2017-07-10, 07:30
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ett försök till en lite överblick och konsolidering av frågeställningen för 2 år sedan.

Utan att ha läst allt, går vi mot en systemkollaps?

Det är en svår fråga, vad innebär kollaps? Att all verksamhet försvinner, att den fungerar till 80, 50 eller 30%? Vad är definitionen för att det fungerar eller inte?

Skulle jag bedöma "systemen" som helhet, är det en fortsatt nedåtgående trend, där några områden har svårare än andra, och hamnar fokus.

Jag tror vidare, att när kommunerna snart blir helt ansvariga för 2015's migrantström, kommer det att bli mer diskussioner om systemet hållbarhet. Malmö ligger tidigt i fasen, och dom uppbär mångmiljardbelopp i extra stöd. Hur många andra kommer kommer att behöva det?

Frågan är nästan ogreppbar, kanske finns analyser, men var går det att läsa om dom?

Rekommenderar nationalekonomen H*ns J*ens*viks intervju på Youtube:
https://youtu.be/xkrvNxpaT20
Citera
2017-07-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Rekommenderar nationalekonomen H*ns J*ens*viks intervju på Youtube:
https://youtu.be/xkrvNxpaT20

Här kommer ett till vettigt inlägg.

https://detgodasamhallet.com/2017/07...andiga-fragan/
Citera
2017-07-10, 10:31
Medlem
När finansministern för världens första feministiska regering inte skulle samarbeta med landets 2-3 största parti ens för att rädda landet.
Då vet man att de styrande politikerna är mer intresserade av makt och egna agendor än befolkningens välbefinnande.
Citera
2017-07-10, 11:12
Medlem
Det välfärdsindustriella komplexet med sina "offer" / klienter och dess uppfordrande krav på skattemedel har blivit det monster och totempåle som förhäxade politiker fortsätter att dansa runt. I följande exempel skärskådas Liberalernas åtgärdsprogram mot "klyftorna", men skulle principiellt kunna omfatta samtliga partier i riksdagen, bara i lite olika grad; tankefiguren, den grundläggande premissen om "resurser", delas av alla. Patrik Engellau har genomskådat lögnen som äter oss ur huset:

Citat:
Mer av samma gamla socialpolitikstänkande. Så ja, jag tror man kan dra slutsatsen att politikerna inte inser eller inte bryr sig. Samtidigt säger jag mig att detta inte är möjligt. Så dum är ingen. Förklaringen till politikernas kognitiva svarta hål måste vara en annan. Det måste vara så att de vet, men inte vill erkänna, att de griper efter halmstrån för att inte falla utför stup i hopp om att ett mirakel ska rädda dem. För tänk hur det skulle låta från scenerna i Almedalen om de ledande politikerna formulerade vad de rimligtvis måste inse.

Medborgare, skulle en sådan som Jan Björklund kunna säga, det är lika bra att vi politiker lägger korten på bordet och hoppas att ni inte ska dömas oss för hårt. Vi har bara lytt order. Order från vem? frågar ni. Order från den jättelika, totalt dominerande ideologi som vi själva, det erkänner jag gärna, under decennier uppfunnit och utvecklat, nämligen PK-läran. Vi har fött och gött ett monster som vi så småningom inte kunnat kontrollera utan tvärtom tvingats underkasta oss. Tvingats är förresten inte helt sant. Vi har valt att fortsätta den här charaden enligt principen att det går så länge det går. Charaden har varit bra för oss. Vi har därför ägnat oss åt att skönmåla våra egna insatser och efter förmåga strävat efter att undanhålla nyktra och sanningsenliga betraktelser över landets tillstånd från er medborgare.

Ett sådant tal går inte att föreställa sig och det är just därför politikerna beter sig som de inte fattade eller brydde sig.

https://detgodasamhallet.com/2017/07...gan/#more-8215

Politikerna håller god min i elakt spel. De håller lögnen levande.
Citera
2017-07-10, 11:24
Medlem
sinewaves avatar
Att man bränner av VMA (Varning för allmän fara) i hela Storstockholm kl 22:00 på en söndag och ingen av de som är ansvariga har någon aning om vad som händer. Utöver det struntar man också i att låta "fara över" ljuda så alla som inte har internet får vänta nästan en timme på att veta att det inte föreligger någon fara.

Utöver det är bortförklaringarna olika beroende på vem som tillfrågas och ingen verkar egentligen ha någon koll överhuvudtaget.
Citera
2017-07-10, 20:55
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
46 kriminella gäng som sätter skräck i Stockholmarna

Citat:
Polisens underrättelseenhet i Stockholms län har tagit fram en ny kartläggning som visar på att antalet kriminella nätverk ökat sen 2015. Totalt är det 46 kriminella gäng som livnär sig på organiserad brottslighet

Drygt hälften av de nätverk som identifierats för två år sedan bedöms fortfarande som kriminella. De kriminella gängen sysslar med narkotikahantering och våldsutövning.

Och enligt polisen använder de sig av företag i sitt brottsupplägg eller sitter på strategiska positioner i lokalsamhället. Det kan till exempel vara fritidsledare.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...-stockholmarna
Citera
2017-07-10, 22:45
Medlem
Är det möjligt att starta en offentlig folkomröstning, alternativt insamling som leder till att Sveriges sittande regering - inklusive familjer - får bosätta sig i Husby/Angered/Rosengård eller dylikt "särskilt utsatt område"??

...dvs att de får ta del av samma verklighet som arbetarsvenskar?

Kanske starta en grupp på facebook ?
"Vi som röstar för att XXX XXXXXX ska bosätta sig i Husby"
Varje medlem innebär en röst..?

Varför inte? De har ju själva propagerat för mångkulturella samhällen sedan decennier tillbaka.
Ingen diskussion, kritik eller diskussion har varit tillåten.
Senast redigerad av redcube 2017-07-10 kl. 22:51.
Citera
2017-07-11, 08:20
Medlem
Ördögs avatar
En polis om dagen lämnar yrket
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...polis-pa-gatan
Citat:
Polisen i Stockholms län fortsätter tappa personal varje dag. Sedan omorganisationen, för två år sedan, har var sjunde polis lämnat myndigheten i Stockholms län. Det innebär i snitt en polis om dagen.

– Det händer saker över hela världen och att höra att det är färre poliser känns inte tryggt, säger Clara Monserrat, som bor i Stockholm.
---
Under tiden som det ska utbildas poliser kommer de knappt 1.300 poliser som finns på gatan idag, hjälpa och ge service till 2,2 miljoner människor i Stockholms län. Det är alltså 1.700 människor per polis.
Citera
2017-07-11, 12:19
Medlem
Fick höra att en äldre bekants dotter och dennes barn som har ett handikapp har svårt att få assistansstöd för att sköta barnet. Båda föräldrarna arbetar och de behöver hjälp. Men, socialen är njugg och detta beror på den stora vågen av invandrare som sätter press på budgeten. T.o.m. den person som normalt är satt att utreda dessa ärenden hade "gått in i väggen" av omöjliga krav från cheferna rörande hur man ska utreda och skilja på behov av "hjälp" och hjälp. Invandrarna prioriteras, medan svenskar betraktas som ha resurser att de klarar sig själva. Här i ligger förfallet, nämligen att institutioner och myndigheter inte längre ens kan följa sina egna riktlinjer utan tvingas ställa grupp mot grupp, tvärtemot vad S påstår! Detta är inte ett enskilt fall utan något som är mer eller mindre rådande hos alla socialtjänster över hela landet.
Senast redigerad av teacher80 2017-07-11 kl. 12:24.
Citera
2017-07-11, 13:25
Bannlyst
Kvinna i Eskilstuna bad ungdomar sluta elda – blev mordhotad
Citat:
Kvinnan som är i 50-årsåldern var ute med sin hund i Rinmansparken under söndagskvällen när hon lade märke till ett gäng ungdomar som eldade vid skolgården. Hon bestämde sig då för att gå dit och be dem sluta.

— Jag såg att ungdomarna höll på att elda och när jag gick fram till dem så började de hota mig, säger kvinnan.

Enligt kvinnan så började hoten med att hon inte var deras mamma och att hon kunde dra åt helvete men ganska snart eskalerade det.

— Det var allt ifrån hot om att jag skulle "straffknullas", att min hund skulle dödas, att jag var en fet hora och att jag skulle få stryk, säger kvinnan.

— Jag hade bara sagt åt dem att det de gjorde var farligt och att risken var stor att branden skulle spridas.

Efter ett tag kom två män till kvinnans undsättning.

— När männen kom till mig och ställde sig på min sida blev det ännu värre. Då kom hot om att vi skulle dö och liknande.

En av männen ringde polisen men polisen sa att de var upptagna på annat håll och kunde inte komma, säger kvinnan.

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/b...lev-mordhotad/
Citera
2017-07-11, 13:27
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Färre illegala tvångsutvisas från Sverige

INRIKES. Färre illegala invandrare utvisas från Sverige med tvång. Antalet har minskat med 30 procent enligt statistik från gränspolisen, skriver Sveriges Radio. Polisen saknar pengar samtidigt som invandrarna saknar pass eller håller sig undan.
http://www.friatider.se/f-rre-illega...s-fr-n-sverige
Citera
2017-07-11, 20:09
Bannlyst
Avslag igen – trots risken att kvävas vid varje måltid dras assistansen in

Citat:
Sydsvenskan har i flera artiklar berättat om Anders Hansson i Oxie. Efter en trafikolycka 1995 fick han en hjärnskada och är totalförlamad i armar och ben. Dessutom finns en överhängande risk att han kvävs av varje tugga mat eftersom hans svalgreflex är skadad. De senaste tolv åren har han därför haft hjälp av två personer vid alla måltider.
I maj kom dråpslaget. Försäkringskassan bantar dubbelassistansen till ett minimum. Sedan dess har Anders Hanssons förvaltare och jurister från Humana assistansbolag drivit en ojämn kamp mot klockan för att stoppa beslutet. För några dagar sedan meddelade Försäkringskassans omprövningsenhet det första bakslaget: överklagandet avslås.

https://www.sydsvenskan.se/2017-07-1...assistansen-in

Av alla jävla Ahmeds som får bidrag var det här fan bland det jävligaste jag läst. Vilket jävla skräpsystem vi har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in