2017-11-05, 16:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Därför ser jag mest den här tråden som en länksamlingstråd. Iofs gör användaren THFC ett bra jobb att lista en massa dåliga nyheter från den offentliga sektorn, men just att "bevisa" en kollaps är ganska ogörligt.
Jag vill också tacka användaren THFC och andra för alla länkar som kan användas som bevis. Jag tycker att man ska betrakta ”samhällssystemet” som det system av normer som får samhället att fungera. Här ingår alla lagar och bestämmelser och de etiska och moraliska normer som styr hur vi uppför oss mot varandra. Här ingår vetenskapliga och ekonomiska normer som till exempel basal nationalekonomi och så vidare. Listan kan göras MYCKET lång.

Mycket handlar givetvis om den offentliga verksamheten – det ”samhällskontrakt” som vi betalar skatt för. Det är också främst dessa offentliga verksamheter som, efter decennier av misskötsel, kollapsar under trycket av massinvandringen.

Offentliga verksamheter definieras av lagar och bestämmelser. Därmed är det ganska ”enkelt” att ”bevisa” en kollaps, eller förstadier till kollaps. När styrande lagar och bestämmelser inte längre kan följas har verksamheten slutat att fungera på avsett vis. Vid någon punkt når förfallet så långt att det kan vara befogat att kalla det för kollaps.

Medierna har en mycket viktig roll att bevaka och granska hur ”samhällssystemet” fungerar. Detta har medierna gravt åsidosatt under många år. Det har lämnat fältet fritt för oseriösa makthavare att köra landet mot stupet.

OM de offentliga verksamheterna kan börja följa de lagar och bestämmelser som finns så tror jag att det ser rätt hoppfullt ut för Sverige.
Citera
2017-11-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag ställer mig tveksam till att ”de flesta människor har förlorat förmågan till konsekvenstänk”. Jag hoppas och tror att det handlar om en högljudd minoritet som har överröstat allt förnuft. Det är denna minoritet som har drivit landet till nuvarande kaotiska tillstånd.

Erik Helmersson på DN uttrycker problemet här:
2017-10-22: Erik Helmerson: Låt inte de åsiktsintoleranta vinna
https://www.dn.se/ledare/signerat/er...leranta-vinna/
Ändå får den åsiktsintoleranta femtedelen extremt stort utrymme i medierna.
[...]
I ett sådant samhälle vinner inte den som har vettigast åsikter utan den som kan samla ihop den största mobben.
Mobben som är för mångkultur är tillräckligt stor för att överrösta alla vettiga åsikter. Osakliga åsikter och känslor vinner över verklighet och fakta.

Det går givetvis inte att styra ett land, eller någon verksamhet, baserat på irrationella åsikter och känslor. Det vi ser nu är en självklar och förutsägbar konsekvens av vanstyret. Och det är bara början om inget radikalt görs.

Förnuftet kan ju knappast vara särskilt starkt, om det räcker med "en högljudd mobb" för att det ska "överröstas"!
Citera
2017-11-05, 16:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Förnuftet kan ju knappast vara särskilt starkt, om det räcker med "en högljudd mobb" för att det ska "överröstas"!
En bra poäng. Men tänk på att förnuftet måste ha en plattform för att kunna sig hörd. När mobben består av makthavare inom medier, politik och förvaltning är det väldigt svårt att göra sig hörd. Förnuftet tystas med maktmetoder, härskartekniker och självcensur.
Citera
2017-11-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag kan bidra med en observation.
En äldre släkting kände i somras ett "tryck" i huvudet. Och gick till slut till vårdcentralen. Där tog man sig an detta och undersökte ordentligt. Men hittade inget anmärkningsvärt.
Senare fick släktingen kallelse till sjukhuset för undersökning och blev då förargad och menade att sjukvården har för lite att göra och hittar på sådant där för att skapa låtsassysselsättning.
Nåväl på sjukhuset hittade dom inget heller. Sedan kallas han återigen till vårdcentralen. Varvid missnöjet med att sjukvården har för lite att göra och att dom hittar på jobb tog fart igen.

Här har vi en datapunkt som istället för kollaps säger att vården har viss överkapacitet och utreder mer än vad patienterna finner skäligt och rimligt.

Den här tråden är likvärdigt med att någon påstår att vi bara har sedan-bilar i Sverige. Och rapporterar in foton på sedan-bilar (och undviker noggrant förekomster av kombi och SUV). Och läsare nickar och konstaterar att detta bevisar att vi bara har sedan-bilar i Sverige.

Vi som varit med lite längre kommer ihåg vilket gnäll det var på 80-talet över sjukvården. Och då hade vi ett mycket högt skattetryck.

Det som du beskriver är den springande punkten för dagens sjukvård, att alltför många söker sjukvård för små bagateller, man känner ett ryck i huvudet, i 99% av alla fall är det ingenting, ju fler som söker för skitsaker, eller rent hypokondriska åkommor belastar sjukvården.

Sjukvården kan inte hitta något fel om det inte finns några fel på personen i fråga.

Det sjukvården har svårast för är de minst vanliga åkommorna, sällsynta syndrom, som en procent av befolkningen har, eller vissa närliggande problem, om det kan vara hjärtat så är det oftast magen som bråkar, eller ibland kan det vara tvärtom, och det är sällsynt.
Jag har många vänner som åkt in för hjärtinfarkter, men i själva verket är det uppblåst mage som var orsaken, vad kostar inte sånt?
Får man en riktig hjärtinfarkt så vet man att det är det, i andra fall, avakta så går det över av sig självt.

Jag har själv en bråkande mage så jag vet vad jag pratar om och i övrigt ett klockrent hjärta.
Citera
2017-11-05, 17:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det som du beskriver är den springande punkten för dagens sjukvård, att alltför många söker sjukvård för små bagateller, man känner ett ryck i huvudet, i 99% av alla fall är det ingenting, ju fler som söker för skitsaker, eller rent hypokondriska åkommor belastar sjukvården.
Problemen inom hälso- och sjukvården är mycket mer komplicerade än så. Socialstyrelsens rapport (oktober 2016) om hälso- och sjukvård och tandvård till asylsökande och nyanlända visar ett närmast totalt haveri inom vården, se vidare mitt tidigare inlägg här: (FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?

Därtill finns stora problem inom vård av multisjuka, psykiatri och äldrevård. Det handlar om mer komplicerade fall som behöver samordning och samverkan som inte alls fungerar. Här kan man verkligen prata om kollaps sedan många år tillbaka.
Citera
2017-11-05, 18:27
Medlem
Citat:
En bra poäng. Men tänk på att förnuftet måste ha en plattform för att kunna sig hörd. När mobben består av makthavare inom medier, politik och förvaltning är det väldigt svårt att göra sig hörd. Förnuftet tystas med maktmetoder, härskartekniker och självcensur.

Det som förvånar mig är, att ca 10% av befolkningen skulle klassas som ganska högt eller högt begåvade, sett till IQ-värden. Det handlar om hundratusentals vuxna, hur som helst. Att denna intellektuella elit inte skulle klara av att skaffa sig "en plattform", hur förklarar man det? Att många högt begåvade är psykopater utan konsekvenstänkande? Eller samvetslösa opportunister? Eller att hög IQ inte nödvändigtvis innebär att man har sunt förnuft?
Citera
2017-11-06, 02:42
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/debatt/skyl...ldre-1.4793159
Citera
2017-11-06, 08:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det som förvånar mig är, att ca 10% av befolkningen skulle klassas som ganska högt eller högt begåvade, sett till IQ-värden. Det handlar om hundratusentals vuxna, hur som helst. Att denna intellektuella elit inte skulle klara av att skaffa sig "en plattform", hur förklarar man det? Att många högt begåvade är psykopater utan konsekvenstänkande? Eller samvetslösa opportunister? Eller att hög IQ inte nödvändigtvis innebär att man har sunt förnuft?
Jag tror inte att det har så mycket med IQ att göra, det är andra faktorer som banat väg för ”systemkollapsen”. Det är flera samverkande faktorer inom medier, politik och förvaltning som ligger bakom. I slutändan tror jag att det hela kokar ner i enskilda personers egoism och strävan efter personlig makt. Det har bildats en ohelig allians inom PK-etablissemanget som lockat till sig vidriga människor. Normalt fungerande människor har flytt därifrån eller tystats av sina överordnade.

Polisen är ett exempel bland många där det länge talats om dålig arbetsmiljö och rädsla för att framföra kritik, ett exempel från 2012 i facktidningen Publikt:
http://www.publikt.se/artikel/varnar-lag-takhojd-14943
Polisförbundet har under lång tid fått signaler från medlemmar om att chefer inte accepterar kritik av arbetsmetoder, ledarskap eller mål för verksamheten, skriver förbundets ordförande Lena Nitz i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Och en medlemsundersökning som förbundet gjort bekräftar bilden. Nästan sex av tio vågar inte framför kritik av rädsla för repressalier, och drygt 40 procent saknar förtroende för sin enhetschef.
Samma rädsla för repressalier tycks genomsyra även andra dysfunktionella offentliga verksamheter. Lägg därtill okunniga och självcentrerade politiker och agendadriven journalistik som vill dölja problem. Sammantaget har detta lett fram till en åsiktskorridor som definitivt kommer att gå till historien. Det kan bara gå åt helsicke under sådana förutsättningar.

Jag tror att vi står vid ett slags vägskäl nu. Fortsätter det som förut går vi sannolikt mot inbördeskrig. Men kan åsiktskorridoren öppnas upp, förvaltningarna städas från psykopater och seriösa journalister börja arbeta på avsett vis bör det finnas hyfsade förutsättningar. Fast det behövs förmodligen en haverikommission för att lösa de akuta problemen med alla flyktingar.

Jag tycker att det finns mycket som tyder på en minskad åsiktskorridor men det finns mycket kvar att önska. Och de offentliga verksamheterna har som sagt mycket stora problem som måste lösas. Det måste rensas rejält från toppen i många verksamheter.

Frågan om plattform för seriös rapportering och debatt återstår. Nyligen rapporterades att Jörgen Huitfeldt på SR har rekryterats till Tidskriften Kvartal. Kanske kan Kvartal bli början på en mer seriös offentlig diskurs.
– Kvartal har under den korta tid som tidskriften funnits intagit en unik och viktig position i svensk offentlighet. Tidskriften har på ett ansvarsfullt och faktabaserat sätt gett sig in i de centrala frågor som andra seriösa medier till viss del har haft svårt att närma sig.
https://kvartal.se/jorgen-huitfeldt-till-kvartal/
Citera
2017-11-07, 17:55
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Fem automatkarbiner i en taxi – inte synnerligen grovt vapenbrott

Tre personer som har haft fem helautomatiska automatkarbiner och ammunition på allmän plats har av Högsta domstolen i dag dömts för grovt vapenbrott. Riksåklagaren hade yrkat på att det skulle bedömas som ett grövre brott, synnerligen grovt vapenbrott.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...ovt-vapenbrott
Citera
2017-11-07, 21:35
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Sverige har ett alldeles utmärkt system; det som allmänt kallas ”samhällskontraktet”.

Samhällskontraktet nämns i ett flertal inlägg i tråden. Leif Östlings utfall har fått Mats Knutson från SVT att uttrycka sin oro över det omhuldade kontraktets fortlevnad.

Hotet mot samhällskontraktet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...allskontraktet
Citat:
En välfärdsstat av nordisk modell bygger på ett högt skatteuttag. Detta är de svenska partierna mer eller mindre överens om, även om det finns skilda meningar om hur höga skatterna ska vara.

För att medborgarna ska vara villiga att betala höga skatter är det en förutsättning att de uppfattar att de får valuta för pengarna. --- Den sociala trygghet som erbjuds i utbyte mot skatterna brukar sammanfattas i begreppet samhällskontraktet. Medborgarna levererar in skattepengar i utbyte mot att stat och kommun levererar trygghet. Det är grundbulten i välfärdsstaten.
---
Hot och utmaningar mot samhällskontraktet förekommer ständigt. Antingen kan skatternas uppfattas som för höga, vilket varit fallet under vissa perioder, eller att samhällsservicen uppfattas som för dålig. I glesbygd eller utsatta områden finns ofta ett större missnöje med samhällets service än i välmående villaområden.

De senaste åren har bland annat poliskrisen och växande köer inom sjukvården lyfts fram som argument för att politikerna inte uppfyllt sin del av samhällskontraktet. En växande marknad för väktare och allt fler svenskar som tecknar privata sjukvårdsförsäkringar är tecken på detta.

Men aldrig någonsin har en så högt uppsatt offentlig person i Sverige som Leif Östling så rakt och direkt förklarat att han inget får för sina skattepengar. --- Uttalandet legitimerar ståndpunkten att den svenska välfärdsstaten inte levererar vad den utlovar. Att samhällskontraktet är brutet. Uttalandet får naturligtvis också en extra dimension av att en rad olika näringslivsprofiler nu avslöjas med avancerad skatteplanering. Bilden som ges är att den som är förmögen och har möjlighet att undvika skatt också gör detta.

Långsiktigt är det förstås ett hot mot både samhällskontraktet och välfärdsstaten. Sprider sig skatterevolten till breda löntagargrupper lär välfärdsstaten gå i graven.
Senast redigerad av Ördög 2017-11-07 kl. 21:41.
Citera
2017-11-08, 12:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Samhällskontraktet nämns i ett flertal inlägg i tråden. Leif Östlings utfall har fått Mats Knutson från SVT att uttrycka sin oro över det omhuldade kontraktets fortlevnad.

Hotet mot samhällskontraktet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...allskontraktet
Mats Knutsons artikel på SVT Nyheter är ett klockrent exempel på den normupplösning som gradvis förstör Sverige. Mats Knutson skiter uppenbarligen fullständigt i den lagstiftning som kräver att public service ska vara saklig och opartisk. Han skiter uppenbarligen också i att nyhetsrapporteringen ska vara allsidig. Så agerar bara en samvetslös människa utan tillstymmelse till yrkesheder. Det är vidrigt enligt min uppfattning.

Mats Knutson nämner inte med ett ord den omöjliga mångkultursatsning som orsakar de akuta problem som nu finns. Och detta i kombination med en gravt misskött offentlig sektor sedan decennier. Frågan ”Vad fan får jag för pengarna?” är synnerligen väl motiverad.

VARFÖR ska vi betala skatt för en mångkultur som säkert kommer att förstöra välfärdsstaten? Man måste fråga sig om människor som Mats Knutson VILL förstöra välfärdsstaten. Det börjar bli svårt att hitta någon annan förklaring.

Fd moderatledaren Bo Lundgren berättar hur Reinfeldt ville krossa välfärden
https://www.youtube.com/watch?v=CmPEIPyoz48

Bo Lundgren om Fredrik Reinfeldts motiv bakom invandringen
https://www.youtube.com/watch?v=dJIJdRlScto

Det som behövs är en riktig förvaltningsdomstol där politiker, byråkrater och public service-aktörer som missköter sig kan ställas inför rätta.
Citera
2017-11-08, 13:07
Medlem
Linguass avatar
Citat:

Har tanken någonsin slagit dig att du kanske har fel? Om en så stor del av befolkningen är så extremt irrationell så kan inte IQ:n hos desamma vara så hög som "studier" påstår. Att inte kunna tänka logiskt är ett tecken på väldigt låg intelligens.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - det svenska folket är extremt degenererat där varje yngre generation är mer korkad än den tidigare. En normal utveckling är det motsatta.

Något står verkligen inte rätt till.
Senast redigerad av Linguas 2017-11-08 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in