2017-09-18, 09:26
Medlem
Att nu när ekonomin går så bra höjs ändå inte välfärden!
Citera
2017-09-18, 15:11
Medlem
polisen fungerar allt sämre och kan inte fullgöra sitt uppdrag:
Citat:
Mannen fångades på film när han snattade. Någon dag senare erkände han för personalen. Ett knappt år senare lade polisen ner utredningen.

En man i övre medelåldern som hade spelat på hästar tog helt sonika med sig två tidningar och två växter på sin väg ut ur butiken. Snatteriet anmäldes och det visade sig att allt fanns filmat. Någon dag senare när mannen åter var på besök i butiken konfronterades han med uppgifterna om att han fångats på film när han stal varorna för 238 kronor.

– Och han erkände för personalen och polisen som då kom till butiken, berättar Ica-handlaren.

Trots det som i lekmannaögon ser ut som ett enkelt brott att utreda så kom brevet som berättar att brott inte går att bevisa.
http://www.na.se/orebro-lan/kumla/ic...d-ska-man-gora
Citera
2017-09-18, 15:27
Medlem
YP4XQs avatar
Att 80% av befolkningen eller politikerna inte förändrar något på grund av en utsmetad 11-åring på Drottninggatan är ett bra bevis.
Citera
2017-09-18, 21:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, ett ”postpolitiskt” tillstånd med upplösning av normer och kritiskt tänkande kan förklara det som händer i Sverige. Lägg där till New Public Management (NPM) med bisarra inslag så är det lätt att inse VARFÖR välfärdsstaten brakar samman allt mer.

Nu har vi en anarki där en massa människor agerar godtycklig och utan att bry sig om fakta. Godtycke och faktaresistens präglar det som är politiskt korrekt. Att det har blivit såhär beror förmodligen på precis det du skriver; att många skyr den politiska ankdammen.

Grundlagens krav på saklighet och opartiskhet inom förvaltningen har ersatts av faktaresistens och godtycke. Istället för att vila på en grund av lagar och bestämmelser vilar samhället på en grund av godtyckliga ”uppfattningar” och ”bedömningar” hos enskilda makthavare. Det är som en mardröm.

Det kanske ALLRA STÖRSTA problemet är att många tycks tro att SD ska kunna lösa problemen. Eller att alla problem beror på invandringen. Men så enkelt är det tyvärr inte. Det ”postpolitiska” tillståndet innebär att statens makt alltmer har tagits över av andra krafter. VILKA det är som egentligen styr är oklart.

För att kunna lösa ett problem måste man förstå VAD som ska lösas. Vi behöver en tydligare bild över VILKA som egentligen styr Sverige för att förstå ”systemkollapsen” och hur den ska kunna stoppas och reverseras.
SD kan knappast lösa alla problem, däremot kan SD vara en början på en lösning. 7klövern är bara ett fortsatt trampande i blötmyren, det enda som sker är att vi sjunker djupare ned och stövlarna fylls mer och mer av kallt och illaluktande myrvatten.

Det är den politiska nomenklaturan som fått oss hit, givetvis understödda av den kulturella och mediala nomenklaturan.
Att rösta på SD är en början på att bryta eliternas makt. Sen tror jag att vi kommer behöva vara radikalare och även få andra alternativ än SD, typ MED.

Vi behöver steg för steg förändra både grundlagar och vanlig lagstiftning, det är en total ombyggnation av vårt välfärds och förvaltningssytem som kommer att krävas och det kommer ta tid och vara delvis smärtsamt.
Citera
2017-09-18, 21:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi behöver steg för steg förändra både grundlagar och vanlig lagstiftning, det är en total ombyggnation av vårt välfärds och förvaltningssytem som kommer att krävas och det kommer ta tid och vara delvis smärtsamt.
Jag håller inte alls med om detta. Jag menar att regelverket för välfärden och förvaltningen, inklusive grundlagen, är bra. Eller åtminstone tillfyllest. Problemet är att verksamheterna inte följer lagar och bestämmelser. Det är djupt rotade ledningsproblem inom förvaltningen såvitt jag begriper. SD har små eller inga möjligheter att påverka detta. Det behövs en opolitisk haverikommission i Sverige. Och de skyldiga till kaoset behöver plockas bort och ställas till svars.
Citera
2017-09-18, 22:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det du beskriver med en ändrad attityd gällande kriminalitet "hos vanligt folk" går han också igenom, det är helt normalt med en Normupplösning när samhället i sig själv normupplöses..
"Opartisk" propaganda som fullständigt flippar ut, och som man inte kan lita på längre är en del av det förfallet.
Förbjud/reglera/ljug om allt, så når alla till slut sin gräns, vad det än gäller.
Ja, det är precis detta jag menar. Normlöshet håller på att bli norm i samhället. Och normlösheten börjar alltmer genomsyra politiken, förvaltningen och medierna. Det är enskilda makthavare som ligger bakom detta. Deras normlöshet sprids vidare nedåt i organisationerna. Samhället vittrar sönder inifrån. Det börjar bli bråttom att stoppa detta, om det ens är möjligt. Jag tror att det finns hopp för det finns mycket kompetens i Sverige. Men vi behöver ha ledare som fungerar. Och här tror jag INTE att SD bottnar.
Citera
2017-09-19, 00:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag håller inte alls med om detta. Jag menar att regelverket för välfärden och förvaltningen, inklusive grundlagen, är bra. Eller åtminstone tillfyllest. Problemet är att verksamheterna inte följer lagar och bestämmelser. Det är djupt rotade ledningsproblem inom förvaltningen såvitt jag begriper. SD har små eller inga möjligheter att påverka detta. Det behövs en opolitisk haverikommission i Sverige. Och de skyldiga till kaoset behöver plockas bort och ställas till svars.
Vi har ingen författningsdomstol, börja med den. Att politikerna skulle göra något åt vad de skapat, knappast.
Citera
2017-09-19, 00:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har ingen författningsdomstol, börja med den. Att politikerna skulle göra något åt vad de skapat, knappast.
Edit:
Ja, en haverikommission och en riktig författningsdomstol som kan döma till kännbara straff skulle vara en bra början.
Senast redigerad av Totius 2017-09-19 kl. 01:04. Anledning: Edit:
Citera
2017-09-19, 08:28
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Säpo-veteran: Politiker har duckat för islamisthotet – för att inte kallas "rasister"

INRIKES. PO Hellqvist arbetade på Säkerhetspolisen i över 30 år. Han känner stor oro inför samhällsutvecklingen i Sverige och menar att den går mot parallella rättssamhällen och nya terrordåd, säger han till SVT Agenda. Enligt Hellqvist har politiker inte vågat ta i med hårdhandskarna mot islamismen av rädsla för att bli utpekade som främlingsfientliga.
http://www.friatider.se/s-po-veteran...allas-rasister
Citera
2017-09-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
http://www.friatider.se/s-po-veteran...allas-rasister

Jag trodde det bara var hen-figurer, som jobbade pa Säpo. Men det är klart, den har mannen är väl f.d. Säpoanställd. Annars hade han väl inte vagat säga sin mening.
Citera
2017-09-20, 22:32
Medlem
Totiuss avatar
Krisen i kommunerna är bara början ... Självklart för de flesta i tråden men fortfarande nyheter för många i Sverige, konstigt nog.
Citat:
Den kris vi ser i våra kommuner, i form av en skriande bostadsbrist, är bara början. Förklaringen till att vi befinner oss i en mycket svår situation är enkel. Vi har blivit väldigt många fler på väldigt kort tid. Sverige har haft en rekordstor befolkningsökning, och nu är tio miljoner folkbokförda i landet. Under 2016 ökade, enligt SCB, antalet folkbokförda i landet med 144 136 personer i absoluta tal eller 1,46 procent. Det är den största procentuella ökningen av befolkningen sedan 1861. Till det kommer alla de som ännu inte fått varken TUT eller PUT. De syns inte i folkbokföringen men de har samma behov som alla andra av bostäder, utbildning, vård och omsorg. De belastar socialtjänsten, BUP, sjukvården, polisen och så vidare. Våra system är inte dimensionerade för så många människor. Vi ser nu effekterna av befolkningsökningen på en rad områden – och dessa effekter kommer att öka.
https://ledarsidorna.se/2017/09/nack...gavors-givare/
Citera
2017-09-21, 15:07
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Bara åtta procent av polisens våldtäktsfall har lett till åtal, visar en halvårsrapport från Brå. Det är en försämring från föregående år.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6782563
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in