• 1
  • 2
2015-10-13, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Fråga runt bland de hon känner som hon tror att kan känna någon, eller helt enkelt engagera sig i arbetet för bättre vapenlagar. Våra vapenlagar är inte grundlagar, så en sund riksdagsmajoritet kan införa sunda vapenlagar på ett par veckor.

Dom flesta lagliga människorna har inte tillgång till vapen förutom eventuella jaktvapen.
Det är troligtvist lönlöst för henne att fråga runt bland sina kontoristvänner efter vapen.
Att ändra en lag är också något som inte kommer ske i en handvändning.
Citera
2015-10-13, 21:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jo,det är jag med på,men hur effektiva är de inte tvärtom också?

Spraya "svennen" i nyllet,kniva'n och ta telefonen..
(troligtvis därför de inte är lagliga?)

De är mycket effektiva även till detta.

Nu kan man alltid hävda att innehav av ett relativt ofarligt självförsvarsvapen inte är något större problem. Däremot bör man vara medveten om att det är olagligt och kommer att medföra straffansvar om man ertappas med det.

En av poängerna är att man a) inte skadar eller dödar motståndaren (men, med seriös spray, så vinner man striden, om än gråtande för egen del, det är svårt att vara klinisk i närstrid). Blir man sedan av med vapnet är konsekvenserna om det används mot en själv också begränsade. Så icke om man fumlar med kniv eller inte kan förmå sig till att skjuta två skott i busen, med pistol.

Som en (olaglig) medelväg mellan inget och kniv/pistol kan det ha sina poänger.
Citera
2015-10-13, 22:00
Medlem
rex144s avatar
ni ska ha en spray med högre tryck som kan spruta upp till 5 meter, en vanlig liten sprayflaska kan inte alltid räcka om det blåser, dessutom måste man spraya på nära håll, om man lyckas hålla burken gömd jackfickan och kan snabbt plocka upp den då får man ett övertag,

men ser angriparen att du har den då kan han undvika den,

tjejer har ändå en stor fördel, om en man blir överfallen då går angriparen till våldsam attack,
medan när en tjej blir antastad så tror 99% av våldtäktsmän att de kan flörta med en tjej och få henne att ha sex frivilligt, även om det är kl. 2 på natten,

det gör att de är oförsiktiga, de är orädda och vill komma riktigt nära och då är det ett ypperligt läge att spraya från nära håll
Citera
2015-10-13, 22:11
Medlem
shape.the.futures avatar
Haha vad i det hela gör att diskussionen är att jag är ett kvinnligt potentiellt våldtäktsoffer? Jag är en snubbe, som inte kan slåss!

Jag vill helt enkelt inte bli rånad av en blatte på väg från tågstn, och det bara dräller av dessa utanför turkkiosker och dylikt, jag riktigt ser hur dom följer en med blicken när man går förbi. Jag kollar tillbaka, all the way, men en dag kommer jag förmodligen möta fel snubbe och då hoppas jag att jag hinner få fram flaskan i tid.

Har vägt över riskerna: 1) stoppad av polis, som visiterar jacka och hittar cs-flaskan... och 2) möter fel kille eller gäng, som vill ha pengar och mobil... och efter den riskbedömningen hamnade den här flaskan i min jacka, permanent.
Citera
2015-10-30, 22:14
Medlem
shape.the.futures avatar
Jag har en till fråga, som kan vara ruggigt svår att svara på.

Skulle det bli en situation där jag känner att fara är påtagligt nära; jag sitter ner vid en bänk. Ett gäng om tre kommer fram, den ena ställer sig till vänster om mig och de andra två till höger. Ruggigt suspekt situation som har hänt, visste inte om dom var ute efter mobil eller väska. Men jag löste situationen fint, utan att gå därifrån, dom gav upp. Men:

Skulle jag lite diskret ta upp tårgasflaskan och liksom byta plats på den, från innerficka till ytterficka, men jag pausar mittemellan där så att dom ser vad jag håller i handen - hur är det med dessa kriminella småtöntar, förstår dom vad jag håller i, eller kommer dom fatta nada, precis som när man börjar prata med dom?
Citera
2015-10-30, 22:38
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape.the.future
Jag har en till fråga, som kan vara ruggigt svår att svara på.

Skulle det bli en situation där jag känner att fara är påtagligt nära; jag sitter ner vid en bänk. Ett gäng om tre kommer fram, den ena ställer sig till vänster om mig och de andra två till höger. Ruggigt suspekt situation som har hänt, visste inte om dom var ute efter mobil eller väska. Men jag löste situationen fint, utan att gå därifrån, dom gav upp. Men:

Skulle jag lite diskret ta upp tårgasflaskan och liksom byta plats på den, från innerficka till ytterficka, men jag pausar mittemellan där så att dom ser vad jag håller i handen - hur är det med dessa kriminella småtöntar, förstår dom vad jag håller i, eller kommer dom fatta nada, precis som när man börjar prata med dom?

Du visar inte självförsvarsverktyg innan du använder dem.
Citera
2015-10-30, 22:47
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Du visar inte självförsvarsverktyg innan du använder dem.

Det är väl så. Jag är så ofta i stadskärnan och ofta kvällstid, och det kommer ofta situationer där jag önskar jag kunde gå med en pistol i hölster väldigt synligt. Förstår du? Jag vill att dom ska ge fan i mig, så jag slipper använda mitt självsförsvarsverktyg.

Fan vad jag hatar slödder som hänger på stan och blänger. Man vet fanimig aldrig NÄR det slår till.
Citera
2015-10-31, 06:38
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape.the.future
Det är väl så. Jag är så ofta i stadskärnan och ofta kvällstid, och det kommer ofta situationer där jag önskar jag kunde gå med en pistol i hölster väldigt synligt. Förstår du? Jag vill att dom ska ge fan i mig, så jag slipper använda mitt självsförsvarsverktyg.

Fan vad jag hatar slödder som hänger på stan och blänger. Man vet fanimig aldrig NÄR det slår till.

Ja men så fungerar det inte.

Chockeffekten av att få cs-gas i ansiktet ska inte underskattas, har sprayat och blivit sprayad på och kan säga att det är sjukt effektivt, va ur spel i säkert 10 min. Det bara rinner ur ögon,mun,näsa och svider som fan, man kan knappt andas känns det som.

Det är bara att spraya snabbt och sen lägga benen på ryggen.

Om du vill avskräcka folk så köp en hund
Citera
2015-10-31, 13:34
Medlem
poängen med detta "vapen" är väl att det kan användas urskiljningslöst. ingen kommer dö ändå.
så att visa det är bara dumt.
Citera
2015-11-01, 09:16
Medlem
Epimaness avatar
Jävligt konstigt att man inte får CS-spray på självförsvarslicens. Det är ju inte ett skjutvapen direkt. Men Sverige är Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in