Citat:
Ursprungligen postat av
hex27
Vi har fått en ny typ av agendadrivna domedagsprofeter i Sverige, har ni märkt det?
När de inte förutspår Sveriges nära förestående undergång, så hittar de på vad andra tycker för att ha något att argumentera emot
Det var en intressant berättelse du kommer med men jag vet inte riktigt varför du citerade mig, då jag inte hävdat något av det du skriver.
Nejdu.
Jag har inte påstått att det är idealiskt eller ens bra.
Däremot långt ifrån någon kollaps.
Sen kostar det väl som vanligt en del extra ett tag för att ordna upp efter ett Alliansstyre med SD som hejarklack. Inget nytt direkt, förutom möjligtvis hejarklacken. De har ju ändå styrt 8 av de 10 senaste åren, 9 om man räknar budgetar.
Fast media och du blandar olika saker.
Statsbudgeten har gått med underskott i flera år, så även 2015.
Statsskulden i kronor har inte minskat snarare tvärtom, däremot ökar BNP eller omsättningen vilket gör att statsskuld kontra BNP ser bra ut relativt EU i övrigt, men vi är långt ifrån bäst.
Det underskott RRV varnar för är hos kommuner och landsting som de facto levererar det mesta av välfärden. Med snabbt stigande kostnader pga massinvandring så kommer det byggas upp gigantiska hål i kommunernas kassor som bara kan lösas med neddragningar, kraftigt höjda statsbidrag, skattehöjningar och eller ökad skuldsättning.
Samtidigt har polisen och rättsväsendet allt svårare lösa sina uppgifter, försvaret har ett investerings och driftsbehov på 100 miljarder om modernisering och utbyggnad skall ske.
Infrastrukturen och byggandet släpar efter och skolan levererar allt sämre resultat.
Kollapsen pågår redan dock sakta, vid en lågkonjunktur kommer stat, kommuner och landsting tvingas genomföra massiva besparingar, samtidigt kommer bostadsbubblan implodera och sänka medelklassens förmögenhet snabbt och radikalt.
Konsumtionen kommer sjunka och BNP kommer rasa.