Citat:
Ursprungligen postat av
hex27
Du sågar alltså Transparency Internationals index när och för att det inte passar din agenda.
Vad, utöver din sverigefientliga agenda, har du för bevis på att detta index skulle vara missvisande och varför skulle denna internationella organisation gynna just Sverige av alla länder i sin bedömning?
Det är en stor pedagogisk utmaning att försöka förklara något för dig eftersom du dels är helt eller delvis oförmögen att adekvat tillgodogöra dig den information som du får och dels kommer med påståenden som saknar förankring i verkligheten. Men jag ska försöka:
1) Jag sågar inte ”
Transparency Internationals index”.
2) Jag har inte någon ”
sverigefientlig agenda”.
3) Jag påtalar att det är svårt att avgöra om problemen med svensk offentlig sektor beror på avgrundslik inkompetens eller korruption eller både och.
Det är punkt 1) och punkt 3) som är relevanta för tråden. Jag går vidare med punkt 3) nedan:
Corruption Perceptions Index (CPI) definierar korruption såhär:
"the misuse of public power for private benefit"
https://en.wikipedia.org/wiki/Corrup...ceptions_Index
Min poäng var att syftet med maktmissbruket kan vara svårt att utreda och bevisa. Det kan också bero på att politiker och byråkrater är mer eller mindre debila och helt enkelt inte förstår vad de håller på med och vilka konsekvenser det får.
Hoppas att det blev lättare för dig att förstå nu. Fråga gärna om något är oklart.