2021-01-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Så det Totius skrev sorterar under konspirationsteorier? Det brukar vara så. Jag säger inte att jag håller med honom, men du är alltid väldigt snabb att krypa fram och tippa ett lass dynga så fort någon skriver något som du tycker är det minsta vidlyftigt.

Det brukar vara så att Totius lanserar konspirationsteorier? Det för stå för dig. Slå upp ordet rättshaverist i en ordbok. Det är mitt tips till dig.

Citat:
Anledningen till att jag valde att skriva "vänstern" inom citattecken är förstås att det inte finns någon sammanhållen vänster som kontrollerar någonting alls — utom möjligen Aftonbladet och Expressen. Det var därför jag hänvisade till redaktionerna.

Du tycks fö. ha fått en jävligt märklig bild av mig eftersom du ömsom räknar mig till foliehattarna, ömsom kallar mig smygnazist.

Nu har du rimligen pratat tillräckligt om dig själv för i kväll. Så vad anser du då?

Det fetmarkerade: jag skrattade.
Citera
2021-01-05, 18:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så det Totius skrev sorterar under konspirationsteorier? Det brukar vara så. Jag säger inte att jag håller med honom, men du är alltid väldigt snabb att krypa fram och tippa ett lass dynga så fort någon skriver något som du tycker är det minsta vidlyftigt.
Egentligen är det inte speciellt vidlyftigt. Det är bara en liten eller obefintlig diskurs om förvaltningsrätt och lagkrav i Sverige, vilket gör att det mesta går under radarn.

Jag upprepar en länk som jag tidigare gett i tråden: Jakob Heidbrink, docent i juridik, ger en tydlig beskrivning av bristen på lagbundenhet och kris inom förvaltningen:
https://kvartal.se/artiklar/tv-kvart...kob-heidbrink/

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Återigen: du är den enda i hela Sverige som anser att mindre bra prioriteringar i offentlig sektor är en kriminell handling.

Och återigen: du anser att systemet är ofelbart och att alla problem består i att sabotörer (brottslingar!) nästlat sig in och att dessa gör allt detta utan någon som helst anledning.
Det som experten10 skriver är så dumt att jag inte ens kommenterar det.
Citera
2021-01-05, 19:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det brukar vara så att Totius lanserar konspirationsteorier? Det för stå för dig. Slå upp ordet rättshaverist i en ordbok. Det är mitt tips till dig.

Nu har du rimligen pratat tillräckligt om dig själv för i kväll. Så vad anser du då?

Det fetmarkerade: jag skrattade.
Du vet vad jag anser. Vi har debatterat många gånger. Jag brukar åtminstone skriva något som andra kan bygga vidare på. Du skriver oftast att allt vissa av oss framför är skit, som om det vore uppenbart för alla. Som någon sorts gatekeeper som vill ha rättning i leden. Det som är bra med dig är dock att man får tänka noga på hur man formulerar sig. Du är slug.

experten10 = det är vänsterns fel. Blot-Sven = det är liberalismens fel. Lagom schematiskt.
Citera
2021-01-05, 19:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
experten10 = det är vänsterns fel. Blot-Sven = det är liberalismens fel. Lagom schematiskt.
Och jag menar att det är ansvarslösa individers fel, oavsett deras politiska hemvist.
Citera
2021-01-05, 19:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Egentligen är det inte speciellt vidlyftigt. Det är bara en liten eller obefintlig diskurs om förvaltningsrätt och lagkrav i Sverige, vilket gör att det mesta går under radarn.

Jag upprepar en länk som jag tidigare gett i tråden: Jakob Heidbrink, docent i juridik, ger en tydlig beskrivning av bristen på lagbundenhet och kris inom förvaltningen:
https://kvartal.se/artiklar/tv-kvart...kob-heidbrink/

Det som experten10 skriver är så dumt att jag inte ens kommenterar det.
Nej, det är inte vidlyftigt som teorier om NWO, Deep state och liknande koncept. Du är möjligen aningen oprecis, och det är väl det som retar vår gode expert. Men jag har sett en del bisarra grejer under min karriär som byråkrat, så jag säger inte att du har helt fel. Det är dock politikerna och ytterst vissa idéströmningar som ligger bakom den agenda som måste drivas igenom till varje pris. Det är ju efter den som enskilda tjänstemän har att anpassa sig. Inte för att chefen är på dem, utan för att tidsandan är som den är.
Citat:
Och jag menar att det är ansvarslösa individers fel, oavsett deras politiska hemvist.
Jo, jag vet. Vi har diskuterat detta oräkneliga gånger.
Citera
2021-01-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
För det första verkar du inte begripa vad ordet "kollaps" innebär. För det andra har du hamnat på fel forum, du får återgå till att diskutera och grina över verkliga samhällsproblem, som att män skrevar för mycket på tunnelbanan eller att det sittkissas för lite.

Du blir ju inte direkt mindre ofrivilligt självironisk för att dina motargument är egna påhittade problem, som den du argumenterar med aldrig någonsin påstått varit några problem.
Undrar vem som inte begriper vad en kollaps är.
Inget västland har kollapsat i fredstid(inte ens Grekland) efter 2:a världskriget och vi lär inte vara i närheten av de första.
Hör av dig när västländer börjar kollapsa omkring oss, så kan vi diskutera om Sverige står på tur.
Tills dess är detta en pajastråd (ofrivilligt humoristisk förvisso) där domedagsprofeter, kränkthetstörstare och svartmålare sitter och diskuterar olika vardagsproblem som om de vore en närstående kollaps.
Att den inte ligget under konspirationsteorier underminerar flashbacks trovärdighet och den intressanta frågeställningen är väl egentligen vad ni får ut av det hela eller vilka personliga problem den är symptom av.
Citera
2021-01-05, 20:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, det är inte vidlyftigt som teorier om NWO, Deep state och liknande koncept. Du är möjligen aningen oprecis, och det är väl det som retar vår gode expert. Men jag har sett en del bisarra grejer under min karriär som byråkrat, så jag säger inte att du har helt fel. Det är dock politikerna och ytterst vissa idéströmningar som ligger bakom den agenda som måste drivas igenom till varje pris. Det är ju efter den som enskilda tjänstemän har att anpassa sig. Inte för att chefen är på dem, utan för att tidsandan är som den är.
Denna tråd ligger i ”Politik: inrikes”. Precisa juridiska detaljer behöver tas i något annat forum. Grundläggande är dock att politiken INTE får styra verksamheterna som SKA följa de lagar och andra föreskrifter som gäller för respektive verksamhet. Alla faktiska problem inom vård, skola, omsorg, rättsväsende och så vidare visar stora avvikelser mellan lagkraven och verkligheten.
Citera
2021-01-05, 20:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Du blir ju inte direkt mindre ofrivilligt självironisk för att dina motargument är egna påhittade problem, som den du argumenterar med aldrig någonsin påstått varit några problem.
Undrar vem som inte begriper vad en kollaps är.
Inget västland har kollapsat i fredstid(inte ens Grekland) efter 2:a världskriget och vi lär inte vara i närheten av de första.
Hör av dig när västländer börjar kollapsa omkring oss, så kan vi diskutera om Sverige står på tur.
Tills dess är detta en pajastråd (ofrivilligt humoristisk förvisso) där domedagsprofeter, kränkthetstörstare och svartmålare sitter och diskuterar olika vardagsproblem som om de vore en närstående kollaps.
Att den inte ligget under konspirationsteorier underminerar flashbacks trovärdighet och den intressanta frågeställningen är väl egentligen vad ni får ut av det hela eller vilka personliga problem den är symptom av.
Du är närmast maniskt fokuserad på ordet ”kollaps”. Låt oss för diskussionens skull anta att tråden istället hetat: "Sverige går mot ett tillstånd där välfärdstjänsterna inte längre fungerar på avsett vis" - vilka är bevisen?

Hur skulle du ställt dig till en sådan tråd?
Citera
2021-01-05, 20:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Denna tråd ligger i ”Politik: inrikes”. Precisa juridiska detaljer behöver tas i något annat forum. Grundläggande är dock att politiken INTE får styra verksamheterna som SKA följa de lagar och andra föreskrifter som gäller för respektive verksamhet. Alla faktiska problem inom vård, skola, omsorg, rättsväsende och så vidare visar stora avvikelser mellan lagkraven och verkligheten.
Men snälla. Jag påpekade bara faktum. På det stora hela håller jag med dig. Du verkar ha hakat upp dig.

De SKA och SKA. Där är vi överens.
Citera
2021-01-05, 20:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men snälla. Jag påpekade bara faktum. På det stora hela håller jag med dig. Du verkar ha hakat upp dig.

De SKA och SKA. Där är vi överens.
Jag har inte ”hakat upp” mig. Du skrev ”jag säger inte att du har helt fel”, vilket inte är samma sak som ”på det stora hela håller jag med dig”.

Men bra att vi tycks vara eniga i slutändan.
Citera
2021-01-06, 03:40
Medlem
Citat:
Du är närmast maniskt fokuserad på ordet ”kollaps”. Låt oss för diskussionens skull anta att tråden istället hetat: "Sverige går mot ett tillstånd där välfärdstjänsterna inte längre fungerar på avsett vis" - vilka är bevisen?

Hur skulle du ställt dig till en sådan tråd?

Nu är det ju inte direkt jag som startat en kollapstråd.
Jo, en sådan tråd, vilket det säkerligen redan finns(eller i.a.f. liknande) vore ju bra mycket mindre idiotisk och skulle ju kunna tas seriöst.
Då blir ju frågan igen, varför startar ni inte en sådan eller skriver i befintlig, om ni nu inte är maniskt fokuserade på att det just innebär en kollaps?
Citera
2021-01-06, 13:09
Medlem
Furillens avatar
Nästan halva poliskåren planerar att lämna yrket:

Citat:
I en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Polisförbundet framkommer att 42 procent av de tillfrågade har planer på att lämna polisyrket.

- Det betyder i princip att nästan halva kåren funderar på annat. Och man hör fortfarande när man pratar med kollegor att folk inte trivs, säger Per Elmberg till SVT Nyheter.

https://samnytt.se/nastan-halva-poli...r-lamna-yrket/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in