Citat:
Ursprungligen postat av
raptenen
Det var du som sa att dåliga nyheter säljer bättre än goda.
Så är det och det är dessutom ett ganska välkänt faktum.
Citat:
Om jag nu inte förstod ditt inlägg varför har du inte förtydligat vad du mena? I mitt föregående inlägg skrev jag av vad du sa rakt av.
Nej, du skrev inte av rakt av och det du skrev hade du dessutom feltolkat.
Men hur skulle du kunna tolka det rätt när du inte ens kan ta in att du inte förstod poängen med mitt inlägg?
Några tankar där:
Vart i materialet hittar du att det skulle varit värre här än i Afghanistan, vilket du påstår??
Det enda jag kunde få det till var att det var det närmast jämförbara.
Ett citat direkt från dina länkar:
"Krävs forskning
I fredags uppgav även Ylva Ehrlin, analytiker på nationella bombskyddet, för TT att Sverige i jämförelse med andra länder på samma utvecklingsnivå sticker ut. Sven Granath, kriminolog och analytiker på Stockholmspolisen, anser dock att man ska vara försiktig med internationella jämförelser.– Jag vill nog personligen vara försiktig kring att dra slutsatser om Sveriges nivå i förhållande till andra länder. Det krävs väldigt mycket forskning och systematiskt samarbete med forskare i andra länder för att kunna dra några samhällsvetenskapliga säkra slutsatser om hur nivåerna egentligen ligger till. Det krävs också jämförelser under någorlunda tid, säger han till TT.
– Det är väldigt svårt att göra internationella jämförelser av brottsnivåer över huvud taget.
Även om den svenska brottskodningen av allmänfarlig ödeläggelse förändrades 2018 går det att konstatera att antalet sprängningar har ökat i Sverige de senaste fem åren, uppger Granath."
Dina länkar är dessutom några år eller mer gamla. Nu har väl just sprängattentat förmodligen gått ner de senaste åran p.g.a. blandade orsaker. Det är ju fortfarande ett sätt, ihop med skjutningar och annat våld, för gäng att driva in, göra upp och straffa motståndare. Tyvärr även med enstaka utomstående som offer ibland. Nu är ju inte direkt det här med gängkriminalitet och deras förehavanden någon nyhet för någon, utan ett ganska välkänt fenomen.
Vad är din poäng exakt ang. den saken och hur är det relevant för mitt första inlägg, vilket du förvisso inte förstod?