Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-15, 12:18
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralphie
3*c^6 blir det väl ändå i täljaren?

Nej.

Jag arbetar i ett enhetssystem där c^4=1 (men inte c^2).

Ok då. Kanske.
Citera
2005-11-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Nej.

Jag arbetar i ett enhetssystem där c^4=1 (men inte c^2).

Ok då. Kanske.
Menar du att c^4 är en dimensionslös storhet??
Citera
2005-11-16, 09:11
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Menar du att c^4 är en dimensionslös storhet??

Det var ett försök till skämt. Tydligen ska jag inte försöka mig på sådant.
Citera
2005-11-21, 21:38
Medlem
Golis avatar
Citat:
Kan du utveckla din kommentar lite?
det enda som kan hålla ihop en stor massa och samtidigt dra till sig är magnetism, i stort sätt alla säger att ett svart hål har en enorm dragningskraft, men de vet inte direkt vad det beror på.

Tänk bara på en kärnsammansättningsreaktor. fision, eller så som det sker på solen. i reaktorn hålls värmen, energin samman och ihop med hjälp av magnetism. samma sak på solen, fast indirekt.
Citera
2005-11-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goli
det enda som kan hålla ihop en stor massa och samtidigt dra till sig är magnetism, i stort sätt alla säger att ett svart hål har en enorm dragningskraft, men de vet inte direkt vad det beror på.

Tänk bara på en kärnsammansättningsreaktor. fision, eller så som det sker på solen. i reaktorn hålls värmen, energin samman och ihop med hjälp av magnetism. samma sak på solen, fast indirekt.

eller så är det fenomenet gravitation som är boven i dramat, är en egenskap som all massa har. styrkan direkt beroende av mängden massa, avtar med kvadraten på avståndet. kraften räknas enligt formeln F = G * (m1 + m2)/r^2. där G är gravitationkonstanten, m1 m2 föremålens massa, r är avståndet mellan föremålens medelpunkter.
Citera
2005-11-21, 22:54
Medlem
evolutes avatar
Citat:

??

Gravitationskraften håller samman 'en stor massa' och 'drar till sig' annan materia. Magnetism har inget med saken att göra.

Solen hålls inte samman av magnetism, utan av gravitationskraften.
Citera
2005-11-21, 22:55
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
eller så är det fenomenet gravitation som är boven i dramat, är en egenskap som all massa har. styrkan direkt beroende av mängden massa, avtar med kvadraten på avståndet. kraften räknas enligt formeln F = G * (m1 + m2)/r^2. där G är gravitationkonstanten, m1 m2 föremålens massa, r är avståndet mellan föremålens medelpunkter.

Det är produkten m1*m2, inte summan (m1+m2).
Citera
2005-11-22, 01:05
Medlem
Citat:

Med kärnsammansättningsreaktor menar du säkert en fusionsreaktor, inte en fissionsdito. I en fissionsreaktor används inga magnetfält, där fortlöper reaktionen av egen fart, och modereras antingen med tungt vatten eller med kolstavar.

I en fusionsreaktor använder man magnetfält för att hålla samman ett plasma, men där rör det sig om laddade partiklar, som kan påverkas med krafter från magnetfält. För icke-laddade partiklar eller material, t ex det mesta vi har omkring oss, går det inte att styra massor m h a elektromagnetism.
Citera
2005-11-22, 16:21
Medlem
Golis avatar
Citat:
??

Gravitationskraften håller samman 'en stor massa' och 'drar till sig' annan materia. Magnetism har inget med saken att göra.

Solen hålls inte samman av magnetism, utan av gravitationskraften.
Jag påstod inte att solen hålls samman med hjälp av magnetism. Det jag menade med att jag skrev indirekt är att principen är densamma, fast i solens fall gravitationen som påverkar.

Skrev fel ang. Fussion/fission.

mihwl: självklart kan gravitationen/dragningskraften vara boven i dramat, jag påstod inget annat
Citera
2005-11-23, 01:01
Medlem
Fourt Wentys avatar
Förlåt, vet inte om detta blir OT nu men...jag trodde svarta hål var ett påhitt för att försvara en felaktig bild av universum där det mesta påstås vara vakuum och gravitation är den mest inflytelserika kraften som styr i makrokosmos.

Vad tror folk som vet lite mer än jag om dessa ämnen om det s.k plasmauniversum där teorier som svarta hål och mörk materia inte har någon plats?
Citera
2005-11-23, 01:53
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourt Wenty
Förlåt, vet inte om detta blir OT nu men...jag trodde svarta hål var ett påhitt för att försvara en felaktig bild av universum där det mesta påstås vara vakuum och gravitation är den mest inflytelserika kraften som styr i makrokosmos.

Vad tror folk som vet lite mer än jag om dessa ämnen om det s.k plasmauniversum där teorier som svarta hål och mörk materia inte har någon plats?
Existensen av svarta hål kan nog anses relativt vedertagen. Vi har ju observerat effekterna av dem i universum. Så jag ser inte varför det skulle vara ”ett påhitt för att försvara en felaktig bild av universum”.

Jag känner dock varken till den här teorin om ett plasmauniversum eller är speciellt kunnig inom astronomi/kosmologi… så du får nog vänta på evolute, arachnid_, Ruskigbuss eller de andra sakkunniga för ett mer givande svar…
Citera
2005-11-23, 02:21
Medlem
Big Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourt Wenty

Jag sökte på plasmauniversum och hittade inget om att det skulle vara en egen teori om universum.
De länkar jag hittade handlade om att en stor del av materian i universum är i plasmatillståndet. Ganska självklart eftersom materian i stjärnorna är i plasma-tillståndet.
Det säger ingenting om svarta hål eller mörk materia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in