2019-11-07, 17:17
Medlem
Furillens avatar
Sverige har EU:s näst sämsta tillväxt:

Citat:
Sverige hör till ett av de värsta länderna i EU när det gäller tillväxt och arbetslöshet. Det fastslår EU-kommissionen i sin höstrapport, uppger Europaportalen.

https://www.friatider.se/sverige-har...-msta-tillv-xt
Citera
2019-11-07, 18:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Sverige har EU:s näst sämsta tillväxt:

https://www.friatider.se/sverige-har...-msta-tillv-xt
Och Sveriges befolkning har officiellt växt med 1.1%, 1.3% och 1.4% åren 2015, 2016 och 2017. Lite mindre än antalet beviljade uppehållstillstånd som legat på mellan 130 000 och 160 000 om året, i snitt 140 000 om året, senaste fem åren inklusive 2019. Detta av en totalbefolkning runt 10 000 000. Så BNP-tillväxt under 1½% om året är negativ tillväxt per capita för Sverige.
Citera
2019-11-07, 18:52
Medlem
Finländarna är fortsatt nöjdast i EU när det gäller livskvaliteten, precis som för fem år sedan. Svenskarna ligger kvar på tredje plats

https://ec.europa.eu/eurostat/docume...4-60bd5c0de76d
Citera
2019-11-07, 19:02
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Hej tack för svar. Andra generationen kommen från den första. Ja, vi kan allvarligt säga vi har ett begynnande skapat problem som vill bomba sig fram, våldta sig fram, och hota sig fram. Kan vi säga inbördeskriget har börjat. Eg inte inbördeskrig eftersom etniska svemskar inte strider mot varann. Vad ska vi kalla det?

Detta går inte förneka längre och varningssignalerna har brännmärkts som främlingsfientliga. Allt har stoppats vad gäller diskussion om hur Sverige skulle, ska ha utvecklats. Det växer så att säga dag för dag destruktiviteten, brottsligheten. Jag pratade nyss under en middag med en mamma vara dotter blivir utsatt för..ja jag behöver inte nämna mer. Så vanligt börjar det bli. Hon, dottern går självförsvar nu och jag hoppas hon nitar hårt om "det" dyker upp igen.

Jag undrar också varför invandringen är nödvändig? i sammanhang liknande det vi har idag. Finns inte ett spår av vinst åt nåt håll sett till att också numer uppåt 80, 90% inte kan försörja sig. Mer än genom dig o mig då.
Tidigare förflyttningar har rört sig inom, om vi ska kalla det, närområdet. Vad gäller Sverige runt Östersjön med andra mindre undantag, små procent sett. Det har fungerat och om inte har det varit hanterbart p g a volymerna.

Emellanåt uppfattar jag av vissa som att vi ska ha invandring, för att det "ska va' så? Det har traderats som ett mantra. Nära på en slags religiös hjärntvättning. Det "berikar". Det här är en sjuka som sprids från postmarxistiskt håll. För det ska vara med andras pengar, så är melodin sedan tiotals år tillbaka med ödesdigra följder. Skattestödd migrarion av "humanitära skäl". Kontraproduktivt, dyrt, flyktingfientligt om man ser till hur miljarderna kronor kunnat disponerats egentligen.
Vi pratar t o m om att vissa befolkningsgrupper "här uppe" inte ens är anpassade för solfattiga vinterklimatet (D-vitaminbrister vilket kommer visa sig än mer framöver med följdsjukdomar som utvecklingsstörning bl a. Jävligt allvarligt minst sagt).

Vi har otroliga problem skapade av "vår" invandringspolitik. Svårare än vad de som åstadkommit detta förstår. In your face Mr. Reinfeldt, Mr. Löfven. In your faces...

Inbördeskrig är ett ord du själv får stå för, det är lång till det, själv tror jag helt enkelt samhällets juridiska system inte är up to date med hur själva samhället har utvecklat sig, det ser vi ex. i form av straffrabatten och straffåldern.
Genom att ta bort straffrabatten och sänka straffåldern samtidigt som vi kan utöva hårdare straff och införa mer kameraövervakning och mer resurser till ex. fritidsgårdar (vilka ju togs bort iom. alliansens intåg) så tror jag vi effektivt kan minska kriminaliteten, samtidigt som den aldrig kommer försvinna.

Men ja, självklart har vi för stora kullar invandrare och flyktingar som vi inte klarar hantera, vi kan inte ge dem jobb, vi kan inte integrera dem i samhället eftersom de inte kan bo med oss andra utan får bo i dessa utanförskapsområden som blir en grogrund för kriminalitet och gängbildning.

Det primära problemet är segregeringen som både är geografisk och social, och den beror delvis på den stora invandringen, delvis på samhället och den svenska ekonomin som inte är gjord för att ta emot denna stora andel, men faktiskt även på den infödda svenskens inställning till invandraren.
Det finns trots allt cirka 1 960 000 utlandsfödda i Sverige
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...utrikes-fodda/
Kanske 5000 är kriminella, detta är alltså 1 på 370 personer, men det känns som att det bara är dessa 5000 som man snackar om hela tiden.
Citera
2019-11-07, 19:08
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Hjärntvättade muppdjävel. Har Sverige ont om vårdpersonal är det ju för fan ingen lösning att belasta välfärdssystemen utifrån.

Utbildad utländsk vårdpersonal är ju guld värd eftersom staten inte behöver beskatta deras utbildning, de är redan färdigutbildade, sedan så är det även sjukt hungriga på att jobba eftersom månadslönen för en sjuksyrra i ex. Fillipinerna är typ vad en svensk sjuksöterska tjänar på två dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Diskutera med dina egna nu. Låt mig vara.

Vad är tanken att diskutera med de som redan håller med mig, jag är ju här för att höra om argumentet mot att ta emot sjuksystrar från andra länder och därmed lösa personalkrisen inom vården.
Jag får inget vettigt svar av dig, känns som du inte har några när du skriver "låt mig vara"
Men ok, hoppas ngn. annan kan komma med ett bra alternativ, just nu ser jag tyvärr ingen annan lösning än selektiv invandring av utbildad personal..
Citera
2019-11-07, 19:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Utbildad utländsk vårdpersonal är ju guld värd eftersom staten inte behöver beskatta deras utbildning, de är redan färdigutbildade, sedan så är det även sjukt hungriga på att jobba eftersom månadslönen för en sjuksyrra i ex. Fillipinerna är typ vad en svensk sjuksöterska tjänar på två dagar.
Men vi har ju ingen sån invandring. Det är en del av orsakerna till samhällskollapsen. Starkt efterfrågade arbetskraftsinvandrare utvisas för irrelevanta formaliteter, som att de inte tagit ut hela sin semester. Medan vi tar emot en miljon anonyma arapor vart sjunde år i de senaste fem årens takt. Och tidigare i år lagstiftade "Det Konservativa Blocket" tillsammans med om att öppna för helt oreglerad anhöriginvandring, som är den invandrargrupp som får allra lägst sysselsättning.

Svensk invandringspolitik gör alltså den totala motsatsen till vad du använder som argument för invandring. Det är de i behov av sjukvård som invandrar till Sverige, så klart eftersom de får gratis sjukvård hör och automatisk bidragsförsörjning resten av livet helt utan några krav, Svenska staten gör allt den kan för att hålla borta arbetskraftsinvandring till sjukvården. Världens allra högsta straffskatter mot brottet att arbeta i sjukvården och fortsatta kraftiga nedskärningar i sjukvården är två exempel på nu förd svensk politik med det syftet.

Erfarna svenska cancerforskare går arbetslösa för att den skatteparasiterande akademiska sjukvårdsvärlden är genomkorrumperad och bara ett nätverk av kompisars tjänster och gentjänster.
Citera
2019-11-08, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Och Sveriges befolkning har officiellt växt med 1.1%, 1.3% och 1.4% åren 2015, 2016 och 2017. Lite mindre än antalet beviljade uppehållstillstånd som legat på mellan 130 000 och 160 000 om året, i snitt 140 000 om året, senaste fem åren inklusive 2019. Detta av en totalbefolkning runt 10 000 000. Så BNP-tillväxt under 1½% om året är negativ tillväxt per capita för Sverige.

Så är det. Negativ tillväxt.

Sjukt så in i helvete! Sverige tappar välstånd.
Citera
2019-11-08, 02:16
Medlem
Citat:

Vad är tanken att diskutera med de som redan håller med mig, jag är ju här för att höra om argumentet mot att ta emot sjuksystrar från andra länder och därmed lösa personalkrisen inom vården.
Jag får inget vettigt svar av dig, känns som du inte har några när du skriver "låt mig vara"
Men ok, hoppas ngn. annan kan komma med ett bra alternativ, just nu ser jag tyvärr ingen annan lösning än selektiv invandring av utbildad personal..

Problemen är:

1. Försvinnande få av de som kommer har någon högre utbildning.
2. Den högre utbildningen är av bristande kvalitet, och håller sällan svensk universitetsnivå.

Flyktingforskaren och nationalekonomen Ruist presenterade sin forskning, och sa själv att invandring aldrig är en vinstaffär för Sverige - varken på kort eller lång sikt.
Citera
2019-11-08, 22:46
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Inbördeskrig är ett ord du själv får stå för, det är lång till det, själv tror jag helt enkelt samhällets juridiska system inte är up to date med hur själva samhället har utvecklat sig, det ser vi ex. i form av straffrabatten och straffåldern.
Genom att ta bort straffrabatten och sänka straffåldern samtidigt som vi kan utöva hårdare straff och införa mer kameraövervakning och mer resurser till ex. fritidsgårdar (vilka ju togs bort iom. alliansens intåg) så tror jag vi effektivt kan minska kriminaliteten, samtidigt som den aldrig kommer försvinna.

Men ja, självklart har vi för stora kullar invandrare och flyktingar som vi inte klarar hantera, vi kan inte ge dem jobb, vi kan inte integrera dem i samhället eftersom de inte kan bo med oss andra utan får bo i dessa utanförskapsområden som blir en grogrund för kriminalitet och gängbildning.

Det primära problemet är segregeringen som både är geografisk och social, och den beror delvis på den stora invandringen, delvis på samhället och den svenska ekonomin som inte är gjord för att ta emot denna stora andel, men faktiskt även på den infödda svenskens inställning till invandraren.
Det finns trots allt cirka 1 960 000 utlandsfödda i Sverige
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...utrikes-fodda/
Kanske 5000 är kriminella, detta är alltså 1 på 370 personer, men det känns som att det bara är dessa 5000 som man snackar om hela tiden.

Jag skrev eg inte inbördeskrig mer en undran vad kalla det för då svenskar inte strider mot varann? Migrationsrelaterad våldsterror; kriminella gruppers bomber, våldtäkter, svart ekonomi= trafficking, droger, strikt avgränsade etniska bostadsområden genom våldsstyre : )

Det finns flera stadsområden som du o jag inte kan gå i, våldtäkterna har etniska förtecken osv osv.
De omkring 2 miljoner utrikesfödda som du beskrev handlar inte bara om kriminalitet men också arbetstillfällen o svartarbeten, krockar med klankulturer m m. Kriminaliteten är dock en allvarlig nöt knäcka.

Om Malmö, Rinkeby, Södertälje osv blir hela Sverige 2035 mer el mindre?
Kommer migrationspolitiken m 100000 per år fortsätta? Vem tror på Sverige om vi lyfter på några stenar? Jag skulle inte kalla det för Sverige om allt fortsätter som nu.

Ang segregering så ser jag det som en mänsklig mekanism för överlevnad. En "rättighet". Finns inte på kartan att någon genom politik el tvångsstyrning får mig ex att flytta till Södertälje frivilligt. Somalier ex vill också bo tillsammans eftersom diasporan nu är så stor i Sverige (och flera andra grupper). Klanen, mosken, ev särskilda mataffärer med somalisk mat osv känns tryggt. Där är vi 2019.
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2019-11-08 kl. 23:30.
Citera
2019-11-08, 22:50
Medlem
Haddock93s avatar
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/s...mpression=true

Apotekens lagerhållning - Otroligt upprörande

Citat:
Den kartläggning som SVT Nyheter gjort visar att det är vanligt att typiska läkemedel inte finns i lager hos apotek. Det är barn som drabbas hårdast, menar bland annat överläkaren Maria Björkqvist vid barnkliniken på Universitetssjukhuset i Örebro.

Socialminister Lena Hallengren (S) säger att situationen är ”otroligt upprörande”:

– Vi vet att restnoteringarna har ökat, men vi vet också att apoteken håller mindre lager och har en sämre beredskap. Det här är något som vi arbetar med.
Citera
2019-11-09, 10:43
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Antalet intensivvårdsplatser i Sverige långt under europeisk genomsnitt – fortsätter att minska

En överläkare uppmärksammar att Sveriges disponibla intensivvårdsplatser minskar jämfört med fjolåret. Årets siffror visar att den högsta snittnoteringen landar på fem platser per 100 000 invånare. Det kan jämföras med Tysklands 30 platser per 100 000 invånare eller Storbritanniens omkring åtta platser.

[...]
Snittet för Europa 11,5

Enligt Sjukhusläkaren hade Europa ett snitt på 11,5 tillgängliga vårdplatser per 100 000 invånare åren 2010-2011. Engerström lägger samtidigt färskare statistik på bordet när han bland annat jämför med Tyskland som i år har 30 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare.
ANNONS
Loading...
ANNONS

Men enligt Engerström är det inte helt enkelt att att jämföra Sverige med Tyskland eftersom grannlandet ”har ett ekonomiskt incitament att ge mycket vård som saknas i Sverige”. Istället anser Engerström att det är mer relevant att jämföra med Storbritannien som i år har omkring åtta intensivvårdsplatser per 100 000 invånare.

Vidare framgår det att Storbritannien har passerat Sverige i antal intensivvårdsplatser. I början av 2000-talet hade Sverige 5,8 tillgängliga platser per 100 000 invånare medan Storbritannien hamnade under fem.
...
https://samnytt.se/lediga-intensivva...-000-invanare/

Vi har världens högsta (eller eventuellt näst högsta) skattetryck, det är uppenbart att regeringen prioriterar andra utgiftsområden.
Citera
2019-11-09, 13:38
Medlem
Furillens avatar
Pepparkakslöst luciafirande på Östersunds förskolor pga sparkrav:

Citat:
Det blir inga pepparkakor till luciafirandet på kommunala förskolor i Östersund i år. Det sätter köpstoppet i kommunen stopp för.

Johanna Sjösund har barn på en förskola i Östersund.

– Det är väl en av många besparingar på just barnen. Det tycker jag är tråkigt, barnen är ju det viktigaste vi har, säger hon.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7337921
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in