• 1
  • 2
2015-10-15, 11:52
Medlem
nhiblars avatar
Ngon som har haft ett banan scalar yrke I norge som kan dela med sig om sina erfarenheter? var det bra betalt? Arbetstider? Var bode du nnstans?
Citera
2015-10-15, 11:55
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nhiblar
Ngon som har haft ett banan scalar yrke I norge som kan dela med sig om sina erfarenheter? var det bra betalt? Arbetstider? Var bode du nnstans?

Ja, jag fick ta hur mycket bananer jag ville! Jag fick 120kr i timmen samt gratis bananer, jag t fr MINST 100kr om dagen!!

Bodde i en lyxig koja med kokplatta fr tv.
Citera
2015-10-15, 11:59
Medlem
Allvarligt, fr man betalt av att ta bananer?

Av vilken anledning?

Lter ju som en fantastiskt arbete!
Citera
2015-10-15, 12:19
Medlem
nhiblars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Allvarligt, fr man betalt av att ta bananer?

Av vilken anledning?

Lter ju som en fantastiskt arbete!
Ja dom har s jvla mnga bananer I norge
Senast redigerad av nhiblar 2015-10-15 kl. 12:22.
Citera
2015-10-15, 12:26
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:

Om jag inte missminner mig helt s r det ngot plggs fretag som anstller dessa. Jag skulle gissa p att det r rekryteringsfretag som skter anstllningarna, d r det nog ganska ok betalt (120-150kr/h), fr att skala banan.
Citera
2015-10-15, 12:30
Moderator
Carlboms avatar
Man kan tycka det borde finnas maskiner som klarar av att skala bananer. Konstigt jobb att existera 2015.
Citera
2015-10-15, 12:34
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Man kan tycka det borde finnas maskiner som klarar av att skala bananer. Konstigt jobb att existera 2015.

Tror att den norska grnsaksjtten BAMA har investerat sjuka pengar i att ta fram en maskin som skalar runda frukter (melon, apelsin osv). Ska tydligen vara ngot av det bsta man kan utveckla om man vill tjna grova pengar. Antar att kineserna brjar bli dyra
Citera
2015-10-15, 12:52
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:

Nackdelen med att maskiner skter mer och mer jobb r att arbeten fr mnniskor frsvinner. Med arbetslshet som resultat.

Det finns mnniskor som av olika anledningar gr utan ngon form av utbildning, d kan bananskalare kanske vara ett alternativ till att kunna frsrja sig sjlv.
Citera
2015-10-15, 12:59
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
Nackdelen med att maskiner skter mer och mer jobb r att arbeten fr mnniskor frsvinner. Med arbetslshet som resultat.

Det finns mnniskor som av olika anledningar gr utan ngon form av utbildning, d kan bananskalare kanske vara ett alternativ till att kunna frsrja sig sjlv.

S kan man ju tycka men om man ser det ur arbetsgivarens perspektiv? Tror knappast ngot vinstdrivande bolag betalar mnskliga bananskalare enbart fr att vara schysst mot de lgutbildade.

Mnniskor br skola om sig till maskinoperatrer, servicemekaniker eller ingenjrer som utvecklar maskinerna istllet fr att nja sig med att vara bananskalare.
Citera
2015-10-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ja dom har s jvla mnga bananer I norge
Allts det r ju inte s att det vxer bananer i Norge. S man kan vl helt enkelt sluta att importera/kpa bananer till Norge, om problemet r att de r fr mnga . .
Citera
2015-10-15, 15:07
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
S kan man ju tycka men om man ser det ur arbetsgivarens perspektiv? Tror knappast ngot vinstdrivande bolag betalar mnskliga bananskalare enbart fr att vara schysst mot de lgutbildade.

Mnniskor br skola om sig till maskinoperatrer, servicemekaniker eller ingenjrer som utvecklar maskinerna istllet fr att nja sig med att vara bananskalare.

Jag hller med till fullo om att mnniskor br skaffa en utbildning. Det skulle troligtvis gynna alla.
Men, det finns en del mnniskor som av olika anledningar inte fixar det. D r ett jobb som bananskalare en mjlighet till att komma ut i arbetslivet.
Citera
2015-10-15, 15:43
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
Hehe klingar ju inte bra "bananskalare" knns ju som vilken apa som helst kan gra det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in