2016-06-04, 17:55
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja en andrahandsuppgift är inte lika trovärdig som en förstahandsuppgift.
Bullshit. Deluxe t o m

Citat:
Tror du missade eller också läser du in för mycket för att det passar dig ...

Jag har varit hotad och fått folk som försökt ta sig in .. då ringde jag polisen, jag plockade inte fram skjutvapen.

Nej, när någon säger att någon sagt något så bygger jag inte skyddsrum för det.

Varken missade eller tolkade in för mycket. Hade någon försökt ta sig in hos mig och jag haft
skjutvapen tillgängligt så hade jag använt det.

Citat:
Det är så bröderna och pappan - som i den delen blir utsatta av KG - tolkar det.

Men det är ju andrahandsuppgifter.
Citera
2016-06-04, 17:58
Medlem
Citat:
Nej, du har fel - en civilperson får INTE gå med laddat vapen i fickan ... Polisen däremot har det i sin tjänsteutrustning. Drar du upp en pistol ur fickan och attackerar rånare så

1) begår du brott bara genom att bära vapnet i centrum

Ingen som påstått heller, därimot oladdat.

Citat:
Dessutom finns inget som säger att en människa som begår brott INTE skulle äga rätt till nödvärn ..

2) När du siktar på en person så utgör du således ett hot mot dennes liv och hälsa - och den personen äger rätt att försvara sig .. även om det sker när personen begår brott....

Du menar att om en person rånar en butik, under tiden försöker en 3:e person göra ett envarsgripande och misslyckas genom att bli misshandlad. Sedan åker rånaren fast ändå. I rätten så blir rånaren frikänd ifrån misshandeln pga nödvärn. Finns det ett liknande fall? Det låter helt otroligt.

Citat:
Precis - butiksägaren hade inte rätten att använda vapen.

Jo, ANVÄNDA, men inte INNEHA. Det är en JÄVLA skillnad. Rent teoretiskt får du använda en attackhelikopter att slå ut en rånare som använder en stridsvagn (om det nu ske utan fara för någon annan). Men chansen att du får inneha en fullt fungerande attackhelikopter är dock väldigt liten.
Citera
2016-06-04, 17:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Och inte nog med det. Det är nog ingen skön upplevelse att ta sig igenom allt krossat glas som sitter kvar i fönstret. Det skulle garanterat bli svåra skärskador som skulle kräva vård. KG var för stunden ganska skyddad inomhus.
Ja, de skulle han tvingats "röja" bort glas innan de gjorde något sådant försök -- så för stunden utgjorde den låsta dörren ett faktiskt skydd/hinder.
Citera
2016-06-04, 18:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ja en andrahandsuppgift är inte lika trovärdig som en förstahandsuppgift.

Tror du missade eller också läser du in för mycket för att det passar dig ...

Jag har varit hotad och fått folk som försökt ta sig in .. då ringde jag polisen, jag plockade inte fram skjutvapen.

Nej, när någon säger att någon sagt något så bygger jag inte skyddsrum för det.

Det är så bröderna och pappan - som i den delen blir utsatta av KG - tolkar det.

Micro, jämför dig inte med K-G, du vet väl att han är en hjälte med ryggrad. Den ryggraden bestod i att han plockade fram hagelbössan och sköt två unga människor som stod på andra sidan en låst dörr. Det är ryggrad det!

Men har du inte jägarliscens, då får du skaffa det, så vet du vad du ska göra nästa gång, plocka fram hagelbössan så blir även du en flashbackhjälte!

När det kablats ut i tidningen att du skjutit ihjäl någon eller några så får du såna här häftiga smileysar

Citera
2016-06-04, 18:09
Medlem
Citat:
Med andra ord så talar du om transport av vapen till och från där det legitimt skall användas - och inte någon som helst rätt att springa runt med vapen annars ..
Just det. Och här kommer vi till en intressant punkt. Som jag nämnde tidigare går jag inte beväpnad i onödan, det är obekvämt. Om jag hade upplevt att det fanns en hotbild mot mig hade jag dock börjat gå beväpnad, och det helt lagligt. För när är jag inte på väg till en träning eller tävling? Idag var jag iväg och tävlade ca 10 mil bort och hade om jag så önskade kunnat bära hölstrat vapen i bilen. Men jag föredrog att låta vapnen ligga i skjutväskan i bagagen. Det är bekvämare.

Till syvende och sist: Vi som har legala vapen utgör den mest laglydiga gruppen i samhället. Vi döms för brott hälften så ofta som poliser. KG sköt inte ihjäl dräggen för skoj skull. Jag skulle inte heller skjuta någon för skoj skull. Däremot tror jag att de ihjälskjutna bröderna skulle kunnat tänka sig att skjuta någon för skoj skull.
Citera
2016-06-04, 18:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Just det. Och här kommer vi till en intressant punkt. Som jag nämnde tidigare går jag inte beväpnad i onödan, det är obekvämt. Om jag hade upplevt att det fanns en hotbild mot mig hade jag dock börjat gå beväpnad, och det helt lagligt. För när är jag inte på väg till en träning eller tävling? Idag var jag iväg och tävlade ca 10 mil bort och hade om jag så önskade kunnat bära hölstrat vapen i bilen. Men jag föredrog att låta vapnen ligga i skjutväskan i bagagen. Det är bekvämare.

Till syvende och sist: Vi som har legala vapen utgör den mest laglydiga gruppen i samhället. Vi döms för brott hälften så ofta som poliser. KG sköt inte ihjäl dräggen för skoj skull. Jag skulle inte heller skjuta någon för skoj skull. Däremot tror jag att de ihjälskjutna bröderna skulle kunnat tänka sig att skjuta någon för skoj skull.
Nej, det är inte lagligt att gå beväpnad för att du känner dig hotad.

Edit:
Ärligt talat tror jag inte på att du har vapenlicens eller att någon polis sagt till dig att det är okej att ha vapnet i hölstret under transport i bilen ... Dvs om du inte är just polis i tjänst på allmän plats eller i tjänstebilen.

Din kunskap om vapenlagarna är helt enkelt för låg för jag skall tro på att du skall ha tilldelats någon licens.
Senast redigerad av micro113 2016-06-04 kl. 18:27.
Citera
2016-06-04, 18:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Bullshit. Deluxe t o m
Nej det är inte bullshit. Det är ett faktum.

Citat:
Varken missade eller tolkade in för mycket. Hade någon försökt ta sig in hos mig och jag haft
skjutvapen tillgängligt så hade jag använt det.
Det tror jag säkert -det hade dock inte handlat om att du tillgrep det i rädsla då, utan för att du ju redan på förhand har bestämt dig för att det är så du skall hantera det.

Citat:
Men det är ju andrahandsuppgifter.
Nej, det är förstahandsuppgifter -- de berättar att de sett honom, och de berättar hur de uppfattade att hans agerande var riktat mot dem ..

Om deras granne hade sagt till dem att en annan granne hen hade sett KG köra förbi .. då hade det varit andrahandsuppgifter ...
Citera
2016-06-04, 18:30
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Nej det är inte bullshit. Det är ett faktum.

Nej. Trovärdigheten sitter i vem det är som kommer med uppgifterna. En förstahandsuppgift
är inte mer sanningsenlig än en andrahandsuppgift.

Citat:
Det tror jag säkert -det hade dock inte handlat om att du tillgrep det i rädsla då, utan för att du ju redan på förhand har bestämt dig för att det är så du skall hantera det.

Jag kan mycket väl vara rädd även om jag har bestämt mig för att skjuta första bästa som
försöker ta sig in.

Citat:
Nej, det är förstahandsuppgifter -- de berättar att de sett honom, och de berättar hur de uppfattade att hans agerande var riktat mot dem ..

Om deras granne hade sagt till dem att en annan granne hen hade sett KG köra förbi .. då hade det varit andrahandsuppgifter ...

Du menar att dom har berättat detta för dig? Mamman berättar om vad pojkarna har sagt
om KG för KG. Mamman berättar också för polisen. Du menar alltså att det är skillnad på
om pappan och bröderna har sett KG åka förbi och berättar om det och att mamman har
sett och hört sina söner när dom uttalar ett hot mot KG och att hon berättar om det?
Citera
2016-06-04, 18:36
Medlem
Citat:
Jag vill nog hävda att det är jäkligt sympatiskt att nöja sig med några fula ord och att köra därifrån när man råkar på sin äkta hälft tillsammans med sin älskare ...

I det läget (i tiden var dom bara vänner). Det var först när ansökan om skilsmässa inlämnats och hon flyttat med de yngsta barnen till egen lägenhet som förhållandet utvecklades till något mer än vänner och samtalspartners.

Till skillnad från dig tycker jag att man som vuxen person inte skall slänga fula könsord omkring sig. Det tyder på en allvarlig störning. Hela hans beteende är snarast infantilt och högst respektlöst. Speciellt mot en kvinna som fött alla hans sex barn.

Mina ex och jag med min nuvarande partner umgås flitigt och trivs i ihop. Inkluderat deras nya partners. Det är helt förväntat. Jag måste haft en osedvanlig skicklighet i valet av män som jag delat mitt liv med.

Du kanske har andra erfarenheter?
Citera
2016-06-04, 18:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nej. Trovärdigheten sitter i vem det är som kommer med uppgifterna. En förstahandsuppgift
är inte mer sanningsenlig än en andrahandsuppgift.
Jo, en förstahandsuppgift har inte förvrängts på vägen till mottagaren .. i det här fallet KG .. vilket en andrahandsuppgift .. mamma säger att hon hört och berättar för KG.

KG kan lita på vad hon säger - men det innebär inte att KG kan veta att det hon säger faktiskt är sant..

Det är också därför vittnen i rättegång får vittna om vad de uppfattat .. grannen sa att kommer inte att fälla någon ... Jag såg att är däremot ett vittnesmål om den egna upplevelsen ..

Citat:
Jag kan mycket väl vara rädd även om jag har bestämt mig för att skjuta första bästa som
försöker ta sig in.
Man kan - inte du, för du har redan innan du ens har anledning att överväga något sådant bestämt dig för att det är så du skall agera oavsett.

Citat:
Du menar att dom har berättat detta för dig? Mamman berättar om vad pojkarna har sagt
om KG för KG. Mamman berättar också för polisen. Du menar alltså att det är skillnad på
om pappan och bröderna har sett KG åka förbi och berättar om det och att mamman har
sett och hört sina söner när dom uttalar ett hot mot KG och att hon berättar om det?
Ja, det är skillnad.
De reagerar på något självupplevt - det gör inte KG han reagerar på att någon påstått något.
Citera
2016-06-04, 18:38
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Micro, jämför dig inte med K-G, du vet väl att han är en hjälte med ryggrad. Den ryggraden bestod i att han plockade fram hagelbössan och sköt två unga människor som stod på andra sidan en låst dörr. Det är ryggrad det!

Men har du inte jägarliscens, då får du skaffa det, så vet du vad du ska göra nästa gång, plocka fram hagelbössan så blir även du en flashbackhjälte!

När det kablats ut i tidningen att du skjutit ihjäl någon eller några så får du såna här häftiga smileysar

Ja. Eller så kan hon som du glorifiera två kriminella rövhål som det var sååååå synd om
och som var såååååå missförstådda. Dom två raska unga gossarna som bara ville åka
upp och prata med det provocerande pervot som hela bygden hatar och som säkert hade
planerat det hela med barnens mor.

Hon var säkert den tredje personen på plats. Hon hade lurat med sina oskyldiga söner
så dom kunde bli avrättade av hennes älskare.. Tänk dig tårarna i deras unga oskyldiga
ögon när dom inser att deras mor hade lurat dom i fällan. Dom som bara ville prata och
försöka förstå... Stackars stackars dom.

Onda onda KG. Onda onda mamma Helen.

Fast det tror jag inte att Micro gör.
Citera
2016-06-04, 18:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123

Nja, det var våldsdömda kriminella knarkare som skrek att dom skulle slå ihjäl gubben inte två dunungar som du vill ha det till. Det ena psykfallet har polisen beskrivit utförligt i FU.

Citat:
Polisman som vid tillfället tjänstgjorde som arrestvakt, informeras om att detta är ett vittnesförhör, gällan de hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd Fredrik greps i samband med en misshandel samt olaga hot på hotell Amadeus i Ängelholm

Du har i ett pm avseende våld och hot vid insättning i arresten, skrivit att Fredrik verbalt uttalat han skall plocka oss allihopa och han skall vänta på oss utanför då vi slutat jobba. Dessutom har du i samma pm skrivit att Fredrik uttalat, då du för honom påtalat att han ska tänka sig för vad han säger, att han tänker skjuta oss.

Fredrik var väldigt speedad och aggressiv under transporten in i cellen. Vi var tre man som kämpade med att få in Fredrik i cellen. Vi bar in honom i cellen. Fredrik skrek diverse hot till
oss, att han återigen skulle skjuta oss och plocka oss. Fredrik påtalade vilka svin vi var och att
vi inte visste vem vi hade att göra med. Detta upplevde jag som ganska ångestfyllt. Jag kände
att Fredrik menade allvar med det att han sa. Jag ville få in Fredrik i cellen så fort som möjligt
och ville inte att han skulle memorera mitt ansikte. Fredrik hamnade till slut i cellen. Didrik,
och jag slank ut genom celldörren men Fredrik lyckades få in en fot mellan
celldörren och dörrkarmen. Fredrik var väldigt uppe i varv och tog inte till sig av det vi sa till
honom. Emma skyndade till undsättning och oc-sprayade Fredrik, varpå han
backade in i cellen och vi kunde låsa om honom. Fredrik grät han och bad om ursäkt.
Beskriv Fredrik.
Min bedömning av Fredrik är att han hade psykopatiska drag. Från att först vara lugn och
tillmötesgående till att sedan explodera på väldigt kort tid

Jag tror, att i samband med att jag blev förvarnad av kollegor, vid intransport av Fredrik, vid
detta tillfälle, fick reda på att Fredrik tidigare stått och väntat på kollegor efter arbetspassets
slut. Jag minns inte vilka kollegor som berättade detta och jag ska låta vara osagt om det
verkligen varit så eller inte.

Polisman 2
Citat:
Du har i ett avrapporteringspm skrivit att Fredrik sagt, upprepade
gånger, han ska skjuta oss och att han kommer att vänta på oss utanför polisstationen när vi
slutar jobbet. Vilka personer sa Fredrik detta till?
Det var till mig, samt till min kollega, polisman Kristoffer och arrestvakterna Kim
och Didrik som Fredrik sa detta till.
Han sa "det är inte konstigt att folk vill skjuta er och jag är en av dom". Detta sa Fredrik när
han var insatt i bilen, efter att vi gripit honom vid hotell Amadeus i Ängelholm. Fredrik sa
också att han kände folk inom Bandidos

Hur upplevde du det?
Citat:
I och med att jag upplevde honom som labil över lag så kände jag en väldig rädsla. Jag
upplevde det som att han inte hade några hämningar alls. Jag var uppriktigt rädd för honom.
Beskriv Fredrik hur han var när han var bråkig.
Fredrik var verbalt aggressiv. Kallade mig fitta, hora och använde andra kränkande ord. Jag
upplevde Fredrik som direkt äcklig och genuint elak och oberäknelig. Fredrik var sådan mot
polisanställda överlag. Man visste aldrig var man hade honom. Fredrik är bland de
obehagligaste personerna jag träffat. Man visste aldrig vad han kunde ta sig till. Han var helt
oberäknelig.
Fredrik var svinstark trots att han inte såg speciellt muskulös ut. Detta visade sig till exempel
när han inte ville gå in i cellen. Han höll krampaktigt sig fast och var omöjlig att få in i cellen.
Det var därför jag sprayade honom med oc-spray efter gripandet i Ängelholm och i samband
med insättandet i cellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in