2015-10-20, 13:56
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite inspiration från er! Kan ni formulera vardagliga dilemman? Har väldigt svårt med att göra det, men min uppgift är att utgå från olika teorier (såsom utilitarism, hedonism, pliktetik osv) för att sedan kunna analysera det dilemmat, skriva utifrån bland annat dessa teorier, värdera för-och nackdelar med vardera teoris lösning på dilemmat och sedan själv välja vad jag skulle göra och varför.

Tack!
Citera
2015-10-20, 14:28
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Hej!

Jag skulle behöva lite inspiration från er! Kan ni formulera vardagliga dilemman? Har väldigt svårt med att göra det, men min uppgift är att utgå från olika teorier (såsom utilitarism, hedonism, pliktetik osv) för att sedan kunna analysera det dilemmat, skriva utifrån bland annat dessa teorier, värdera för-och nackdelar med vardera teoris lösning på dilemmat och sedan själv välja vad jag skulle göra och varför.

Tack!
Nivå? Någon speciell inriktning?

Vad sägs om otrohet, där brukar olika inriktningar tycka olika.
Citera
2015-10-20, 21:11
Medlem
PsychoticAliens avatar
Jag borde verkligen äta nyttigare, dricka mindre öl, träna och motionera mer, kämpa mer för att nå mina visioner, städa oftare (framförallt torka golv mer än en handfull gånger per år), borde höra av mig oftare till familj och vänner, studera intressanta ämnen, donera mer till behövande, sopsortera bättre, sitta mindre framför datorn och gå ut och möta livet i högre grad, sluta lyssna på samma låtar hela tiden, äta mindre kött, raka mig oftare, spara mer pengar, betala av mer på skulder.. och inhandla det där teleskopet nån gång (!)

Ska bara samla lite motivation först...
Citera
2015-10-29, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Hej!

Jag skulle behöva lite inspiration från er!

Okej. Vi är här för att hjälpa.

Citat:
Kan ni formulera vardagliga dilemman? Har väldigt svårt med att göra det, men min uppgift är att utgå från olika teorier (såsom utilitarism, hedonism, pliktetik osv) för att sedan kunna analysera det dilemmat, skriva utifrån bland annat dessa teorier, värdera för-och nackdelar med vardera teoris lösning på dilemmat och sedan själv välja vad jag skulle göra och varför.

Utilitarist: Jag håller definitivt med föregående talare. Vissa säger "varför ska jag hjälpa någon jag inte känner". Jag säger bara att vi måste sträva efter att svara så många frågor på detta forum vi kan för att städa för alla andra.

Hedonist: Vad är det för strunt, se till att du formulerar en fråga som ger maximalt med svar så att du själv hittar det du letar efter. Alla andra är irrelevanta.

Pliktetiker: Ja men ta det lugnt nu, om någon ställer en fråga måste vi svara på den, oavsett hur den är formulerad.

Det är en början. Lycka till och använd din fantasi.
Citera
2015-11-02, 07:13
Medlem
Soxis avatar
Gör läxan själv så lär du dig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in