Citat:
Ursprungligen postat av
7una
Beror på hur stor tilltro man sätter till det här med "minnen"?
Även om man skulle dokumentera, skulle det ändå finnas mycket som man faktiskt inte minns eller minns "på felaktiga grunder".
En betydligt stor del av ens liv och självet utgörs av sådant man inte minns. Som jag ser det, hjärnan styr. Man kan som människa bara i viss mån hänga med & "påverka".
Minnen (som man minns) i det stora hela är så subjektiva att man skulle kunna benämna de som "fantasier".
Finns ingen annan som kan bekräfta ens bevarade minnen som sanna, väsentliga eller verkliga, vem kommer att helhjärtat tro på de?
Om en annan person får mina minnen är det inte säkert han avläser minnena på samma sätt då den andra personen har lägre iq, eq och andra färdigheter som förvränger minnena. Men i den månad minnen är intakta, och förvrängs lite, så skulle jag säga att det är en viss överlevnad...
Men ponera att man läser en detaljed dagbok som sakta och långsamt beskriver tankoochkänslotillstånden, då anser jag att det ändå är att se lite av själen. Man kan spinna vidare på detta och dra slutsatsen att man verkligen sätter sig in i någon anans fötter och blir en annan person när man läser en roman ur tredjeperspekt berättarstil.