• 1
  • 2
2015-10-18, 23:11
Medlem
Jahaudus avatar
Jag har fått Saroten 25 mg utskrivet pga nervsmärta samt dålig sömn pga smärta.
Det fungerar, men jag är trött hela tiden och kan sova hur mycket som helst.

Jag vet att trötthet är en av biverkningarna, men hade hoppats på att det skulle vara övergående. Har tagit tabletterna i ca tre veckor nu. Kan sova över 12 timmar och sedan sova middag 3-4 timmar och ändå vara jättesömnig däremellan.

Det håller inte. Jag har ett jobb att gå tillbaks till efter sjukskrivningen är slut och ett litet barn att ta hand om. Jag provade att ställa klockan och gå upp, men blev då nästan yr av trötthet.

Har ett återbesök hos läkaren och funderar på att säga att jag vill sluta med Saroten.

Finns det något alternativ till Saroten som skulle vara värt att föreslå för läkaren att få prova? Någon med erfarenhet som kan komma med tips och råd?
Citera
2015-10-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Jag har fått Saroten 25 mg utskrivet pga nervsmärta samt dålig sömn pga smärta.
Det fungerar, men jag är trött hela tiden och kan sova hur mycket som helst.

Jag vet att trötthet är en av biverkningarna, men hade hoppats på att det skulle vara övergående. Har tagit tabletterna i ca tre veckor nu. Kan sova över 12 timmar och sedan sova middag 3-4 timmar och ändå vara jättesömnig däremellan.

Det håller inte. Jag har ett jobb att gå tillbaks till efter sjukskrivningen är slut och ett litet barn att ta hand om. Jag provade att ställa klockan och gå upp, men blev då nästan yr av trötthet.

Har ett återbesök hos läkaren och funderar på att säga att jag vill sluta med Saroten.

Finns det något alternativ till Saroten som skulle vara värt att föreslå för läkaren att få prova? Någon med erfarenhet som kan komma med tips och råd?

Tar du medicinen på morgonen eller på kvällen? Det är vanligt med insättningssymptom vid påbörjad behandling, kanske Mirtazapin vore ett alternativ om du inte är nöjd med Saroten?
Citera
2015-10-19, 13:57
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invision
Tar du medicinen på morgonen eller på kvällen? Det är vanligt med insättningssymptom vid påbörjad behandling

Tack för ditt svar! Jag tar den på kvällen. Provade att ta den ett par timmar tidigare än vad jag började med, för att se om jag skulle slippa bli så seg på morgon, men det gjorde ingen skillnad.
Hur länge brukar insättningssymptom hålla i sig? Tycker att det borde gått över efter tre veckor, men har ingen erfarenhet av sån här form av smärtlindring....
Frågade läkaren om jag borde sänka dosen, men hon ansåg den vara låg nog.
Citera
2015-10-20, 10:41
Medlem
EmmaKlaras avatar
Den medicinen kan du inte fortsätta med om du ska klara jobb och barn.

Hör med din läkare om du kan få prova något annat, det är ganska vanligt att man får testa sig fram.
Citera
2015-10-20, 11:05
Medlem
Plastbunkers avatar
När du fick det utskrivet för tre veckor sen så började du med 25 mg direkt? Kan för vissa vara en hög dos att börja med.

Be att få 10 mg-tabletter utskrivna. För de som reagerar kraftigt på saroten brukar man då trappa in den försiktigt med 10 mg/vecka för att minska biverkningarna.
Citera
2015-10-20, 11:23
Medlem
Prata med din läkare. När jag började med Saroten fick jag också 25 mg tabletter och jag var så trött dagen efter att jag somnade på jobbet. Jag kontaktade min läkare som istället skrev ut 10 mg tabletter och det fungerade bättre. Sedan ökade jag sakta tills jag kom upp till min nuvarande dos. Jag började också att ta dem tidigare. Kl 18 istället för kl 20.
Citera
2015-10-20, 16:08
Medlem
Håller med om att 25 mg är för mycket att börja med. Jag började med 10 mg och trappade upp till 40 mg inom ca sex veckor. Jag var också jättesteg i början, men det gick över.
Citera
2015-10-20, 19:51
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Håller med om att 25 mg är för mycket att börja med. Jag började med 10 mg och trappade upp till 40 mg inom ca sex veckor. Jag var också jättesteg i början, men det gick över.

Minns du hur lång tid det tog innan segheten gick över?
Citera
2015-10-20, 19:58
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
När du fick det utskrivet för tre veckor sen så började du med 25 mg direkt? Kan för vissa vara en hög dos att börja med.

Be att få 10 mg-tabletter utskrivna. För de som reagerar kraftigt på saroten brukar man då trappa in den försiktigt med 10 mg/vecka för att minska biverkningarna.

Ja, jag började med 25 mg direkt. Jag struntade i att ta dem helt en kväll. Sov kasst som vanligt, men var inte alls lika seg under dagen därpå. Testade sen att ta 10 mg och sov från kl 22.30-09.30, då jag tvingade mig själv att gå upp. Var trött hela dagen.
Verkar alltså inte spela nån roll att jag bara tog 10 mg. Konstigt, kanske är något ämne i som gör mig superslö, oavsett mängd...
Citera
2015-10-20, 20:00
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allalone
Prata med din läkare. När jag började med Saroten fick jag också 25 mg tabletter och jag var så trött dagen efter att jag somnade på jobbet. Jag kontaktade min läkare som istället skrev ut 10 mg tabletter och det fungerade bättre. Sedan ökade jag sakta tills jag kom upp till min nuvarande dos. Jag började också att ta dem tidigare. Kl 18 istället för kl 20.

Ska definitivt prata med min läkare om andra alternativ och kommer tills dess att ta 10mg kl 18 (om jag inte slutar helt). Så du blir inte längre trött på dagarna?
Citera
2015-10-20, 20:03
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Den medicinen kan du inte fortsätta med om du ska klara jobb och barn.

Hör med din läkare om du kan få prova något annat, det är ganska vanligt att man får testa sig fram.

Du verkar helt övertygad om att det är fel medicin, min nuvarande uppfattning är nog densamma. Du har kanske nåt förslag på annan medicin?
Citera
2015-10-20, 21:32
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Be om 10 mg och få trappa upp istället. Idag är jag på 75 mg och känner ingen trötthet alls faktiskt. Men 3 veckor är iofs inte särskilt lång tid heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in