2015-10-15, 11:52
Medlem
nhiblars avatar
Någon som har haft ett banan scalar yrke I norge som kan dela med sig om sina erfarenheter? var det bra betalt? Arbetstider? Var bode du nånstans?
Citera
2015-10-15, 11:55
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nhiblar
Någon som har haft ett banan scalar yrke I norge som kan dela med sig om sina erfarenheter? var det bra betalt? Arbetstider? Var bode du nånstans?

Ja, jag fick äta hur mycket bananer jag ville! Jag fick 120kr i timmen samt gratis bananer, jag åt för MINST 100kr om dagen!!

Bodde i en lyxig koja med kokplatta för två.
Citera
2015-10-15, 11:59
Medlem
Allvarligt, får man betalt av att äta bananer?

Av vilken anledning?

Låter ju som en fantastiskt arbete!
Citera
2015-10-15, 12:19
Medlem
nhiblars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Allvarligt, får man betalt av att äta bananer?

Av vilken anledning?

Låter ju som en fantastiskt arbete!
Ja dom har så jävla många bananer I norge
Senast redigerad av nhiblar 2015-10-15 kl. 12:22.
Citera
2015-10-15, 12:26
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:

Om jag inte missminner mig helt så är det något påläggs företag som anställer dessa. Jag skulle gissa på att det är rekryteringsföretag som sköter anställningarna, då är det nog ganska ok betalt (120-150kr/h), för att skala banan.
Citera
2015-10-15, 12:30
Moderator
Carlboms avatar
Man kan tycka det borde finnas maskiner som klarar av att skala bananer. Konstigt jobb att existera 2015.
Citera
2015-10-15, 12:34
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Man kan tycka det borde finnas maskiner som klarar av att skala bananer. Konstigt jobb att existera 2015.

Tror att den norska grönsaksjätten BAMA har investerat sjuka pengar i att ta fram en maskin som skalar runda frukter (melon, apelsin osv). Ska tydligen vara något av det bästa man kan utveckla om man vill tjäna grova pengar. Antar att kineserna börjar bli dyra
Citera
2015-10-15, 12:52
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:

Nackdelen med att maskiner sköter mer och mer jobb är att arbeten för människor försvinner. Med arbetslöshet som resultat.

Det finns människor som av olika anledningar går utan någon form av utbildning, då kan bananskalare kanske vara ett alternativ till att kunna försörja sig själv.
Citera
2015-10-15, 12:59
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
Nackdelen med att maskiner sköter mer och mer jobb är att arbeten för människor försvinner. Med arbetslöshet som resultat.

Det finns människor som av olika anledningar går utan någon form av utbildning, då kan bananskalare kanske vara ett alternativ till att kunna försörja sig själv.

Så kan man ju tycka men om man ser det ur arbetsgivarens perspektiv? Tror knappast något vinstdrivande bolag betalar mänskliga bananskalare enbart för att vara schysst mot de lågutbildade.

Människor bör skola om sig till maskinoperatörer, servicemekaniker eller ingenjörer som utvecklar maskinerna istället för att nöja sig med att vara bananskalare.
Citera
2015-10-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ja dom har så jävla många bananer I norge
Alltså det är ju inte så att det växer bananer i Norge. Så man kan väl helt enkelt sluta att importera/köpa bananer till Norge, om problemet är att de är för många . .
Citera
2015-10-15, 15:07
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Så kan man ju tycka men om man ser det ur arbetsgivarens perspektiv? Tror knappast något vinstdrivande bolag betalar mänskliga bananskalare enbart för att vara schysst mot de lågutbildade.

Människor bör skola om sig till maskinoperatörer, servicemekaniker eller ingenjörer som utvecklar maskinerna istället för att nöja sig med att vara bananskalare.

Jag håller med till fullo om att människor bör skaffa en utbildning. Det skulle troligtvis gynna alla.
Men, det finns en del människor som av olika anledningar inte fixar det. Då är ett jobb som bananskalare en möjlighet till att komma ut i arbetslivet.
Citera
2015-10-15, 15:43
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
Hehe klingar ju inte bra "bananskalare" känns ju som vilken apa som helst kan göra det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in