• 1
  • 2
2015-10-20, 01:20
Medlem
Hrrm... inte bara för de som kommer efter utanför dig själv om 25 år. Är gammal nog att vara far till väldigt många på det här forumet, det enda jag ångrar med mitt dagboksskrivande är de år då jag inte skrivit. Skriver ibland en full sida per dag, ju mer man skriver, ju mer intressant är det att läsa då det gått tid, ett budskap från dig själv förr. Har inte missat alltför många dagar sen 1997, då det tog mer fart i och med barns födelse. Fantastisk läsning nu, dagar för 10-15 år sedan.

Och dessutom en skön meditativ grej i nuet, att summera dagen.
Citera
2015-10-20, 07:30
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Skriver man tillräckligt noggrant hur man känner och vad man tänker så kan man komma ganska nära att beskriva tillståndet just i den stunden. Levde man som personen i den stunden då?

Rent epistmologiskt

Hur vet du att vi behandlar informationen likadant? Den kan byta skepnad beroende på vems huvud den är i. Du kan inte bekräfta att de har en bestämd form genom att dra slutsatser med andra då språkets väsen är intetsägande.
Citera
2015-10-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Rätt många skulle jag tro. Platon är väl inne på det i Symposium?

Jaha, uppenbarligen har nån annan tänkt på det, inte första gången....Tips på nån bra bok så att man kan läsa en sammanfattning eller encyklopedia över olika tankegångar?
Citera
2015-10-20, 11:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Jaha, uppenbarligen har nån annan tänkt på det, inte första gången....Tips på nån bra bok så att man kan läsa en sammanfattning eller encyklopedia över olika tankegångar?

Kolla vad folk som läser idéhistoria har för kurslitteratur.
Citera
2015-10-20, 11:29
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Om någon bränner din dagbok då? Dog du då? Lol. Rllyyy dood
Citera
2015-10-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Rent epistmologiskt

Hur vet du att vi behandlar informationen likadant? Den kan byta skepnad beroende på vems huvud den är i. Du kan inte bekräfta att de har en bestämd form genom att dra slutsatser med andra då språkets väsen är intetsägande.

Språket är budbäraren. Språket är som du säger inte ett helt tillräckligt verktyg för att uppleva ett fysiskt tillstånd. Men viss information ka språket ändå säga om ett visst tillstånd, så ja information och minnena förvrängs, men en.viss del kan överlevera....

Denna del som överlever, är det en del av ett faktiskt liv? Om så, lever man ett liv då när man läser en.fantasybook.eller spelar ett spel? Vart går skillnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in