Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-10, 04:05
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Det skulle vara trevligt med en ordnad struktur i Aktuella Brott och Kriminalfall. :
För några år sedan var det tal om en Flashback wiki, det hela rann ut i sanden vad jag minns. Men jag tror nog som du säger att behovet finns för lite användarredigerad metainformation om en tråd. I Aktuella brott och kriminalfall så skulle jag gärna vilja se en länk till förundersökningsprotokollet, domen, stämningsansökan samt en sammanfattning av de längre trådarna i trådstarten, det vill säga information som är klippt och skuren för wikiformatet.

Dock är moderatorerna utarbetade sedan länge och det lilla som finns i form av taggar är tydligen missbrukat så det är nog inte en framkomlig väg.
Citera
2015-12-12, 11:10
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Det skulle vara trevligt med en ordnad struktur i Aktuella Brott och Kriminalfall.

Mitt förslag:
När nytt ämne postas skall ovillkorligen följande finnas med i tråden;
Brottsplats-Händelse-Datum i den ordningen eller omvänt. Som någon annan föreslagit länsvis indelning.

T.ex.
Stockholm: Våldsamt upplopp vid Stockholms Stadshus 20151210
20151210 Våldsamt upplopp vid Stockholms Stadshus

Vidare skulle det vara trevligt med en sammanfattning i de fall typ som i Lisa Holm. som tenderar att dra iväg på sådär ett par hundra uppemot flera tusen trådinlägg; det är mycket tramsinlägg i många trådar. Det viktiga måste ändå vara att informationen har relevans i tråden. Man kan skicka PM om man har en fråga istället för att fylla en tråd med oväsentlig information.

Forumet ligger många av oss varmt om hjärtat. Ibland är det av tidsbrist svårt att hinna med att bevaka alla mål och förhandlingar, då är det gott att veta att det finns duktiga FB:are som kompletterar och är hjälpsamma.

Ja, det är uppenbart att vi är många som anser att datering av brottet är relevant i ett så pass stort och aktivt delforum.
En del trådar lever ju väldigt aktivt under lång tid och hamnar överst i trådlistan.

Så varför vägrar teknikerna att ordna klickbar sorteringsrubrik för trådstartsdatum?

Man kan idag sortera trådlistan på "Startat av" och andra ointressanta sorteringar, men inte på datum för trådstart, som ju oftast sammanfaller med brottets tidpunkt.

//Brute
Citera
2015-12-22, 22:42
Medlem
MrFolds avatar
När det gäller både geografisk indelning och kategorisering efter brottstyp så skulle väl taggar kunna lösa en hel del av urvalsproblemet också?

Annars är väl brott på många vis ett så stort huvudämne att det skulle "förtjäna" att ligga på översta nivån i forumstrukturen. Problemet är att det finns så mycket där redan att det blir kontraproduktivt att lägga till fler. 16 st räcker mer än väl.
Citera
2016-01-24, 23:18
Medlem
Jag börjar mer och mer tro på den här idén, men som trådstartare måste det vara omöjligt att veta var man ska lägga tråden.
Citera
2016-01-24, 23:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Jag börjar mer och mer tro på den här idén, men som trådstartare måste det vara omöjligt att veta var man ska lägga tråden.
Nej, TS vet oftast var ett brott har begåtts, det står i artikeln han länkar. En lämplig uppdelning skulle vara
  • Skåne och Västra Götaland
  • Övriga världen
Det skulle nog skapa två jämnstora delforum.
Citera
2016-01-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, TS vet oftast var ett brott har begåtts, det står i artikeln han länkar. En lämplig uppdelning skulle vara
  • Skåne och Västra Götaland
  • Övriga världen
Det skulle nog skapa två jämnstora delforum.

Oj, tänkte helt fel och läste #2 som TS.
Mitt svar var helt enkelt en fortsättning på mitt förra svar ...

Men som sagt börjar jag mer och mer tro på idén om uppdelning.

---------------

Edit: Hm. Ditt förslag på uppdelning är intressant. Ska titta vidare på det ...
Senast redigerad av nantes 2016-01-25 kl. 00:23.
Citera
2016-09-25, 19:42
Medlem
lyktstolpes avatar
Göra subforum angående skottlossningar

Eftersom det är så mycket skottlossningar i våra tre storstadsområden tänkte jag om det inte går att samla alla dessa händelser i tre separata subforum. Stockholm, Göteborg och malmöområdet.

Det är ofta förvirrande då det emellanåt är skottlossning flera gånger i veckan.

Detta för att få bättre koll och inte blanda ihop de olika dåden samt kan man få bättre bild på om det är samma gäng som slåss mot varandra.

Vad tycks?
Citera
2016-09-25, 19:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Eftersom det är så mycket skottlossningar i våra tre storstadsområden tänkte jag om det inte går att samla alla dessa händelser i tre separata subforum. Stockholm, Göteborg och malmöområdet.

Det är ofta förvirrande då det emellanåt är skottlossning flera gånger i veckan.

Detta för att få bättre koll och inte blanda ihop de olika dåden samt kan man få bättre bild på om det är samma gäng som slåss mot varandra.

Vad tycks?

En uppdelning av A,B&K är redan föreslagen här:

(FB) Dela upp Aktuella brott och kriminalfall

Ditt förslag passar naturligtvis in som ett led i den diskussionen.
Citera
2016-09-25, 19:59
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En uppdelning av A,B&K är redan föreslagen här:

(FB) Dela upp Aktuella brott och kriminalfall

Ditt förslag passar naturligtvis in som ett led i den diskussionen.

Tack, kan mod flytta över denna tråden där?
Citera
2016-09-25, 20:25
Medlem
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
2016-09-25, 20:27
Medlem
nedboys avatar
Jag tror bara det blir jobbigt att dela upp i flera sub-forum.

Någon vill att det ska delas upp vid olika brott. Exempelvis Mord i en del och Rån i en annan del. Var ska en stackars moderator lägga ett rånmord då?

Andra vill ha det uppdelat efter geografi. Vad händer då någon har rest runt och rånat i Göteborg och Stockholm? Ska det vara två trådar då där brotten delas upp?

Nä, jag tycker nog det är bra som det är. Däremot kanske kraven skulle vara lite större på trådstart. En rubrik bör alltid innehålla någon form av datum. Antingen när brottet begicks eller publicering av artikeln som man baserar tråden på (i de fall man hämtar det från en artikel eller liknande).

Ju mer man delar upp i sub-forum desto mer kommer moderatorerna få att göra och desto mer kommer användaren att få surfa sig igenom.
Citera
2016-09-25, 21:25
Medlem
Ett annat förslag är att när en viss tid, t ex 2 år eller om något annat passar bättre, har gått efter trådstart skall tråden flyttas till Kriminalhistoria, för då passar den inte längre i Aktuella brott och kriminalfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in