2005-11-23, 05:34
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Existensen av svarta hål kan nog anses relativt vedertagen. Vi har ju observerat effekterna av dem i universum. Så jag ser inte varför det skulle vara ”ett påhitt för att försvara en felaktig bild av universum”.
Jag känner dock varken till den här teorin om ett plasmauniversum eller är speciellt kunnig inom astronomi/kosmologi… så du får nog vänta på evolute, arachnid_, Ruskigbuss eller de andra sakkunniga för ett mer givande svar…
Jag känner dock varken till den här teorin om ett plasmauniversum eller är speciellt kunnig inom astronomi/kosmologi… så du får nog vänta på evolute, arachnid_, Ruskigbuss eller de andra sakkunniga för ett mer givande svar…
En vedertagen teori behöver nödvändigtvis inte vara en korrekt sådan.
Effekterna man observerat du talar om är, så vitt jag har förstått, ett mysterium för den konventionella astronomin.
De uppför sig på ett sätt som man inte kan förklara med enbart gravitation, det är därför man har "kommit på" existensen av bl.a svarta hål och mörk materia som kan förklara beteendet rent teoretiskt.
Observera att man aldrig har "sett" ett svart hål eller påvisat den mörka materiens existens.
Yep, vi får se vad de kunniga har att säga om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Big M
Jag sökte på plasmauniversum och hittade inget om att det skulle vara en egen teori om universum.
De länkar jag hittade handlade om att en stor del av materian i universum är i plasmatillståndet. Ganska självklart eftersom materian i stjärnorna är i plasma-tillståndet.
Det säger ingenting om svarta hål eller mörk materia.
De länkar jag hittade handlade om att en stor del av materian i universum är i plasmatillståndet. Ganska självklart eftersom materian i stjärnorna är i plasma-tillståndet.
Det säger ingenting om svarta hål eller mörk materia.
Då har du inte sökt tillräckligt noga.

Vad plasmateorin går ut på är att det inte är vakuum i rymden utan att den är fylld med plasma.
Detta innebär i sin tur att alla himlakroppar inklusive jorden, månen, solen osv får en elektromagnetisk laddning när de rör sig genom rymdplasman.
De elektromagnetiska krafterna i makrokosmos är, om det stämmer, mycket starkare än gravitationen.
Den elektromagnetiska kosmologin stämmer tydligen bättre överens med de observationer man har gjort och förklarar galaxernas beteende utan att man behöver använda sig av strikt teoretiska modeller som svarta hål tex.
Om nån är intresserad kanske man kan skapa en tråd om detta och posta lite länkar osv.