2021-01-04, 14:27
Medlem
Furillens avatar
"Dan Eliasson - Top Swedish Health Official Slammed for Canary Islands Trip":

Citat:
Sweden’s top health officials, who leads the country’s response to the Covid-19 pandemic, has been slammed for taking a Christmas holiday to Spain’s Canary Islands. Dan Eliasson is the head of Sweden’s Civil Contingencies Agency, which early in December sent a text message to all citizens urging them not to make any unnecessary trips.

https://www.euroweeklynews.com/2021/...-islands-trip/
Citera
2021-01-04, 20:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
De gör överlag detta och inget av Sveriges problem har att göra med de fall där detta inte görs.
Och vilka är då ”Sveriges problem” enligt experten10?
Citera
2021-01-05, 01:47
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Du vet mycket väl varför man enbart jämför så kort bakåt i tiden, det är inte alls särskilt märkligt. Skulle man jämföra med tidigare decennier skulle siffrorna se helt makabra ut.
Artikel var väl från någon ny media som skulle prestera annorlunda.
Citera
2021-01-05, 02:27
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Ny högstanivå för antalet skjutningar i Sverige 2020 - Alltfler utomstående drabbas:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...i-sverige-i-ar
SVT skulle kunna göra göra en undersökning om hur många skattebetalare som fortfarande vill betala omkostnader som uppstår vid varje våldsdåd.
Citera
2021-01-05, 13:40
Medlem
Furillens avatar
SvD: Dan Eliasson har hållhake på S

Citat:
SvD-källan hävdar att MSB-chefen sitter på komprometterande information om S, varför hans politiska karriär aldrig upphör.

– Eliasson tillhör inte den innersta kretsen i partiet, men han ingår i en nära krets. Om partiet förnedrar honom finns risken att han förr eller senare berättar vad han vet om vad som har hänt i olika sammanhang, säger en person med god insyn till tidningen.

https://www.friatider.se/svd-dan-eli...-hallhake-pa-s
Citera
2021-01-05, 15:20
Medlem
Totiuss avatar
PATRIK ENGELLAU: Grundfrågan än en gång
Låt bli att lösa problemen på den nivå där de uppträder. Om detta väcker anstöt ska problemen överlämnas till högre hierarkiska nivåer där något kraftfullt görs som inte löser problemen eftersom de bara kan lösas på den nivå där de uppträder, allt enligt principen att om du får punka på cykeln så finns inte lösningen i Rosenbad.

[…]

Oföretagsamhet och förkärlek för byråkrati är Sveriges problem.
https://detgodasamhallet.com/2021/01...an-an-en-gang/

När de offentliga verksamheterna systematiskt underlåter eller misslyckas med att lösa problem som uppträder kommer verksamheterna förr eller senare att haverera, när tillräckligt många problem har ackumulerats. Det är en grundläggande självklarhet. Ett axiom.

Försummelse, underlåtenhet, åsidosättande och så vidare av vad som gäller för uppgiften är dessutom straffbart i många fall. Problemet är att de instanser som ska säkerställa att allt går rätt till är en del av det dysfunktionella svenska systemet. Ett ständigt Moment 22.
Citera
2021-01-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
När de offentliga verksamheterna systematiskt underlåter eller misslyckas med att lösa problem som uppträder kommer verksamheterna förr eller senare att haverera, när tillräckligt många problem har ackumulerats. Det är en grundläggande självklarhet. Ett axiom.

Det är ett nonsens-axiom. Det betyder ingenting. Hur avgör du när något "havererat" eller inte? Det finns inget sätt att göra den bedömningen.

Citat:
Försummelse, underlåtenhet, åsidosättande och så vidare av vad som gäller för uppgiften är dessutom straffbart i många fall. Problemet är att de instanser som ska säkerställa att allt går rätt till är en del av det dysfunktionella svenska systemet. Ett ständigt Moment 22.

Det här med att det finns en massa folk som medvetet och med det som syfte underlåter att göra saker är en fantasi från ditt håll. Det förekommer helt enkelt inte.

Ironiskt hur du citerar Engellau som klagar på byråkratin medan du är byråkratins främste försvarare. Om byråkratin inte funkar jättebra så är det absolut inget fel på byråkratin, enligt dig. I stället är det sabotörer som "underlåter". Och de gör allt detta utan någon som helst anledning!

Så lät det i Sovjet också.
Citera
2021-01-05, 17:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det är ett nonsens-axiom. Det betyder ingenting. Hur avgör du när något "havererat" eller inte? Det finns inget sätt att göra den bedömningen.

Det här med att det finns en massa folk som medvetet och med det som syfte underlåter att göra saker är en fantasi från ditt håll. Det förekommer helt enkelt inte.

Ironiskt hur du citerar Engellau som klagar på byråkratin medan du är byråkratins främste försvarare. Om byråkratin inte funkar jättebra så är det absolut inget fel på byråkratin, enligt dig. I stället är det sabotörer som "underlåter". Och de gör allt detta utan någon som helst anledning!

Så lät det i Sovjet också.
Ska du inte komma med något konstruktivt också? Om du attackerar andra synsätt bör du kunna skriva hur du anser att det är. Du menar att det är "vänstern" som är Sveriges fördärv, inte sant?
Är det bara kulturmarxism som förstör detta land, eller finns det andra incitament till förfallet än strävan efter dominans på landets tidningsredaktioner?
Citera
2021-01-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ska du inte komma med något konstruktivt också? Om du attackerar andra synsätt bör du kunna skriva hur du anser att det är. Du menar att det är "vänstern" som är Sveriges fördärv, inte sant?

Att fantasiera ihop att det finns mystiska sabotörer ute i "välfärden" är inte ett synsätt, det är något helt annat.

Trots att du använder citat-tecken så citerar du inte mig. Ej heller någon annan. Men uppenbarligen så har politiska synsätt och förhållningsregler (vi kan kalla det: PK) en inverkan på hur väl samhället fungerar eller inte fungerar. Detta är inte ett "synsätt". Det är ett faktum och är inte nyheter för någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det bara kulturmarxism som förstör detta land, eller finns det andra incitament till förfallet än strävan efter dominans på landets tidningsredaktioner?

För det första skulle jag aldrig ta ordet "kulturmarxism" i min mun så som nazistråttor gör. För det andra så förstår jag inte hur tidningsredaktioner eller "strävan efter dominans" (???) där kommer in i bilden. Som om tidningsredaktioner vore något som är helt oberoende av samhället i övrigt.
Citera
2021-01-05, 18:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är relativt enkelt att bedöma genom att jämföra hur olika verksamheter faktiskt fungerar jämfört med de regelverk som gäller.

Ett exempel:
Felaktig organisation grund till tragedin inom äldrevården
Haveriet inom äldrevården blottar en organisation där den medicinska kompetensen prioriterats bort.
• Det saknas läkare med erfarenhet av äldresjukvård.
• Det saknas geriatriska team.
• Det saknas mellanvårdsavdelningar.
• Det är brist på sjuksköterskor med äldresjukvårdskunnande.
• Det saknas kontinuitet och en röd tråd i äldrevården.
https://lakartidningen.se/opinion/de...m-aldrevarden/

Allt detta bryter mot den lagstiftning som utgör grunden för hälso- och sjukvården. Tyvärr har du ingen aning om vilka lagar och föreskrifter som gäller, vilket innebär att ditt grundlösa tyckande saknar all relevans – du kommer alltså bara med grundlöst babbel.
Citera
2021-01-05, 18:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Att fantasiera ihop att det finns mystiska sabotörer ute i "välfärden" är inte ett synsätt, det är något helt annat.

Trots att du använder citat-tecken så citerar du inte mig. Ej heller någon annan. Men uppenbarligen så har politiska synsätt och förhållningsregler (vi kan kalla det: PK) en inverkan på hur väl samhället fungerar eller inte fungerar. Detta är inte ett "synsätt". Det är ett faktum och är inte nyheter för någon.

För det första skulle jag aldrig ta ordet "kulturmarxism" i min mun så som nazistråttor gör. För det andra så förstår jag inte hur tidningsredaktioner eller "strävan efter dominans" (???) där kommer in i bilden. Som om tidningsredaktioner vore något som är helt oberoende av samhället i övrigt.
Så det Totius skrev sorterar under konspirationsteorier? Det brukar vara så. Jag säger inte att jag håller med honom, men du är alltid väldigt snabb att krypa fram och tippa ett lass dynga så fort någon skriver något som du tycker är det minsta vidlyftigt.

Anledningen till att jag valde att skriva "vänstern" inom citattecken är förstås att det inte finns någon sammanhållen vänster som kontrollerar någonting alls — utom möjligen Aftonbladet och Expressen. Det var därför jag hänvisade till redaktionerna.

Du tycks fö. ha fått en jävligt märklig bild av mig eftersom du ömsom räknar mig till foliehattarna, ömsom kallar mig smygnazist.
Citera
2021-01-05, 18:45
Medlem
Citat:
Det är relativt enkelt att bedöma genom att jämföra hur olika verksamheter faktiskt fungerar jämfört med de regelverk som gäller.

Ett exempel:
Felaktig organisation grund till tragedin inom äldrevården
Haveriet inom äldrevården blottar en organisation där den medicinska kompetensen prioriterats bort.
• Det saknas läkare med erfarenhet av äldresjukvård.
• Det saknas geriatriska team.
• Det saknas mellanvårdsavdelningar.
• Det är brist på sjuksköterskor med äldresjukvårdskunnande.
• Det saknas kontinuitet och en röd tråd i äldrevården.
https://lakartidningen.se/opinion/de...m-aldrevarden/

Allt detta bryter mot den lagstiftning som utgör grunden för hälso- och sjukvården. Tyvärr har du ingen aning om vilka lagar och föreskrifter som gäller, vilket innebär att ditt grundlösa tyckande saknar all relevans – du kommer alltså bara med grundlöst babbel.

Återigen: du är den enda i hela Sverige som anser att mindre bra prioriteringar i offentlig sektor är en kriminell handling.

Och återigen: du anser att systemet är ofelbart och att alla problem består i att sabotörer (brottslingar!) nästlat sig in och att dessa gör allt detta utan någon som helst anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in