2017-11-02, 16:27
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Samhällskontraktet: Vårt gemensamma får svårare att leverera sin del av avtalet

Polistidningen rapporterar om en allvarlig utveckling inom polisen. Lokalpolisområdena dräneras på poliser i yttre tjänst och många visar upp en negativ personalutveckling. Den region där minskningen varit procentuellt störst de senaste åren är Mitt; Uppsala, Västmanland och Gävleborgs län.

Inte bara Polisförbundet rapporterar om allvarliga brister, samtidigt gör Vårdförbundet detsamma. Statens, eller samhällets, del av kontraktet mellan samhälle och stat lever inte längre upp till förväntningarna.
https://ledarsidorna.se/2017/11/samh...el-av-avtalet/
Senast redigerad av T.H.F.C. 2017-11-02 kl. 16:44.
Citera
2017-11-03, 14:55
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Nu ska tågvärdarna få kroppsburna kameror

INRIKES. Nu ska tågvärdarna på Pågatågen i Skåne utrustas med kroppsburna kameror. Detta för att motverka våld och hotfulla situationer under resorna.
http://www.friatider.se/nu-ska-t-gv-...sburna-kameror
Citera
2017-11-04, 12:44
Medlem
Jag tittar in i tråden då och då, och finner en hel rad av enskilda händelser som på sätt och vis utgör bevis för en pågående samhällskollaps.

Men jag saknar ämnen i media som tar upp de stora frågorna som håller på att gå åt helvete. Detsamma gäller här på Flashback. Det är relativt lite som skrivs om kommunekonomiernas förfall, pensionssystemens urholkande, infrastrukturens dåliga skick och de hopplösa jobbutsikterna för kolonisatörerna. Något mer, men inte tillräckligt, debatteras den inflammerade bostadsbubblan samt den strukturellt kraftigt ökade kriminaliteten och våldsspiralen.

Däremot vimlar det om nyheter av enskilda skjutningar och bombdåd samt de senaste snaskiga rubrikerna om det nya heta, dvs våldtäktsfeministerna. Trump är givetvis också ett dagligt inslag i blaskor och TV.

Kan det vara så att vi inte ser skogen för bara träd? Är avsaknaden av djupare debatt och analys om kollapsande samhällsfunktioner i sig ett tecken på systemkollapsen?

Jag har tagit till mig den hypotesen; alltefter som samhället kommer att gå åt helvete så diskuteras det mindre och mindre om det. Folk lägger större vikt vid att det egna grannskapet är tryggt än om t ex Malmö och Göteborg tas över av kriminella nätverk. Man orkar liksom inte fokusera på helheten utan försöker koncentrera sig på det som man möjligen kan påverka i sitt lokalsamhälle och sin vardag.
Citera
2017-11-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag tittar in i tråden då och då, och finner en hel rad av enskilda händelser som på sätt och vis utgör bevis för en pågående samhällskollaps.

Men jag saknar ämnen i media som tar upp de stora frågorna som håller på att gå åt helvete. Detsamma gäller här på Flashback. Det är relativt lite som skrivs om kommunekonomiernas förfall, pensionssystemens urholkande, infrastrukturens dåliga skick och de hopplösa jobbutsikterna för kolonisatörerna. Något mer, men inte tillräckligt, debatteras den inflammerade bostadsbubblan samt den strukturellt kraftigt ökade kriminaliteten och våldsspiralen.

Däremot vimlar det om nyheter av enskilda skjutningar och bombdåd samt de senaste snaskiga rubrikerna om det nya heta, dvs våldtäktsfeministerna. Trump är givetvis också ett dagligt inslag i blaskor och TV.

Kan det vara så att vi inte ser skogen för bara träd? Är avsaknaden av djupare debatt och analys om kollapsande samhällsfunktioner i sig ett tecken på systemkollapsen?

Jag har tagit till mig den hypotesen; alltefter som samhället kommer att gå åt helvete så diskuteras det mindre och mindre om det. Folk lägger större vikt vid att det egna grannskapet är tryggt än om t ex Malmö och Göteborg tas över av kriminella nätverk. Man orkar liksom inte fokusera på helheten utan försöker koncentrera sig på det som man möjligen kan påverka i sitt lokalsamhälle och sin vardag.
Jag kan bidra med en observation.
En äldre släkting kände i somras ett "tryck" i huvudet. Och gick till slut till vårdcentralen. Där tog man sig an detta och undersökte ordentligt. Men hittade inget anmärkningsvärt.
Senare fick släktingen kallelse till sjukhuset för undersökning och blev då förargad och menade att sjukvården har för lite att göra och hittar på sådant där för att skapa låtsassysselsättning.
Nåväl på sjukhuset hittade dom inget heller. Sedan kallas han återigen till vårdcentralen. Varvid missnöjet med att sjukvården har för lite att göra och att dom hittar på jobb tog fart igen.

Här har vi en datapunkt som istället för kollaps säger att vården har viss överkapacitet och utreder mer än vad patienterna finner skäligt och rimligt.

Den här tråden är likvärdigt med att någon påstår att vi bara har sedan-bilar i Sverige. Och rapporterar in foton på sedan-bilar (och undviker noggrant förekomster av kombi och SUV). Och läsare nickar och konstaterar att detta bevisar att vi bara har sedan-bilar i Sverige.

Vi som varit med lite längre kommer ihåg vilket gnäll det var på 80-talet över sjukvården. Och då hade vi ett mycket högt skattetryck.
Citera
2017-11-04, 14:08
Medlem
Citat:

Avsaknaden av djupare debatt har ju varit uppenbar, för alla observanta, ända sedan 1970-talet - eller ännu längre tillbaka. På den tiden kanske talet om systemkollaps inte var befogat, men redan då var förfallet i Sverige märkbart inom en rad områden. Skolan hade urartat, med svåra ordningsproblem och sjunkande prestanda. Fanns det någon djupare debatt? I så fall endast rent privat. Inga politiker uppmärksammade problemen - som gradvis givetvis förvärrades under de kommande decennierna.

Invandringen var ett problem redan för 40 år sedan. Naturligtvis en västanfläkt jämfört med idag, men någon djupare debatt förekom aldrig offentligt.

Detta var bara två exempel. Någon djupare debatt har aldrig funnits i Sverige, för svensken har ett begränsat konsekvenstänkande och en inskränkt analysförmåga.

Naturligtvis är flera samhällsproblem mycket värre idag än på 70-talet, och vi är objektivt sett närmare en samhällskollaps idag. Men varningssignalerna fanns redan för 40-50 år sedan.
Citera
2017-11-05, 10:57
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

De flesta människor har förlorat förmågan till konsekvenstänk. Man förstår inte längre hur samhället fungerar, eller ens vad som är ett samhälle. Eftersom alla "är lika mycket värda" är alla egentligen helt utbytbara och man förstår inte att funktioner inte bara uppstår. Därför kan det pratas om att "det behövs si och så många" poliser/sjuksköterskor/rektorer/etc men det saknas förståelse för att dessa människor inte existerar. Jag har många gånger tidigare jämfört den moderna PK-sekten med en cargokult; man utför bara symbolhandlingar, men man förstår inte de bakomliggande mekanismerna i den verkliga, fysiska världen, eftersom man aldrig behövt befatta sig med den. Påfallande ofta förnekar man ju till och med att en verklig, beskrivbar värld existerar.
Citera
2017-11-05, 14:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
De flesta människor har förlorat förmågan till konsekvenstänk.
Jag ställer mig tveksam till att ”de flesta människor har förlorat förmågan till konsekvenstänk”. Jag hoppas och tror att det handlar om en högljudd minoritet som har överröstat allt förnuft. Det är denna minoritet som har drivit landet till nuvarande kaotiska tillstånd.

Erik Helmersson på DN uttrycker problemet här:
2017-10-22: Erik Helmerson: Låt inte de åsiktsintoleranta vinna
https://www.dn.se/ledare/signerat/er...leranta-vinna/
Ändå får den åsiktsintoleranta femtedelen extremt stort utrymme i medierna.
[...]
I ett sådant samhälle vinner inte den som har vettigast åsikter utan den som kan samla ihop den största mobben.
Mobben som är för mångkultur är tillräckligt stor för att överrösta alla vettiga åsikter. Osakliga åsikter och känslor vinner över verklighet och fakta.

Det går givetvis inte att styra ett land, eller någon verksamhet, baserat på irrationella åsikter och känslor. Det vi ser nu är en självklar och förutsägbar konsekvens av vanstyret. Och det är bara början om inget radikalt görs.
Citera
2017-11-05, 14:58
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag ställer mig tveksam till att ”de flesta människor har förlorat förmågan till konsekvenstänk”. Jag hoppas och tror att det handlar om en högljudd minoritet som har överröstat allt förnuft. Det är denna minoritet som har drivit landet till nuvarande kaotiska tillstånd.

Det skulle vara önskvärt om det var som du hoppas, men tyvärr ser jag även bland mina bekanta tro på ymnighetshorn och på evig fred, samt (ironiskt nog) en övergripande men odefinierad "svenskhet" som alltid kommer bestå (detta påfallande ofta bland sådana som förfasar sig över Sverigedemokraterna).

Man sågar av grenen man sitter på, medan man bedyrar sin lojalitet till smågrenarna längre ut, hävdar att detta är det bästa för båda en själv och trädet, och förnekar rötternas existens.
Citera
2017-11-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Avsaknaden av djupare debatt har ju varit uppenbar, för alla observanta, ända sedan 1970-talet - eller ännu längre tillbaka.

Citat:
De flesta människor har förlorat förmågan till konsekvenstänk. Man förstår inte längre hur samhället fungerar, eller ens vad som är ett samhälle.
Ni har iofs båda rätt i det ni skriver, men jag tänkte mer utvecklingen i närtid. Bara det senaste året har fokus försvunnit från samhällsproblemen och flyttat till enstaka uppseendeväckande händelser och uttalanden. På så kort tid som ett år kan jag inte se att människans natur har ändrats så mycket att man inte kan uppfatta de hot som tornar upp sig.

Jag tror helt enkelt att människan inte orkar oroa sig för sådant man inte kan göra någonting åt. Man vet att det är kört, och försöker därför få vardagen att fungera. Jag antar att vi i realtid låter vattnet sakta värma upp oss grodor.

Jag räknar med att inläggen om skjutningar i Aktuella brott och kriminalfall, samt Kändisskvaller med den senaste våldtäktsfeministen, kommer att öka, medan inläggen i Politik Inrikes kommer att minska.

Zimbabwe och Venezuela har aldrig systemkollapsat, de har fullt upp med alla sina myriader med problem för att ha tid för att spana efter sin samhällskollaps. Fan, jag tror till och med att Romarriket lyckades undvika sitt sammanbrott.
Citera
2017-11-05, 15:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det skulle vara önskvärt om det var som du hoppas, men tyvärr ser jag även bland mina bekanta tro på ymnighetshorn och på evig fred, samt (ironiskt nog) en övergripande men odefinierad "svenskhet" som alltid kommer bestå (detta påfallande ofta bland sådana som förfasar sig över Sverigedemokraterna).

Man sågar av grenen man sitter på, medan man bedyrar sin lojalitet till smågrenarna längre ut, hävdar att detta är det bästa för båda en själv och trädet, och förnekar rötternas existens.
Ja, resonemanget är så verklighetsfrånvänt att det är näst intill obegripligt. Det är politiskt korrekta medier, politiker, makthavare inom förvaltningen och politiskt korrekta, alternativt okunniga, medborgare som för detta resonemang.

Frågan är HUR många dessa egentligen är och VILKA det är som driver det verklighetsfrånvända resonemanget. Man har ockuperat de traditionella medierna och makthavare inom politik och förvaltning. Man har en lydig skara av rövslickande medborgare. Men sen då? VAR är alla andra?

Den gradvisa systemkollaps som sker är möjlig så länge makthavarna ges legitimitet av medborgarna. Frågan är om denna legitimitet kan fås att upphöra. Upphör legitimiteten förlorar makthavarna sin makt och nya krafter kan ta över.

Än så länge så borde det gå att stoppa förfallet och reversera processen, se vidare mitt tidigare inlägg här: (FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?

Citat:
Jag tror helt enkelt att människan inte orkar oroa sig för sådant man inte kan göra någonting åt. Man vet att det är kört, och försöker därför få vardagen att fungera. Jag antar att vi i realtid låter vattnet sakta värma upp oss grodor.
Jag tror att det saknas en helhetssyn på samhällsproblemen. Medierna ger en så fragmenterad och filtrerad bild att det kräver en relativt stor personlig insats för att få en helhetsbild. Folk hinner inte lägga denna tid. Alltså saknar man underlag för att kunna göra sakliga bedömningar. Då blir det såhär. Folk vet varken ut eller in och har inte tid att bry sig. Man tvingas helt enkelt prioritera bort dessa frågor.
Citera
2017-11-05, 15:34
Medlem
mmais avatar
En politiker idag gör inte det bästa för landet utan för det egna partiet. Partiet är det viktigaste, Människan har "lärt" sig att "någon" annan ska lösa problemen, och det är precis det politiker vill, för då kan dom skylla på andra partier när saker och ting går fel. Lyssna bara på svetsarn när han beskyller andra partier för allt som är fel i samhället. dom styrande ser problemen men gör inte sitt yttersta för att lösa dom, dom lägger hellre miljarder på något "nytt" problem än löser dom som redan finns i landet, enbart för att så att säga behålla jobbet.
politiker idag är totalt inkompetenta. Om en svetsare kan bli statsminister utan större begåvning så är det ett bevis på vart det bär hän.
Systemen brakar redan ihop runt omkring oss och vi gör ingenting för vi har lärt oss att inte lägga oss i. vi kan gnälla lite, men inte så mycket mer, vi låter det bara hända.
Människan är helt enkelt hjärntvättad att inte lägga sig i problemen som i slutändan drabbar dom.
Citera
2017-11-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror att det saknas en helhetssyn på samhällsproblemen. Medierna ger en så fragmenterad och filtrerad bild att det kräver en relativt stor personlig insats för att få en helhetsbild. Folk hinner inte lägga denna tid. Alltså saknar man underlag för att kunna göra sakliga bedömningar. Då blir det såhär. Folk vet varken ut eller in och har inte tid att bry sig. Man tvingas helt enkelt prioritera bort dessa frågor.
Samhällsproblemen har helt enkelt blivit för komplexa. För att kunna diskutera "systemet" som då möjligen skulle kollapsa krävs att det finns ett samhällssystem kvar. Och det är på väg bort för att ersättas med ett klansamhälle med en mängd aktörer med egna intressen att bevaka.

Och även om media i vid mening på många sätt kan klandras hårt, så tror jag det här fenomenet att sluta sig omkring sina egna intressen också gäller för gemene man.

Därför ser jag mest den här tråden som en länksamlingstråd. Iofs gör användaren THFC ett bra jobb att lista en massa dåliga nyheter från den offentliga sektorn, men just att "bevisa" en kollaps är ganska ogörligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in