• 1
  • 2
2015-10-18, 19:06
Medlem
Om alla dina minnen försvinner, och du får en annan människans minnen, då har du dött och är inte längre samma person.

Så när man glömmer saker så dör man sakta men säkert. Därför ska man skriva dagbok för att hålla minnena fräscha.

Så rent logiskt, om du är dina minnen, så ska du ju skreva ner dina minnen i i form av en dagbok. När nån annan läser dina minnen, så återuppväcks du till liv.

Detta betyder också, att ju mer minnen du får, desto mer liv får du. Får du 10 människors minnen så har du 10 personers liv.

Så försök att öka erfarenheterna och minnena genom att öka antal upplevelser.
Senast redigerad av tesaurus 2015-10-18 kl. 19:10.
Citera
2015-10-18, 19:09
Medlem
Tack för tipset. Har försökt flera ggr att skriva men är så lat!
tror tråden kan ryka pga brist på diskussionsunderlag btw.
Citera
2015-10-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazonia
Tack för tipset. Har försökt flera ggr att skriva men är så lat!
tror tråden kan ryka pga brist på diskussionsunderlag btw.

Det kan saknas diskussionsunderlag, men det tar jag upp är väldigt bissart......Vem har liksom tänkt att man kan överleva i flera generationer genom att någon tar till dina minnen? Även om det inte är så, så är det ett väldigt faschinerande sätt att se på, och det ville jag dela med mig.
Citera
2015-10-18, 19:57
Intressant. Men för att dagboken ska kunna utgöra en "backup" av mitt liv, måste jag ju skriva minst på heltid. Och då handlar mitt liv enbart om att skriva dagbok. Vilket knappast är värt att skriva dagbok om. Sattee...
Citera
2015-10-18, 22:17
Medlem
Yahnoovass avatar
Fan det lät jävligt logiskt.. aldrig tänkt på det dock. Intressant
Citera
2015-10-18, 22:53
Medlem
Beror på hur stor tilltro man sätter till det här med "minnen"?

Även om man skulle dokumentera, skulle det ändå finnas mycket som man faktiskt inte minns eller minns "på felaktiga grunder".

En betydligt stor del av ens liv och självet utgörs av sådant man inte minns. Som jag ser det, hjärnan styr. Man kan som människa bara i viss mån hänga med & "påverka".

Minnen (som man minns) i det stora hela är så subjektiva att man skulle kunna benämna de som "fantasier".

Finns ingen annan som kan bekräfta ens bevarade minnen som sanna, väsentliga eller verkliga, vem kommer att helhjärtat tro på de?
Citera
2015-10-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7una
Beror på hur stor tilltro man sätter till det här med "minnen"?

Även om man skulle dokumentera, skulle det ändå finnas mycket som man faktiskt inte minns eller minns "på felaktiga grunder".

En betydligt stor del av ens liv och självet utgörs av sådant man inte minns. Som jag ser det, hjärnan styr. Man kan som människa bara i viss mån hänga med & "påverka".

Minnen (som man minns) i det stora hela är så subjektiva att man skulle kunna benämna de som "fantasier".

Finns ingen annan som kan bekräfta ens bevarade minnen som sanna, väsentliga eller verkliga, vem kommer att helhjärtat tro på de?

Om en annan person får mina minnen är det inte säkert han avläser minnena på samma sätt då den andra personen har lägre iq, eq och andra färdigheter som förvränger minnena. Men i den månad minnen är intakta, och förvrängs lite, så skulle jag säga att det är en viss överlevnad...

Men ponera att man läser en detaljed dagbok som sakta och långsamt beskriver tankoochkänslotillstånden, då anser jag att det ändå är att se lite av själen. Man kan spinna vidare på detta och dra slutsatsen att man verkligen sätter sig in i någon anans fötter och blir en annan person när man läser en roman ur tredjeperspekt berättarstil.
Citera
2015-10-19, 19:00
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Så rent logiskt, om du är dina minnen, så ska du ju skreva ner dina minnen i i form av en dagbok

Minnen är subjektivt. Vi alla behandlar information olika. Jag tror inte det är möjligt att skapa duplikation av ett medvetande med denna metod.
Citera
2015-10-19, 21:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Så försök att öka erfarenheterna och minnena genom att öka antal upplevelser.

Jag vill föreslå ett alternativ: att minska på hela det där paketet som det biografiska jaget bär på, och i stället satsa på enkelhet, tomhet och det omedelbara varat.
Citera
2015-10-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Minnen är subjektivt. Vi alla behandlar information olika. Jag tror inte det är möjligt att skapa duplikation av ett medvetande med denna metod.

Skriver man tillräckligt noggrant hur man känner och vad man tänker så kan man komma ganska nära att beskriva tillståndet just i den stunden. Levde man som personen i den stunden då?
Citera
2015-10-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag vill föreslå ett alternativ: att minska på hela det där paketet som det biografiska jaget bär på, och i stället satsa på enkelhet, tomhet och det omedelbara varat.

D Det låter låter som något taget ur buddismen som hävdar att man ska släppa på alla mentala tillstånd, självbilder etc och bara vara. Men mentala bilder,tillstånd etc är ju glasögonen som man avläser ens minnen. Så det är en annan sak.
Citera
2015-10-20, 00:22
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Det kan saknas diskussionsunderlag, men det tar jag upp är väldigt bissart......Vem har liksom tänkt att man kan överleva i flera generationer genom att någon tar till dina minnen? Även om det inte är så, så är det ett väldigt faschinerande sätt att se på, och det ville jag dela med mig.

Rätt många skulle jag tro. Platon är väl inne på det i Symposium?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in