2021-07-23, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det bevisar väl mest att någon/ några har lyckats ännu bättre med sin propaganda och möjligen att dåliga nyheter säljer bättre än goda.
Sen är inte alltid en känsla så god måttstock över verkligheten.
De som är mest rädda för våldsbrott är t.ex. de som är i minst risk att råka ut för desamma.

Statistiken talar väl sitt tydliga språk? Ifall det sker fler bombattentat under ett visst år i Sverige än vad det skedde i Afghanistan så är väl det en ganska bra måttstock? Utöver då att varje år sedan 2013 har varit rekordår med dödsskjutningar och med cirka 300-350 skjutningar om året som inte resulterar i dödsfall? Just rekordår betyder ju att det är flest hittils, tänk då 7 rekordår på raken, och nu har vi inte ens börjat tala om andra våldsbrott, utpressningar och våldtäkter etc.
Citera
2021-07-23, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Statistiken talar väl sitt tydliga språk? Ifall det sker fler bombattentat under ett visst år i Sverige än vad det skedde i Afghanistan så är väl det en ganska bra måttstock? Utöver då att varje år sedan 2013 har varit rekordår med dödsskjutningar och med cirka 300-350 skjutningar om året som inte resulterar i dödsfall? Just rekordår betyder ju att det är flest hittils, tänk då 7 rekordår på raken, och nu har vi inte ens börjat tala om andra våldsbrott, utpressningar och våldtäkter etc.

Vart i mitt inlägg skriver jag något ang. detta?
Om du går tillbaka och läser en gång till så ser du möjligen att det var en direkt kommentar till vad den jag citerade hade skrivit och påstått.

Hur exakt tycker du förresten bombattentat i Afghanistan är relevant alls och hur exakt tror du deras officiella statistik över "bombattentat" är?
Citera
2021-07-23, 02:52
Medlem
Citat:
Vart i mitt inlägg skriver jag något ang. detta?
Om du går tillbaka och läser en gång till så ser du möjligen att det var en direkt kommentar till vad den jag citerade hade skrivit och påstått.

Du ifrågasätter ju ifall det är riktigt ifall Sverige är mer otryggt idag än förr. Du säger att polisen bara går på subjektiv känsla och att förklaringen är propaganda och att dåliga nyheter säljer bättre än goda.

Citat:
Hur exakt tycker du förresten bombattentat i Afghanistan är relevant alls och hur exakt tror du deras officiella statistik över "bombattentat" är?

Med tanke på att Afghanistan var fram tills nyligen ett land som befann sig i krig och har gjort det de senaste 20 åren så är ddt väl högst relevant ifall det smäller mer i Sverige än där? Den statistik jag talar om förs av de utländska militära underrättelserna som är i landet på grund av att samma länder bedrev en väpnad konflikt där. Alltså USA och väst men även av journalister som befinner sig på plats, jag tvivlar på att de underdriver statistiken, varför skulle de göra det? Ett bombattentat lämnar ju ganska mycket bevis i form av döda och skadade människor men även trasiga byggnader. Så jag tycker att antalet sprängdåd i en aktiv krigszon är väldigt relevant när ett land som inte har haft ett krig på 200 år är värre drabbat. Håller du inte med?
Citera
2021-07-23, 07:21
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bzesum
Kanske det självklaraste exemplet efter 774 sidor och 9281 svar?

Detta måste kosta något enormt, klart det påverkar välfärden om 100 000 tals inte arbetar?

https://www.expressen.se/nyheter/har...t-om-vita-man/

Det mest tragiska är väl att det är kontroversiellt att säga att vita män byggt landet vi lever i. Kvinnor började inte ens jobba i någon vidare mån sen 70år tillbaka. Några blattar var det inte ens tal om.
Citera
2021-07-23, 10:17
Medlem
Nu invaderas badstränder också, personal på plats är rejält trötta på packet.

Citat:
Kommun sätter in vakter på badplats efter bråk
Citat:
God förmiddag! Ingen Glasscykel på Kvickbadet idag.
Tyvärr så har det varit stökigt på Kvickbadet där individer från olika andra kommuner har invaderat vårt fina bad och ställer till jävelskap och har dessutom ett språk som är oacceptabelt. Dessa individer skall inte vistas någonstans och särskilt inte här hos oss. Många föräldrar kom fram till mig där jag står med Glasscykeln och undrade vad är det för folk ni har här. De ville inte att deras ungdomar skulle vara ute på bryggan eftersom de var rädda om sina barn. Jag kontaktade kommunen och bad dem sätta dit riktiga vakter med befogenheter eftersom badvärdarna inte vågar att göra något åt situationen. Dessa individer skyr inga medel och kan få för sig vad som helst.
Hörde att man nu också plockar bort Räddningstjänsten på Kvick och bara det säger det är illa.
Tråkigt när kommunen har gjort så fint och så kommer folk hit och bär sig åt som riktiga svin. Förstår om vuxna heller inte vågar att ingripa när det uppstår farliga saker, men någon måste ju trycka till dessa idioter så att de aldrig mera sätter sin fot i Höganäs. Händer detta igen skulle jag vilja samla en massa starka killar som inte räds dessa individer och gå i samlad trupp ut på bryggan och verkligen skrämma skiten ur dem och se till att de packar sig härifrån och aldrig mera visar sig här.
Men det är väl bara ett önsketänkande att detta skulle ske
https://samnytt.se/kommun-satter-in-...ts-efter-brak/
Senast redigerad av shermz 2021-07-23 kl. 10:30.
Citera
2021-07-23, 12:40
Medlem
Citat:
Du ifrågasätter ju ifall det är riktigt ifall Sverige är mer otryggt idag än förr. Du säger att polisen bara går på subjektiv känsla och att förklaringen är propaganda och att dåliga nyheter säljer bättre än goda.

Du förstår fortfarande inte alltså, trots att du har läst den jag citerade och mitt inlägg igen?
Då vet jag inte om jag kan hjälpa dig.
Du har rätt i att dåliga nyheter säljer bättre än goda dock.

Citat:
Med tanke på att Afghanistan var fram tills nyligen ett land som befann sig i krig och har gjort det de senaste 20 åren så är ddt väl högst relevant ifall det smäller mer i Sverige än där? Den statistik jag talar om förs av de utländska militära underrättelserna som är i landet på grund av att samma länder bedrev en väpnad konflikt där. Alltså USA och väst men även av journalister som befinner sig på plats, jag tvivlar på att de underdriver statistiken, varför skulle de göra det? Ett bombattentat lämnar ju ganska mycket bevis i form av döda och skadade människor men även trasiga byggnader. Så jag tycker att antalet sprängdåd i en aktiv krigszon är väldigt relevant när ett land som inte har haft ett krig på 200 år är värre drabbat. Håller du inte med?

Nu har jag ju inte sett denna statistik och därmed inte kunnat jämföra eller ens kolla upp relevansen i jämförelsen. Det är än så länge bara du som påstår saker.
Citera
2021-07-23, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det måste ha varit den där jag hörde i P1. Första kortet är att personer under ~25 inte är mogna nog att förstå sina handlingar. (Alla vet att det är fel.) Det andra säger att fängelselivet göder kriminalitet. (Säkert. So? Att vara inlåst bör neutralisera saken eftersom de bör vara inlåsta lång tid.) Sen hör vi att höga straff inte är avskräckande (vilket alla vet att de är), och sen är det dyrt och det finns inget vetenskapligt stöd...

Att skydda allmänheten från farliga individer är en ickefråga, att kriminella utnyttjar ungdomar för mord är så sällan att det inte ens finns, att kriminella tar 4 år för en bättre status och ekonomi... näe, det bör inte finnas... att en del individer bör hållas inlåsta på obestämd tid gäller inte tonåringar och dom upp till 20, trots att de visat tendenser sen de var spädbarn. Att dom individerna efter brottsbana tar in på den smala vägen är uteslutet och inget samhället gör påverkar det.

Ska Sverige fortsätta att bedriva politisk forskning om kriminalitet eller börja skydda sina medborgares hälsa och egendom? Det är förstås dags att börja värna sina medborgare som både betalar för brottslingarna, politikerna och gruppernas beslut. Hur fel ute har vi egentligen hamnat? Avslutningen på krönikan är anmärkningsvärd:

Vad i helvete har den artikeln på en kultursida att göra? Har babberiet plötsligt blivit konst?
Citera
2021-07-23, 17:48
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NooshiDadgostar
Sverige kommer inte gå i någon systemkollaps orsakad av svenskt driven politik, risker som kan leda till systemkollaps är globala problem som klimatförändringar och krig

Klimatförändringar 😂

Annars kan säkert geopolitiska orsaker vara en faktor men vi står väldigt dåligt förberedda.
Citera
2021-07-25, 05:11
Medlem
Lyxkontor byggandet bidrar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skr-bygger-lyxkontor
Citera
2021-07-25, 09:46
Medlem
Citat:
Du förstår fortfarande inte alltså, trots att du har läst den jag citerade och mitt inlägg igen?
Då vet jag inte om jag kan hjälpa dig.
Du har rätt i att dåliga nyheter säljer bättre än goda dock.

Nu har jag ju inte sett denna statistik och därmed inte kunnat jämföra eller ens kolla upp relevansen i jämförelsen. Det är än så länge bara du som påstår saker.

Det var du som sa att dåliga nyheter säljer bättre än goda. Om jag nu inte förstod ditt inlägg varför har du inte förtydligat vad du mena? I mitt föregående inlägg skrev jag av vad du sa rakt av.

Ang statistiken;

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spr%...ntat_i_Sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ngar-i-sverige

https://www.tv4.se/klipp/va/12508993...ller-sprangdad
Citera
2021-07-26, 00:25
Medlem
Citat:
Det var du som sa att dåliga nyheter säljer bättre än goda.

Så är det och det är dessutom ett ganska välkänt faktum.

Citat:
Om jag nu inte förstod ditt inlägg varför har du inte förtydligat vad du mena? I mitt föregående inlägg skrev jag av vad du sa rakt av.

Nej, du skrev inte av rakt av och det du skrev hade du dessutom feltolkat.
Men hur skulle du kunna tolka det rätt när du inte ens kan ta in att du inte förstod poängen med mitt inlägg?

Citat:
Ang statistiken;

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spr%...ntat_i_Sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ngar-i-sverige

https://www.tv4.se/klipp/va/12508993...ller-sprangdad

Några tankar där:

Vart i materialet hittar du att det skulle varit värre här än i Afghanistan, vilket du påstår??
Det enda jag kunde få det till var att det var det närmast jämförbara.
Ett citat direkt från dina länkar:
"Krävs forskning
I fredags uppgav även Ylva Ehrlin, analytiker på nationella bombskyddet, för TT att Sverige i jämförelse med andra länder på samma utvecklingsnivå sticker ut. Sven Granath, kriminolog och analytiker på Stockholmspolisen, anser dock att man ska vara försiktig med internationella jämförelser.– Jag vill nog personligen vara försiktig kring att dra slutsatser om Sveriges nivå i förhållande till andra länder. Det krävs väldigt mycket forskning och systematiskt samarbete med forskare i andra länder för att kunna dra några samhällsvetenskapliga säkra slutsatser om hur nivåerna egentligen ligger till. Det krävs också jämförelser under någorlunda tid, säger han till TT.
– Det är väldigt svårt att göra internationella jämförelser av brottsnivåer över huvud taget.
Även om den svenska brottskodningen av allmänfarlig ödeläggelse förändrades 2018 går det att konstatera att antalet sprängningar har ökat i Sverige de senaste fem åren, uppger Granath."

Dina länkar är dessutom några år eller mer gamla. Nu har väl just sprängattentat förmodligen gått ner de senaste åran p.g.a. blandade orsaker. Det är ju fortfarande ett sätt, ihop med skjutningar och annat våld, för gäng att driva in, göra upp och straffa motståndare. Tyvärr även med enstaka utomstående som offer ibland. Nu är ju inte direkt det här med gängkriminalitet och deras förehavanden någon nyhet för någon, utan ett ganska välkänt fenomen.
Vad är din poäng exakt ang. den saken och hur är det relevant för mitt första inlägg, vilket du förvisso inte förstod?
Citera
2021-07-26, 00:28
Medlem
Citat:
Så är det och det är dessutom ett ganska välkänt faktum.

Nej, du skrev inte av rakt av och det du skrev hade du dessutom feltolkat.
Men hur skulle du kunna tolka det rätt när du inte ens kan ta in att du inte förstod poängen med mitt inlägg?

Några tankar där:

Vart i materialet hittar du att det skulle varit värre här än i Afghanistan, vilket du påstår??
Det enda jag kunde få det till var att det var det närmast jämförbara.
Ett citat direkt från dina länkar:
"Krävs forskning
I fredags uppgav även Ylva Ehrlin, analytiker på nationella bombskyddet, för TT att Sverige i jämförelse med andra länder på samma utvecklingsnivå sticker ut. Sven Granath, kriminolog och analytiker på Stockholmspolisen, anser dock att man ska vara försiktig med internationella jämförelser.– Jag vill nog personligen vara försiktig kring att dra slutsatser om Sveriges nivå i förhållande till andra länder. Det krävs väldigt mycket forskning och systematiskt samarbete med forskare i andra länder för att kunna dra några samhällsvetenskapliga säkra slutsatser om hur nivåerna egentligen ligger till. Det krävs också jämförelser under någorlunda tid, säger han till TT.
– Det är väldigt svårt att göra internationella jämförelser av brottsnivåer över huvud taget.
Även om den svenska brottskodningen av allmänfarlig ödeläggelse förändrades 2018 går det att konstatera att antalet sprängningar har ökat i Sverige de senaste fem åren, uppger Granath."

Dina länkar är dessutom några år eller mer gamla. Nu har väl just sprängattentat förmodligen gått ner de senaste åran p.g.a. blandade orsaker. Det är ju fortfarande ett sätt, ihop med skjutningar och annat våld, för gäng att driva in, göra upp och straffa motståndare. Tyvärr även med enstaka utomstående som offer ibland. Nu är ju inte direkt det här med gängkriminalitet och deras förehavanden någon nyhet för någon, utan ett ganska välkänt fenomen.
Vad är din poäng exakt ang. den saken och hur är det relevant för mitt första inlägg, vilket du förvisso inte förstod?

Samhällsvetenskapliga jämförelser var inte jag talade om. Jag talade om antalen. Men du läser ju statistik och artiklar som fan läser bibeln. Anledningen till att artiklarna har något år på nacken var för att jag talade om det året som det sprängdes mer i Sverige än i Afghanistan. Tycker du att 2019 är gammal statistik? Wikilänken inenhåller statistik från 2020 och 2021. Men 2018/2019 var högsta nivån och då skedde fler eller likvärdigt antal sprängdåd i Sverige som i Afghanistan. Men vi tar det från början då: vad försökte du få sagt med ditt inlägg?
Senast redigerad av raptenen 2021-07-26 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in