2017-08-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Med en tesil är det väl risk att du får med lite bös i oljan, men det är väl mest en estetisk nackdel. Det blir en liten bottensats i oljan även när man gör som jag gör.
Eventuellt skulle du kunna testa att låta oljan stå och sedimentera en stund, och sedan hälla av "toppfraktionen", varefter du kan samla upp en liten bösigare fraktion i något annat kärl.
När jag gör transfereringar så kokar jag oljan och växtmaterialet tillsammans med vatten i en tjockbottnad kastrull, vattnet utgör en värmebuffert för oljan och växtmaterialet som då flyter ovanpå. sedan silar jag både vatten och olja genom en ostduk och låter det sedan skikta sig i kylskåpet. Då faller de mesta orenheterna ut i vattnet och du får en ren och fin kaka som du kan lyfta ur efter ca 12 timmar. Jag använder mig av cocosolja eftersom den härdar och det fina är att du kan "tvätta" batchen genom att försiktigt värma upp oljan, slå över den i en glasburk med lock och sedan låta den stelna uppochner i kylen, när du sedan tar av locket kommer resterande orenheter samt vatten att ha samlats på toppen varpå du enkelt kan tömma ut det och skrapa bort de översta lagret om du är petig med renheten. Annars ser mitt förfarande ut som ditt, men jag tänkte att du kanske ville prova att förfina processen.

Jag brukar använda 1 hekto gräs till 1000 ml olja och ca 3 liter vatten. Då landar doseringen för medicinsk användning på en tsk, detta har jag kört på under många år och det funkar fint för mig.
Senast redigerad av StationOdenplan 2017-08-05 kl. 10:30.
Citera
2017-08-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet1
Vilket recept använde du/ni?
Hur mycket använde ni per firecracker?
Kul att du frågar. Varje firecrackers hade ungefär ett gram i sig. Det räckte gott och väl. Jag följde det här receptet.
https://m.youtube.com/watch?v=g-5a12uIE6E

Tänk Dock på att det kommer lukta väldigt mycket när du tar ut weedet från ugnen.
Citera
2017-08-05, 13:50
Medlem
barnet1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyyRick
Kul att du frågar. Varje firecrackers hade ungefär ett gram i sig. Det räckte gott och väl. Jag följde det här receptet.
https://m.youtube.com/watch?v=g-5a12uIE6E

Tänk Dock på att det kommer lukta väldigt mycket när du tar ut weedet från ugnen.
Tack så mycket, detta ska provas nästa gång jag kan :-)
Citera
2017-08-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosen78
MagicalButter ska vara väldigt smidig och lättanvänd.

https://magicalbutter.com/

Har för mig att den innan fanns i 240v-version för Europa, men verkar inte finnas längre. Finns det några liknande produkter i Europa man kan köpa som man kan använda i Sverige?
Jag har inte hittat någon återförsäljare i europa men dom skickar till UK om du har någon kontakt där?

https://www.theherbalinfuser.com/
Citera
2017-08-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Om du vill slösa bort din hasch så gör som lykantropen säger.
Luktar inte så överdrivet mycket som man tror sig, annars laga något som har övertagande doft som t.e.x hamburgare/pizza i ugnen eller som du säger ljus med stark doft av t.e.x vanilj funkar bra.
Jag brukar smälta smöret på låg värme sen hälla i haschet och låta det dra sig i cirka 45 -60 minuter, alla har så klart olika men just den tiden tycker jag man får bäst effekt av.
Kör på 0.5 - 1g, mindre än så är nästan inte värt det när man ska baka eller göra oboy.
Jag vill inte vara en surgubbe men;
Anledningen till att THCA ombilas till THC är att en syremolekyl lämnar och gör att molekylkedjan kan fästa i dina receptorer. Detta sker vanligtvis genom oxidering som kan snabbas upp genom att försiktigt värma materialet. Hasch är ofta lagrat så länge att oxideringen har hunnit fortlöpa naturligt. Vid rökning omvandlas THCA till THC genom förbränning.
Senast redigerad av StationOdenplan 2017-08-05 kl. 15:30.
Citera
2017-08-06, 11:24
Medlem
Har provat haschkaffe och haschoboy 3 ggr på kort tid nu. Har funkat alla ggr och har nog blivit lagom stenad för en nybörjare. Kändes mer intensivt, satt i längre, blev på skitbra humör, blev orörlig några korta perioder och bara njöt av den känslan (eufori).

Körde en till nu. Tänkte jag skulle prova kortare tid i smöret. Kört 45-60 min tidigare. Nu efter ca 25 min hällde jag i mjölk direkt i kastrullen, då jag läst att vissa här gör så och det verkar smidigare än att värma i micron. Gjorde misstagen att dels hälla i direkt på plattan och alldeles för lite mjölk. Ville blanda ut sakta. Det fräste givetvis till som fan och jag blev handlingsförlamad en kort stund så tänkte inte på att fort hälla i mer mjölk/ta av kastrullen. Handlar om sekunder men ändock. Långa sekunder när det gäller något så värdefullt!

Nåja. När jag återkommit till verkligheten hällde jag snabbt i det direkt i nästintill kallt kaffe, som jag redan hällt upp i en mugg, i med mer mjölk, massa socker, in i micron 1 minut. Svep.

Frågan är ju om jag förstört THC:t? Har jag inte det så hoppas jag att jag får en resa för hade i mer hasch den här gången =S Exakt hur mkt vet jag inte själv ens men närmare 2 g uppskattningsvis. Tänkte på annat medan jag smulade ner det så gick av bara farten. Hade redan rökt en joint tidigare.

Sen undrar jag hur ni får i er allt hasch som fastnar i botten/sidorna när du häller upp smöret? Försökt en del grejer för att lätt få loss det/i sig det, men enklast hittills är att bara dra rent i kastrullen med fingrarna och slicka i sig det. Inte så gott dock. Borde kanske skaffa en slickepott. Slickepott! Haha. Vad roligt och töntigt ord.

Ok, 40 min sen jag drack mitt kaffe och shit nu känns det. Scary.

Small fan till under tiden jag skrev detta. Undrar hur mycket till
Senast redigerad av Milkshake 2017-08-06 kl. 11:31.
Citera
2017-08-06, 21:01
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
När jag gör transfereringar så kokar jag oljan och växtmaterialet tillsammans med vatten i en tjockbottnad kastrull, vattnet utgör en värmebuffert för oljan och växtmaterialet som då flyter ovanpå. sedan silar jag både vatten och olja genom en ostduk och låter det sedan skikta sig i kylskåpet. Då faller de mesta orenheterna ut i vattnet och du får en ren och fin kaka som du kan lyfta ur efter ca 12 timmar. Jag använder mig av cocosolja eftersom den härdar och det fina är att du kan "tvätta" batchen genom att försiktigt värma upp oljan, slå över den i en glasburk med lock och sedan låta den stelna uppochner i kylen, när du sedan tar av locket kommer resterande orenheter samt vatten att ha samlats på toppen varpå du enkelt kan tömma ut det och skrapa bort de översta lagret om du är petig med renheten. Annars ser mitt förfarande ut som ditt, men jag tänkte att du kanske ville prova att förfina processen.

Jag brukar använda 1 hekto gräs till 1000 ml olja och ca 3 liter vatten. Då landar doseringen för medicinsk användning på en tsk, detta har jag kört på under många år och det funkar fint för mig.

Ok, tack för tipsen! Har inte testat med cocosolja än, men har för avsikt att göra det.

Kokar du i timtal för att få dekarboxyleringen gjord på samma gång också då, eller?

Har själv funderat på om man kunde kört i tryckkokare... vid de två tryck man kan välja mellan, landar man på 115 resp 122 grader. Tänker att man kunde gjort allt i ett svep, utan föregående dekarboxylering, på en timme. Men då borde det funka bättre att använda ett fett som går lätt att skilja från vatten genom att det stelnar vid kylning - så som kokosfett eller smör.
Citera
2017-08-07, 19:39
Medlem
konstig DP
Senast redigerad av StationOdenplan 2017-08-07 kl. 20:02.
Citera
2017-08-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Ok, tack för tipsen! Har inte testat med cocosolja än, men har för avsikt att göra det.

Kokar du i timtal för att få dekarboxyleringen gjord på samma gång också då, eller?

Har själv funderat på om man kunde kört i tryckkokare... vid de två tryck man kan välja mellan, landar man på 115 resp 122 grader. Tänker att man kunde gjort allt i ett svep, utan föregående dekarboxylering, på en timme. Men då borde det funka bättre att använda ett fett som går lätt att skilja från vatten genom att det stelnar vid kylning - så som kokosfett eller smör.
Jag brukar aktivera materialet i ugnen (60 minuter x 105C) innan jag gör transfereringen men kokar ändå i ca 3 timmar.
Låter aldrig temperaturen överskrida 105 grader celsius, sedan börjar terpenerna falla sönder, men det har du antagligen koll på redan . Jag antar att man skulle kunna decarba iom att man kokar men jag är inte hundra på kemin så jag håller mig till mitt gamla recept, hanterar man temperaturen varsamt så ska molekylkedjan klara sig oskadd under transfereringen. Iom att vattnet har en lägre kokpunkt än de aktiva ämnena i materialet så kommer det alltid att dunsta först, om jag kommer ihåg fysiklektionerna rätt...
Senast redigerad av StationOdenplan 2017-08-07 kl. 20:04.
Citera
2017-08-19, 10:30
Medlem
Hittade en gammal hashkaka som är ca 2 -3 månader gammal, kan jag äta denna utan att bli sjuk?
Citera
2017-08-19, 11:11
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Hittade en gammal hashkaka som är ca 2 -3 månader gammal, kan jag äta denna utan att bli sjuk?
Det beror helt på vilken slags kaka det rör sig om och hur den har förvarats. Är den exempelvis möglig så inser du nog vad du bör göra med den.

Haschet har inte blivit dåligt - däremot kan kakan i sig ha passerat bäst före-datum.
Citera
2017-08-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Det beror helt på vilken slags kaka det rör sig om och hur den har förvarats. Är den exempelvis möglig så inser du nog vad du bör göra med den.

Haschet har inte blivit dåligt - däremot kan kakan i sig ha passerat bäst före-datum.

Den har legat i en burk med lock på, ej möglig, lukta kaka, vågar man äta?😁😁

Vet ej va de e för slags kaka faktisr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in