2019-04-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Intressant med en ny infallsvinkel i tråden. Vilka konkreta tecken ser du på att ”det ordnar sig”? Och vad väger du in i ”det”?
Ja, idag till exempel. Jag gjorde en bilutflykt runt staden och sen handlade jag på Netto. Allt var lugnt och ingen systemkollaps syntes till. Och det var inget fel på apelsinerna heller.
Citera
2019-04-07, 20:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Ja, idag till exempel. Jag gjorde en bilutflykt runt staden och sen handlade jag på Netto. Allt var lugnt och ingen systemkollaps syntes till. Och det var inget fel på apelsinerna heller.
OK, HUR ska en systemkollaps se ut för att du ska se den och VAR kommer apelsinerna in i bilden?
Citera
2019-04-08, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag förstår mycket väl vad du menar. Jag har vidare min beskärda del av nästintill dagliga kontakter med bisarra PK-människor inom statsapparaten och medier. Vissa fall, likt Alpha, är helt förlorade medan andra är mer eller mindre tvingade att anpassa sig till PK-normen.

Min erfarenhet är att det är en relativt liten andel dominanta makthavare som agerar så dysfunktionellt att verksamheterna förstörs. Det följer oligarkins järnlag. Därför tror jag också att problemen borde vara relativt enkla att åtgärda om ”bara” dessa destruktiva makthavare byttes ut mot dugliga ledare.

Det är en mycket liten del av befolkningen som är aktiva inom politiken (knappt 2,5 procent av den röstberättigade befolkningen). Denna lilla del skapar en enorm skada för landet.

Den minsta gemensamma nämnaren gällande dessa kontakter du dagligen har tycks ju vara ingen annan än du.
Det kanske du ska fundera en aning på....
Citera
2019-04-08, 03:42
Medlem
Furillens avatar
Skattehöjningar och besparingar på minst 4 miljarder

Citat:
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna kommer i veckan att presentera skattehöjningar och besparingar på minst fyra miljarder kronor. Det erfar Dagens Industri.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...st-4-miljarder
Citera
2019-04-08, 11:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Den minsta gemensamma nämnaren gällande dessa kontakter du dagligen har tycks ju vara ingen annan än du.
Det kanske du ska fundera en aning på....
Tack – den kommentaren sätter orsakerna till systemkollapsen i blixtbelysning: Min tes är att välfärdsstaten gradvis förstörs av en tilltagande normlöshet inom statsapparaten och medierna. Makthavare agerar alltmer totalitärt och sätter sig över lagar och regler och agerandet stöds av medierna. Den som opponerar motarbetas med klassiska härskartekniker och mobbing.

Du visar en tydlig härskarteknik (påförande av skuld och skam) och lägger skulden på mig – på budbäraren. Det är precis så det går till. Tack för det tydliga exemplet, hex27.

Bill-N visar ett annat tydligt exempel på en härskateknik (förlöjligande) ovan: ”Allt var lugnt och ingen systemkollaps syntes till. Och det var inget fel på apelsinerna heller.” Plats för skratt och den som vågat knysta om ”systemkollaps” stänger skamset käften i församlingen.

Men detta håller på att ändras. Folk inser att de är lurade och härskarteknikerna tappar sin kraft. Den dagen då tillräckligt många vänder sig mot de ”härskare” som förstör landet – den dagen upphör grunden för systemkollapsen. Då kan förrädarna ställas till svars. Sen kan skutan vändas.
Citera
2019-04-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N

Klassiskt exempel på strutsbeteende. "Här är allt bra, Jag har inte drabbats. Alla som har drabbats har fel eftersom jag har frid och fröjd." Har du en apelsin till hjärna?
Citera
2019-04-08, 14:41
Medlem
Det är så verklighetsfrånvänt att det finns inte. De svenskar som väntar på en invandringsrelaterad systemkollaps befinner sig ärligt talat på samma nivå som de amerikaner som väntar på en zombieapokalyps.
Citera
2019-04-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Skattehöjningar och besparingar på minst 4 miljarder

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...st-4-miljarder

Hans Jensevik visade sig ha rätt - återigen!
Mannen, som spår att samtliga kommuner går minus år 2025, har spått att just en sådan här budget skulle komma. "Pensionärerna och åldringsvården är vad man kommer skära in på", sa han. Och så blev det.

7-klövern är ett extremt hot mot Sverige. Stackars fattigpensionärer som nu får det ÄNNU sämre.
Citera
2019-04-08, 14:59
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är så verklighetsfrånvänt att det finns inte. De svenskar som väntar på en invandringsrelaterad systemkollaps befinner sig ärligt talat på samma nivå som de amerikaner som väntar på en zombieapokalyps.
Invandringsrelaterad? Hur menar du? Finns inga fler möjliga orsaker eller bidragande faktorer menar du? Överbelastning av de offentliga systemen kan väl ske av en mängd olika orsaker.
Citera
2019-04-08, 15:03
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
"Pensionärerna och åldringsvården är vad man kommer skära in på", sa han. Och så blev det.
Man vet vilka grupper man kan trampa på utan att sagda grupper gör totalt uppror mot rådande förhållanden. Ärligt talat, vad ska de senildementa på äldreboendet göra? Matvägra? Det innebär ju bara ytterligare en besparing...
Citera
2019-04-08, 16:22
Medlem
Fängelserna i Sverige fylls

Antalet intagna ökar kraftigt. Enligt Kriminalvården är nu mer än vart tredje fängelse i Sverige överfullt och det kan bli värre.
17 av 45 fängelser var överfulla under förra veckan, rapporterar SVT. På många anstalter och häkten tvingar intagna att dela celler som egentligen är gjorda för en person.
– Den siffran är sannolikt högre i morgon, det är åt det hållet det går. Vi ser en ökad tillströmning, inte bara i det korta perspektivet. Det är en trend vi tror kommer stå sig, säger Hanna Jarl, anstalts- och häktesdirektör på Kriminalvården till SVT.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...cid=spartanntp
Citera
2019-04-08, 16:28
Medlem
Skatten höjs, pensionen sänks, mindre till äldrevården och polisen. Ni Sossar?

*På endast ett par årtionden har pensionen sänkts från ca 80% av din lön till dagens nivåer runt 55%
* Försvaret är nedmonterat
* Landstingen har inte råd med personal
* Vi har bara hälften i polistäthet mot övriga Europa
* A-kassan värde har nästan halverat sedan 90-talet
* Om du blev sjuk förr kunde du leva anständigt med en sjuklön runt 85% av din nuvarande lön- idag ca 50%
*Polis per capita har minskat trots ökad brottslighet. De få poliser som jobbar har urusel lön och nu kommer nya besparingar.
* Andelen fattigpensionärer ökar drastiskt.
* Skolresultaten minskar kraftigt i den svenska skolan
* Vårdköerna ökar hela tiden, Stefan Löven skryter om en kö som inte ökat.
* Rättssamhället faller, inte ens våldtäkter är idag prioriterade att utreda på viss håll
* Skatterna har höjts på nästan samtliga områden i konsumtionskedjan.
* Järnvägen är eftersatt som i ett u-land
* Skatter på bilägande har ökat drastiskt.
= trots detta så fattas det pengar. Trots ökade skatter varje år så får ut mindre av välfärden

Är det verkligen så att ni svenskar inte ser detta. Inom några få år kommer kollapsen. Då folk välfärdskontraktet bryts helt och vi går in det amerikanska systemen med egan försäkringar då man inte kan lita på samhället längre. Ser ni verkligen inte försämringar? Kom nu inte med floskler om att beskatta rikare mer- det går inte, vi tappar välutbildad arbetskraft i aldrig högre takt än idag. De utbildade och rika flyttar bara sin kompetens och kunskap. Är ni inte oroade. Jag personligen vet att era föräldrar far illa ut på ålderns höst, bryr ni er inte om dom- ni låtsas ju annars att ni är så god
Senast redigerad av jonte400 2019-04-08 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in