Det välfärdsindustriella komplexet med sina "offer" / klienter och dess uppfordrande krav på skattemedel har blivit det monster och totempåle som förhäxade politiker fortsätter att dansa runt. I följande exempel skärskådas Liberalernas åtgärdsprogram mot "klyftorna", men skulle principiellt kunna omfatta samtliga partier i riksdagen, bara i lite olika grad; tankefiguren, den grundläggande premissen om "resurser", delas av alla. Patrik Engellau har genomskådat lögnen som äter oss ur huset:
Citat:
Mer av samma gamla socialpolitikstänkande. Så ja, jag tror man kan dra slutsatsen att politikerna inte inser eller inte bryr sig. Samtidigt säger jag mig att detta inte är möjligt. Så dum är ingen. Förklaringen till politikernas kognitiva svarta hål måste vara en annan. Det måste vara så att de vet, men inte vill erkänna, att de griper efter halmstrån för att inte falla utför stup i hopp om att ett mirakel ska rädda dem. För tänk hur det skulle låta från scenerna i Almedalen om de ledande politikerna formulerade vad de rimligtvis måste inse.
Medborgare, skulle en sådan som Jan Björklund kunna säga, det är lika bra att vi politiker lägger korten på bordet och hoppas att ni inte ska dömas oss för hårt. Vi har bara lytt order. Order från vem? frågar ni. Order från den jättelika, totalt dominerande ideologi som vi själva, det erkänner jag gärna, under decennier uppfunnit och utvecklat, nämligen PK-läran. Vi har fött och gött ett monster som vi så småningom inte kunnat kontrollera utan tvärtom tvingats underkasta oss. Tvingats är förresten inte helt sant. Vi har valt att fortsätta den här charaden enligt principen att det går så länge det går. Charaden har varit bra för oss. Vi har därför ägnat oss åt att skönmåla våra egna insatser och efter förmåga strävat efter att undanhålla nyktra och sanningsenliga betraktelser över landets tillstånd från er medborgare.
Ett sådant tal går inte att föreställa sig och det är just därför politikerna beter sig som de inte fattade eller brydde sig.
https://detgodasamhallet.com/2017/07...gan/#more-8215
Politikerna håller god min i elakt spel. De håller lögnen levande.