om otrohet, dr brukar olika inriktningar tycka olika.
Citera
2015-10-20, 21:11
Medlem
PsychoticAliens avatar
Jag borde verkligen ta nyttigare, dricka mindre l, trna och motionera mer, kmpa mer fr att n mina visioner, stda oftare (framfrallt torka golv mer n en handfull gnger per r), borde hra av mig oftare till familj och vnner, studera intressanta mnen, donera mer till behvande, sopsortera bttre, sitta mindre framfr datorn och g ut och mta livet i hgre grad, sluta lyssna p samma ltar hela tiden, ta mindre ktt, raka mig oftare, spara mer pengar, betala av mer p skulder.. och inhandla det dr teleskopet nn gng (!)

Ska bara samla lite motivation frst...
Citera
2015-10-29, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Hej!

Jag skulle behva lite inspiration frn er!

Okej. Vi r hr fr att hjlpa.

Citat:
Kan ni formulera vardagliga dilemman? Har vldigt svrt med att gra det, men min uppgift r att utg frn olika teorier (ssom utilitarism, hedonism, pliktetik osv) fr att sedan kunna analysera det dilemmat, skriva utifrn bland annat dessa teorier, vrdera fr-och nackdelar med vardera teoris lsning p dilemmat och sedan sjlv vlja vad jag skulle gra och varfr.

Utilitarist: Jag hller definitivt med fregende talare. Vissa sger "varfr ska jag hjlpa ngon jag inte knner". Jag sger bara att vi mste strva efter att svara s mnga frgor p detta forum vi kan fr att stda fr alla andra.

Hedonist: Vad r det fr strunt, se till att du formulerar en frga som ger maximalt med svar s att du sjlv hittar det du letar efter. Alla andra r irrelevanta.

Pliktetiker: Ja men ta det lugnt nu, om ngon stller en frga mste vi svara p den, oavsett hur den r formulerad.

Det r en brjan. Lycka till och anvnd din fantasi.
Citera
2015-11-02, 07:13
Medlem
Soxis avatar
Gr lxan sjlv s lr du dig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in