2015-10-22, 04:38
Medlem
sodrastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var kan reportern ha fått detta från med kvarter?

Reportern läser väl Flashback
Senast redigerad av sodrasta 2015-10-22 kl. 04:42.
Citera
2015-10-22, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tvärtom faktiskt -- om han bett om kontaktförbud tidigare så är vägen förbi antagonisternas hus helt ologisk...

Jag har levt skyddat och skulle aldrig någonsin kommit på tanken att rasta mina hundar på antagonistens gata -- tvärtom, det logiska är att man tar en annan väg för att slippa "träffas"..

Nu bodde inte antagonisterna hos sin far,och det är landsbygdsvägar där,inte gator som inne i samhället.Håller fullständigt med Timeout om att hundrundan är helt logisk.
Bägge bröderna tycks skrivna i byn,men tveksamt om de varit boende där permanent.
Naturligtvis en tragedi för alla inblandade.
Man är väldigt utsatt om man bor lite enskilt,väntan på polis eller ambulans kan kan ta så lång tid att allt är försent,,,,
Hur "kaxig" K-G än har framställts som,så är jag rätt övertygad att han under tiden som han blev trackaserad av dessa pojkar har utvecklat något som liknar posttraumatisk skräck.Det är ett fruktansvärt tillstånd att befinna sig i.

Har man levt under stark press under lång tid,så är det inte konstigt att det brister,och tyvärr går helt över styr.
Skall bli mycket intressant att följa detta.
Citera
2015-10-22, 07:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns utan vidare en möjlighet att de skjutits under angrepp, och sedan tagit sig ut ur huset. Men det är inga som helst problem för forensikerna att reda ut det här, hela huset och omgivningarna lär vara fullt med spår i så fall. Men att en svårt sårad person kan transportera sig en avsevärd sträcka för att sedan förblöda finns det många exempel på.

Tillägg:

Begreppsförvirring i detta om nödvärn:

Nödvärnsexcess innebär "mer våld än nöden kräver", men där man tillåter detta övervåld beroende på situationen. Situationen kan vara att man är mycket rädd, mycket upprörd eller båda delarna ("svårligen kunnat besinna sig").

Om man på ett begripligt sätt kan ha fått fel för sig brukar man kalla det putativt nödvärn, dvs att omständigheterna är sådana att man kan få för sig att allvarlig fara hotar eller att man helt enkelt missuppfattar situationen. Här görs en prövning, och om alla håller med om att situationen lätt kan feltolkas kan nödvärnet godtas trots att faran inte varit verklig. Ett exempel är poliserna i Södertälje, som sköt en gangster som hotade dem med ett Hobbexvapen. (Här gäller inte bara nödvärn, utan också laga befogenhet, för övrigt).

Kloka ord....tack för förklaringen!

Och jag vill mena att mannen visst kan gå fri trots att han sköt någon i ryggen....med hänvisning till ovanstående förklaring.

Mannen är rejält uppjagad, han fruktar för sitt liv och känner ångest, det är mörkt och han uppfattar en siluett som att han attackeras då gärningsmannen i mörkret vänt på sig för att fly.

Väldigt mycket synes bero på mannens egen förklaring och om den tekniska undersökningen inte kommer att motsäga den?
Citera
2015-10-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sedan anser jag att det system med regelmässiga häktningar under längre tider av misstänkta som mycket väl kan vara oskyldiga inte är värdigt en nutida rättstat och att det borde finnas betydligt större möjligheter att behålla sin frihet innan man verkligen är dömd för något.

Förvisso men det är ju ett systemfel i och med att polisen är bakbunden i vilka resurser och tillvägagångssätt de kan använda för utredningar. För att få rätt att rota i samtalsloggar och dylikt så krävs ju ofta brottsrubriceringar som är tillräckligt allvarliga eller tillräckligt mycket tid för att en domstol skall kunna gå igenom ärendet och ge dem tillåtelse. Så det är ju även ett rättssäkerhets och integritetstänk som är orsaken till det hela. Det finns ingen bra medelväg eftersom man antingen har poliser som får svårt att utreda brott och utredningar som drar ut på tiden eller rättsosäkerhet för tredje part med en polis som får vända upp och ner på vem som helst och hur som helst med fullständiga befogenheter. Något som även kan drabba folk som inte ens är inblandade.
Citera
2015-10-22, 16:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Nu bodde inte antagonisterna hos sin far,och det är landsbygdsvägar där,inte gator som inne i samhället.Håller fullständigt med Timeout om att hundrundan är helt logisk.
Bägge bröderna tycks skrivna i byn,men tveksamt om de varit boende där permanent.
Naturligtvis en tragedi för alla inblandade.
Man är väldigt utsatt om man bor lite enskilt,väntan på polis eller ambulans kan kan ta så lång tid att allt är försent,,,,
Hur "kaxig" K-G än har framställts som,så är jag rätt övertygad att han under tiden som han blev trackaserad av dessa pojkar har utvecklat något som liknar posttraumatisk skräck.Det är ett fruktansvärt tillstånd att befinna sig i.

Har man levt under stark press under lång tid,så är det inte konstigt att det brister,och tyvärr går helt över styr.
Skall bli mycket intressant att följa detta.
Nej ingen av bröderna var skrivna i Vallåkra, båda var skrivna i Åstorp.
Båda bröderna har sen tidig ålder varit omhändertagna med stöd av LVU och inte bott hemma. Det finns info om att en av bröderna ska ha bott hemma en kortare tid men när det var minns jag inte och jag kan inte hitta den uppgiften nu.
Simon står skriven på Tärngatan i Åstorp där han står skriven ensam på adressen. På facebook skriver han att han bor i Helsingborg.
Fredrik står skriven på Storgatan i Åstorp där det står flera skrivna på adressen. På facebook skriver han att han bor i Ängelholm men har flyttat till Landskrona den 26 september i år och i en kommentar på den flytten skriver han... Fredrik Rauschning: Är i Åstorp varje dag ändå skriv i PM vad du behöver hjälp med så fixar vid nog det.

Tittar man på senaste domen som finns på Lexbase på Fredrik från juni 2014 så har han där adress Tärngatan i Åstorp. Han blev dömd för bedrägeri, (lurade 89-årig man på pengar), och narkotikabrott till 3 månaders fängelse. I flera domar innan det var adressen Helsingborg.
På Simons senaste dom på Lexbase, (Försök till rån i Karlskrona 2 jan 2012), bodde han i maj 2012 i Lövestad men enligt stämningsansökan bodde han vid brottstillfället i Ryd. Han var då under LVU.

Brödernas pappa säger även i den artikel där han pratade ut detta...
-Familjen och 67-åringen bodde i närheten av varandra i samhället, men pappan säger i intervjun med Kvällsposten att de egentligen aldrig haft med varandra att göra.
(Förutom det som hände för ett år sen när K-G krävde betalt för sönderslagna rutor och blev misshandlad av en av sönerna.)
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...r-alla-parter/

Besöksförbudet gällde ju en av sönerna, som då troligen inte bodde i byn, så då bör K-G kunna gå på byns vägar för att rasta sin hund.

Fup ska bli mycket intressant att läsa, var och hur sköt han bröderna? Hur mycket mer än rutan i dörren var sönderslagen? Tänker på alla dunsar som den anhörige hörde i telefon.
Hur hotad kände sig K-G? Hur rädd var han?
"– Han hade just gått in i sitt hus källarvägen. Han sa inget när han ringde mig men lade luren med högtalaren på. Plötsligt hörde jag ljudet av krossade fönster och av saker som kastades. Våldsamma höga ljud. Det lät som att någonting gick sönder, det pågick i två-tre minuter och sedan blev det alldeles tyst."
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...en-dryg-timme/
Senast redigerad av Timeout 2015-10-22 kl. 16:27.
Citera
2015-10-22, 23:10
Medlem
Citat:
Under torsdagskvällen fanns polisen på plats utanför tågstationen i Vallåkra. Förhoppningen var att få in tips och iakttagelser från allmänheten för att bringa klarhet kring dubbelmordet den 15 oktober.

Citat:
Polisen är fortsatt intresserad av tips kring framför allt två saker:

– Dels klara ut hur de här grabbarna har kommit dit och vad de haft för avsikt. Dels pratas det om trakasserier och gammalt groll. Vad vet man om det? säger Börje Sjöholm.

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...-dubbelmordet/
Citera
2015-10-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...-dubbelmordet/

"Dels klara ut hur de här grabbarna har kommit dit "

Det känns ju som ett konstigt problem. Antingen har de gått från sin far? Eller så har dom fått skjuts? Eller så har dom kört något fordon till adressen/en bit ifrån? Borde inte vara oklart fortfarande?
Citera
2015-10-23, 00:53
Medlem
Timeouts avatar
Krimkvarten med Hasse Aro i TV4.

Dubbelmordet i Vallåkra - varför kom inte polisen?
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...olisen-3212848
Citera
2015-10-23, 11:32
Medlem
Min gamle hyresvärd som är MGM
Citera
2015-10-23, 11:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landskrona76
Min gamle hyresvärd som är MGM
Vilka fastigheter har han haft?
Citera
2015-10-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilka fastigheter har han haft?
Ottarpsfastigheter, hade bla fastigheter mellan Landskrona och Glumslöv.
Citera
2015-10-23, 13:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landskrona76
Ottarpsfastigheter, hade bla fastigheter mellan Landskrona och Glumslöv.
Aha, därute. Jag tänkte att han hade hyreshus inne i stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in