Citat:
Det är värt att väcka den här diskussionen igen. Då Sverige befunnit sig i en stabil högkonjunktur de senaste åren har kombinationen med låga räntor eldat på ekonomin långt mer än vad som skulle ha varit fallet med en mer "normal" penningpolitik. Hushållen är idag extremt skuldsatta och problemen är mycket större än enbart överbelånade fastigheter.
När krisen kommer är omöjligt att säga, men oavsett när den kommer är det bra att vara förberedd på det värsta. Den kommande lågkonjunkturen kommer bli värre än det många har sett på mycket länge. Hur ska man då hantera den kommande krisen?
När krisen kommer är omöjligt att säga, men oavsett när den kommer är det bra att vara förberedd på det värsta. Den kommande lågkonjunkturen kommer bli värre än det många har sett på mycket länge. Hur ska man då hantera den kommande krisen?
Ja, Det är ett både intressant och viktigt ämne.
Diskuterat det med vänner vid ett par tillfällen och slutsatsen är att det inte nödvändigtvis är de mest skuldsatta privatpersonerna som det blir värst för. Däremot så är kombinationen hårt skuldsatt och icke flexibel/mindre efterfrågad kompetens. Tex ett hårt skuldsatt par i BRF i Stockholm innerstad bestående av en arkitekt och en med *fläschig titel med media i* kan det säkert gå utmärkt för om arkitekten har kompetens och kan svälja stoltheten och snickra trall hemma hos pensionärer i Danderyd och partnern oxå kan få en hyfsad inkomst även i en djup lågkonjunktur.
Tyvärr tror jag att många i min närhet har svårt att ställa om yrkesliv och sin konsumtion radikalt .iaf inte utan stora påfrestningar....
Mitt sätt att förbereda mig är att försöka hålla nere konsumtion och max göra av med 60-70% av nettolönen.
Men framförallt så ser jag till att skaffa mig efterfrågsd spetskompetens inom min yrkesroll, samt hålla mig i form ( både arbetslös och sjuk är inga bra förutsättningar) och även mentalt förberedda mig och frugan att man kanske inte kan åka till andra sidan gjorden varje vinter, eller köpa ny bil var 5 år.
För sån onödig lyx kommer många i medelklassen få ge upp för en lång tid framöver är min spådom. Inte säkert att du eller jag är bland dom.men det är alltid bra att ta höjd för saker och ting....
Mvh