Citat:
Ursprungligen postat av
raptenen
Bloggen tänker jag inte kommentera då det först och främst är en blogg, och för det andra en politiskt inriktad blogg. När det kommer till dina länkar ifrån BRÅ så är de ju lägligt utdaterade. 1990-2014 och 1990-2017, och du gav mig skit för att mina länkar var från 2019? När man tittar på sammanfattningen på 1990-2017 så säger de:
Du klarar inte av att lägga ihop med dina egna tror du?
Citat:
Denna rapporten behandlar till och med 2017, fyra år sedan och redan där noteras en ökning ifrån 90-talet, tittar man vidare på nyare statistik(som jag länkat till dig i föregående inlägg) så ser vi:
https://upload.wikimedia.org/wikiped..._in_Sweden.png
Då visar det ju, precis som i din egen länk att det inte har ökat något speciellt alls jämfört med 90-talet.
Du fixar inte att tyda dina egna länkar m.a.o.
Hör gärna av dig annars när du klarar av att läsa diagram och då speciellt de du själv länkar till.
Är gröna strecket högre vid 90-talet än 2020 så borde t.o.m en idiot förstå vad det innebär.
Eller dömer du ut SCB också då det inte passar din agenda?
Citat:
Här ser man att det dödliga våldet har skjutit i höjden de senaste åren fram till och med 2020. Jag har länkat denna till dig tidigare, men du har ingen kommentar på detta återigen antar jag? Det är enbart statistik som talar för din världsbild du kan ta till dig, eller vad politiska troll skriver på sina bloggar.
Jo, det har vänt upp lite igen efter att ha gått sakta nedåt ett antal år efter början av 90-talet.
Jag har redan kommenterat.
Citat:
Säkerligen? Ursäkta men läser du inte tidningen eller tittar på nyheterna? 7 år med rekordår varje år hittills vad gäller skjutningar och dödsskjutningar, för att inte tala om granatattackerna och sprängdåden, de som stack ut internationellt.
Ja, säkerligen, precis som jag skrev.
Citat:
Jag hittar inte på saker, jag uttryckte mig plumpt eftersom att artiklarna själva säger att de jämför med Afghanistan och andra krigszoner.
Jo, du hittade på att det var fler sprängningar här och du klarar inte av att erkänna det ens när det finns svart på vitt i tråden.
Citat:
Så du håller alltså med om att Sverige bara blir otryggare och otryggare och har haft den utvecklingen konstant de senaste 10 åren?
Nja, så jävla mer otryggt är det väl inte för de allra flesta generellt.
Men just visst gängrelaterat våld tycks ha ökat en del senaste åren.
(Och hitta nu inte på en massa övriga saker vad jag tycker om något jag inte uttalat mig om utifrån ovanstående).
Citat:
Jag har inte snackat om någon kollaps, jag trissar inte upp något negativt. Att Sverige är jämförbart med aktiva krigszoner är väl högst relevant i en liknande tråd? Förövrigt så har Sverige de senaste 10-15 åren konstant halkat längre och längre efter övriga OECD vad gäller i princip allt. Sjukvård, skola, välfärd, PISA-resultat(trots att sossarna fifflade med statistiken), jobbmarknaden, bostadsmarknaden etc. Det är en gammal sosse lögn att Sverige fortfarande skulle vara bland top 10 inom något förutom just skjutningar, sprängningar, våldtäkter etc, i förhållande till jämförbara länder. Nu är jag ingen alarmist eller något sådant. Sverige är inget U-land, men det är inte långt ifrån att hela skiten "kollapsar" och det kommer dröja ett bra tag innan det blir bättre, förutsatt att drastiska åtgärder inte tas snarast kvickt.
Nej då, det är inte sossarna som hittar på internationella index och knappast sossarna, eller ens främst de, som är främst orsaken till negativa saker bland det övriga du nämner.
Du är inte alarmist och snackar inte om någon kollaps men du anser inte att det är långt ifrån just en kollaps, var det rätt uppfattat?