• 1
  • 2
2015-10-13, 04:00
Medlem
shape.the.futures avatar
När jag går från tågstn mot centrum om kvällarna har jag börjat känna mig rätt otrygg. Visst, 99 procent av alla man möter passerar bara men man får mer och fler blickar och det är ärligt talat så att skummisar dras till mörker. Jag kan inte göra något åt mina restider.

Därför har jag av en vän införskaffat en burk såkallad knockoutspray (cs-spray), som jag även läst lite om, själva ämnet i burken alltså. Jag förstår att jag begår vapenbrott genom att ha den i innerfickan.

Men, hur fan fungerar den? Rikta och tryck ner knappen, jo. Men jag har ingen lust att provspraya direkt. Jag vill veta om den är som en burk axe eller om det kommer en stråle. Hur länge på ett ungefär kan man spraya med en burk som ja, inte vet jag, den får plats i handen och kan höjdmässigt döljas där? Den säljs illegalt som självförsvar, gissar att de flesta har samma storlek eller? Dum fråga men vafan jag måste ha koll, får jag fem somaliska snubbar som vill ha min mobil under kontroll, eller är det här mer för en-mot-en personrån?

Svårt att säga när ni inte vet storlek, men jag gissar att den är rätt standard för självförsvar.

Det är inte pepparspray, det är cs-gas (tårgas då antar jag).
Citera
2015-10-13, 04:12
Medlem
Jag hade något liknande, inköpt från Tyskland. Nej, du kan inte superspraya fem pers på en gång. Men rikta mot ögonen på en person och hoppas på det bästa utomhus när det blåser. Du behöver alltså få in en närstöt. Klart du kan provspraya! Se bara till att vara utomhus Kan bara tala för min egen spray som var tårgas och hade en deodorant sprayning, men tvivlar på att någon sådan spray skulle vara vattenstråle typen.
Citera
2015-10-13, 05:40
Medlem
De sprayer jag sett har kommit ur rejält trycksatta flaskor och strålen har i alla fall stuckit iväg så att man skulle kunna spraya någon på 2 meters avstånd. Det är mer en stråle än en dimma. Effekten har varit omedelbar.

Tänk på att det du har i fickan är ett vapen. Använd det jävlar i mig bara mot någon som verkligen visat allvar med att de vill skada dig. Visa den inte innan du använder den.
Citera
2015-10-13, 07:12
Medlem
Visa aldrig sprayen och säg inte att du har den heller. Försöker någon råna dig eller nått ta bara upp den och spraya, lägg sedan bena på ryggen om du inte tänker riskera att bli knivad eller gripen.
Citera
2015-10-13, 07:53
Bannlyst
bra att fler skaffar den sprayen , riktigt bra skydd utan dödligt våld inblandat
Citera
2015-10-13, 08:08
Medlem
AmazonenRosas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=jpCkwYOsjvU
fullkomligt laglig dessutom å den fungerar!
Citera
2015-10-13, 08:32
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag blev sprayad av CS-spray i tonåren och kan intyga att det fungerar. Helt knockad på en gång. Vad jag minns (har sett CS användas även andra gånger) är strålen väldigt träffsäker på ca 2 meter.

Man måste träffa i ansiktet för full effekt så att slå ut 5 man på ett bräde är inte så enkelt. De lär ju inte stå still på rad direkt.

Dock lär det ju ha en viss avskräckande effekt om du sänker de första 1-2 och det kan ju ge en lucka att komma undan och att de andra drar sig för att följa efter. Ett effektivt självförsvar är det iallafall.
Citera
2015-10-13, 09:55
Medlem
sprithitlers avatar
Ska du provspraya så ska du göra det med en annan burk än den du ska bära med dig.
Som redan sagts, visa aldrig burken, burken avskräcker inte. Hamnar du i skarpt läge så bara spraya och spring.
Du har tagit ett första steg mot att ta ansvar för din egen säkerhet. Se nu till att flytta till ett bättre område, byta till bättre arbetstider och köpa en pistol.
Citera
2015-10-13, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Ska du provspraya så ska du göra det med en annan burk än den du ska bära med dig.
Som redan sagts, visa aldrig burken, burken avskräcker inte. Hamnar du i skarpt läge så bara spraya och spring.
Du har tagit ett första steg mot att ta ansvar för din egen säkerhet. Se nu till att flytta till ett bättre område, byta till bättre arbetstider och köpa en pistol.

Var ska hon få tag på en pistol?
Citera
2015-10-13, 15:54
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffo3
Var ska hon få tag på en pistol?

Fråga runt bland de hon känner som hon tror att kan känna någon, eller helt enkelt engagera sig i arbetet för bättre vapenlagar. Våra vapenlagar är inte grundlagar, så en sund riksdagsmajoritet kan införa sunda vapenlagar på ett par veckor.
Citera
2015-10-13, 16:25
Medlem
shape.the.futures avatar
Hehe är det feminint att bära cs-spray?

Jag är en helt vanlig snubbe som knappast kan försvara sig i mörker mot tre stycken "eeeee svenneee, få hit telefon abooo"

Men tack för tipsen, kikat tysk video om just det här exakta märket av spray, den hade fått bra betyg, och jag förstår nu, det är liksom mer stråle än spray (om vi ska jämföra med en axe, eller hårspray) och den där lilla rackaren måste ha ganska högt tryck i sig. Den enda frågan jag inte fått svar på är hur länge man kan hålla ner knappen tills flaskan är tom.

Jag är emot våld, men desto fler kaxiga idioter man möter på gatorna (slår i axlarna mot varandra - dom går inte åt sidan, då går inte jag åt sidan), så är det nästan man längtar till stunden där min spray får visa vad den går för, eftersom jag inte kan slåss. Nej jag tänker inte spraya nån för en axelknuff. Men jag har märkt att det blivit bistrare tider på sistone, och man läser om fler o fler personrån.
Citera
2015-10-13, 20:03
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag blev sprayad av CS-spray i tonåren och kan intyga att det fungerar. Helt knockad på en gång. Vad jag minns (har sett CS användas även andra gånger) är strålen väldigt träffsäker på ca 2 meter.

Man måste träffa i ansiktet för full effekt så att slå ut 5 man på ett bräde är inte så enkelt. De lär ju inte stå still på rad direkt.

Dock lär det ju ha en viss avskräckande effekt om du sänker de första 1-2 och det kan ju ge en lucka att komma undan och att de andra drar sig för att följa efter. Ett effektivt självförsvar är det iallafall.
Jo,det är jag med på,men hur effektiva är de inte tvärtom också?

Spraya "svennen" i nyllet,kniva'n och ta telefonen..
(troligtvis därför de inte är lagliga?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in