2015-10-14, 17:26
Medlem
Kan ni mäta kukar någon annan stans?
Citera
2015-10-14, 17:30
Medlem
Pilsnerpungs avatar
prata och spekulera i en evetnuell ek kris istället för att tjafsa..
de e ju fan hälften av allt som skrivs på fb
Citera
2015-10-15, 15:38
Medlem
tankermans avatar
Aktier eller likvida medel, pengar på banken eller kontanter spelar ganska liten roll när ekonomin kollapsar. Dina pengar kommer ändå inte vara någonting värda efter kollapsen.

Den bästa investeringen du kan göra är ett hus med egen brunn, en dieselgenerator och en stor tank för bränsle (fylld), vapen, stora mängder ammunition och rikligt med konserver.
Citera
2015-10-15, 18:08
Medlem
Börsen är ständigt övervärderad, likaså bostadsmarknaden. De senaste 15åren har det sagts att börsen ska krascha, facit är lite annorlunda. Samma gäller bostadsmarknaden, bostäderna är på tok för högt värderade. Kika på facit även där.

En börskrasch varar nåt år sen är kurserna tillbaka på samma "övervärderade" nivåer som vanligt, detsamma gäller bostäder. Prickar man en börskrasch eller bostadskrasch kan man absolut göra pengar, men att i nuläget flytta över pengar till "stabila länder" för skydd känns overkill.

Du kommer inte tjäna ett öre på räntesparande i annat land.
Citera
2015-10-17, 13:26
Medlem
pop-ikons avatar
Är det inte så att så länge befolkningen ökar (med den takt den gör nu) så spricker inte bostadsbubblan, därför att efterfrågan hela tiden hålls jävligt stor?
Citera
2017-01-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Är det inte så att så länge befolkningen ökar (med den takt den gör nu) så spricker inte bostadsbubblan, därför att efterfrågan hela tiden hålls jävligt stor?
Tycker du tar upp något intressant som vi sällan spekulerar i. Invandringen kanske är en plan för att motverka krasch i Sverige?
Citera
2017-01-25, 22:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Aktier eller likvida medel, pengar på banken eller kontanter spelar ganska liten roll när ekonomin kollapsar. Dina pengar kommer ändå inte vara någonting värda efter kollapsen.

Den bästa investeringen du kan göra är ett hus med egen brunn, en dieselgenerator och en stor tank för bränsle (fylld), vapen, stora mängder ammunition och rikligt med konserver.

Aktier, pengar på banken, kontanter kan man alla ha placerade i andra länders företag/valutor om man nu är så säker på att den Svenska kollapsar. Blir väl en plusaffär om man fortsätter få sina utdelningar i dollar medan svenska kronan sjunkigt som en sten i värde.
Citera
2017-01-25, 22:45
Medlem
Skulle vara intressant att höra av de som skrev att den ekonomiska kraschen kommer när som helst för 1,5 år sen. Håller med om att nästa krasch kommer komma, men omöjligt att säga om den kommer imorrn (om än osannolikt), om en månad eller om flera år. Eller om det blir pyspunka nästa gång.
Citera
2018-12-09, 15:08
Medlem
hrwdtjs avatar
Det är värt att väcka den här diskussionen igen. Då Sverige befunnit sig i en stabil högkonjunktur de senaste åren har kombinationen med låga räntor eldat på ekonomin långt mer än vad som skulle ha varit fallet med en mer "normal" penningpolitik. Hushållen är idag extremt skuldsatta och problemen är mycket större än enbart överbelånade fastigheter.

När krisen kommer är omöjligt att säga, men oavsett när den kommer är det bra att vara förberedd på det värsta. Den kommande lågkonjunkturen kommer bli värre än det många har sett på mycket länge. Hur ska man då hantera den kommande krisen?
Citera
2018-12-09, 15:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Att sälja, fixa hyresrätt och vänta på att REAn ska dra igång är ju ingen dålig idé, förutsatt att du ens kan få tag på en hyreslägenhet i bostadsbristens Sverige. Hyr du i andra hand kan du räkna med en jävligt saftig hyra. Hyra en etta i min kommun i andra hand kostar i nuläget närmare 10k... För en jävla etta.

Frågan är bara om man ens vill ha en lägenhet i framtidens Sverige, även om man kan få den till 20% av dagens priser. Min gissning är att Sverige inom några år kommer vara ett riktigt låglöneland, finns ingen som kommer kunna hosta upp några större summor då.

Hade jag varit i din sits så hade jag sålt. Beroende på när du köpte och läge kan du förmodligen räkna med en riktigt saftig vinst. Om du däremot väntar några år till så kan jag garantera att ditt boende kommer vara värt bråkdelar samtidigt som resten av landet står i brand. Inte så kul att vara låst i sitt boende i en sånt läge.

Så gjorde Alexander Shulman redan för typ tio år sedan efter att en kompis till honom som var mäklare sagt att det var ett stort bostadsprisras på gång!

Oklart hur mycket Schulman torskade på det rådet!
Citera
2018-12-09, 15:56
Medlem
hrwdtjs avatar
Min förberedelseplan inför tuffare tider i Sverige.

En ekonomisk i balans. Jag bokför alla mina utgifter så jag aldrig spenderar mer pengar än vad jag får in varje månad. Det finns många gratisappar som kan hjälpa till med detta. Jag har bolån, avbetalning på bil och CSN som jag amorterar varje månad. I min budget räknar jag också in sparande varje månad. Även om jag skulle ha 0 kr kvar på kontot i slutet av månaden har jag ändå avsatt pengar till sparande i början av månaden. Utan sparande är man extremt känslig för oväntade händelser!

Bränn inte pengar på skit! Man ska se till att avstå från alla småköp. Taxi, utemat, godis, internetspel, onödiga abonnemang, osv. Ta med lunchlåda till jobbet. Att äta ute är extremt onödigt och dyrt i längden. Gör restaurangbesök till en vardagslyx istället och gör det mer sällan.

Att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Jag har en yrkesutbildning + ett antal terminer på universitetet bakom mig. Att ta på sig mer ansvar på jobbet och se till att ständigt lära sig nya saker är bra om man skulle ha otur att bli arbetslös någon gång. Jag har också sedan jag börjat jobba läst några distanskurser av och till inom mitt arbetsområde för att bredda min kompetens lite till. Även om nästan alla arbetsgivare föredrar arbetslivserfarenhet framför utbildning är det bra att ha kunskap på pappret. Det finns goda utbildningsmöjligheter i Sverige som man kan dra nytta av. Att man visar att man anstränger sig är alltid bra.

Liv och hälsa. Att vara försäkrad är A och O inför en osäker framtid. Hemförsäkring + olycksfallsförsäkring är avgörande. Att man tar hand om sig själv och sin hälsa genom att äta bra och träna regelbundet kan spara enorma pengar genom att man slipper sjukskrivningar och annat som gör att man förlorar inkomst. Man mår dessutom bättre rent fysiskt. Avstå helt från tobak och drick alkohol med sans och måtta enbart i goda vänners lag. Knark behöver jag inte ens kommentera.

Skydd mot brottslighet. Kriminaliteten kommer öka i Sverige framöver. Förutom att vara försäkrad har jag installerat en säkerhetsdörr till lägenheten och ett säkerhetsskåp för mina värdesaker. Jag äger inte jättemycket med jag har en del familjegods med högt affektionsvärde som jag inte vill bli av med. Att skaffa ett bankfack kan också vara ett alternativ.
Citera
2018-12-09, 16:40
Medlem
hrwdtjs avatar
Hur man ska spara pengar för tillfället är verkligen inte lätt. Aktiemarknaden just nu är säkerligen extremt övervärderad. Jag har allt mitt sparande i räntepapper. Det genererar knappt någon avkastning alls men att köpa fonder eller aktier i dagens läge skulle garanterat bli en förlustaffär. Jag sålde av hela mitt innehav för ca 2 år sedan i förhoppningen om att jag träffade peaken. Det gjorde jag inte men hade jag haft kvar det jag hade då hade större delen av värdet försvunnit. Det börjar vända ner nu.

Min plan är att sitta på så mycket cash som möjligt och invänta botten på den kommande lågkonjunkturen och försöka hitta prisvärda tillgångar att köpa till ett förmånligt pris. Jag ska satsa långsiktigt så någon spekulation kommer det inte bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in