Citat:
Ursprungligen postat av
Miraclecure
Jag har jobbat på sjukhem med döende cancerpatienter. Vet inte hur din anhörigs situation ser ut, ligger hon på sjukhus eller hemma? Min erfarenhet är morfin och en satans massa lugnande, allt för att patienten inte ska känna smärta eller oro. Om man nu ska somna in en gång för alla så bör man ju göra det så lugnt och fridfullt som möjligt? Morfin är långt ifrån sista stadiet av cancer, men jag kan förstå om hon vill vara klar i huvudet. Alla droger gör ju att folk somnar bort det sista av livet, men bättre det än otrolig smärta och ångest. Naturligtvis får alla medvetna patienter bestämma själva över sina mediciner och vad som ska tas och inte tas.
Tyvärr har jag aldrig varit med om att någon tillfrisknat från att ha fått en månad kvar att leva... Men vissa kan ju kämpa på lite längre än räknat med.
Är du nära din "anhörig"?
Väldigt nära anhörig till individen.
Hon säger att hon inte har någon smärta vilket är varför vi har vägrat morfin. Har man ingen smärta så är morfin onödig i mitt tycke. Den har mer konsekvenser är något bra.
Hon ligger på sjukhus men kommer ut imorgon. Det har varit ständigt att hon åkt in och ut ur sjukhuset med vätska som ansamlas i magen.
Jag har ingen aning om det handlar om självmord eller om hon inte känner för att äta men hon vägrar mat samt vatten.
Sjukhuset vill ju bara att hon ska äta så man kan påbörja medicinering men det vägrar hon att göra.
Mat är det värsta hon vet.
Hon har bukspottkörtelcancer. En av mest farliga typer av cancer då den reglerar hormonerna.
Jag förstod att det var kört vilket gjorde att jag efterfrågade att hon inte ska dö på sjukhus utan i sitt hem.
Tack för ditt svar!