2015-10-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antenio
En person skickade under söndagsmorgonen ett hot på den anonyma appen Jodel som löd:

"Några av er är ok. Gå inte till Universitetet imorgon om ni är i Lund. Kolla nyheterna imorgon morgon. Så länge jodlare"

Ett rätt känsligt meddelande, med tanke på skolskjutningen i USA som föranleddes av ett väldigt snarlikt meddelande. Det är inte heller ett ovanligt fenomen att gärningsmannen väljer att skriva om sitt dåd innan han genomför det.

Jag har snappat upp rykten som säger att det inte bara är Lunds Universitet som råkat ut för denna typen av hot de senaste dagarna, utan att det har blivit en "grej". Någon som kan verifiera?

Hur uppfattar ni det? Skulle ni, om ni pluggade i Lund, gå till skolan imorgon?

Ytterligare info: http://www.sydsvenskan.se/lund/stort...undastudenter/

Skåne ä nerlusat av patrask och osäkra människor vilket innebär att varje liten sak som händer får enorma proportioner och när något händer har ingen hjärna att agera på rätt sätt utan det blir ständigt inverterat. Så är det när man har ledarskap som är oförmöget och inavlat.
Citera
2015-10-12, 10:09
Medlem
eshkoshkas avatar
Och där fick Jodel-appen fler testare. Fin PR och allt gick som det skulle.
Citera
2015-10-12, 10:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
http://www.sydsvenskan.se/lund/hotme...nte-fran-lund/

Hittade detta på aftonbladet. Ingen vill ta ansvar för att man tagit hotet på allvar tycks det

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21566201.ab

Samtidigt säger polisen att det är universitetets egna beslut, och att polisen inte ansåg det nödvändigt.

Vi har ju med gemensamma krafter lyckats räkna ut ungefär vad det kommer att kosta (löner, förlorad studietid, ståhej, prestigeförluster och, givetvis, ett gäng förbrukade labbmöss och förbrukade petriskålar, förstörda försöksserier och eländes elände för i synnerhet naturvetarnas forskning (låt oss inte glömma sjukhuset heller...)

Givetvis kommer nu någon som i nattens mörka timmar tog det säkra före det osäkra att inse att det som verkade vara en bra ide just då kanske inte var det, i synnerhet inte i dagsljus och när eftertanken fått jobba litet. Att man då startar ett blame-game är ju fullt begripligt.

Här får man nog väga in både omsorg om människor, det allmänna läget, terroraktioner här och där, etiska ställningstaganden och, vad det egentligen kostar att ställa en universitetsdag innan man saklöst förklarar att de som ställde verksamheten är idioter. Men så kan det ju se ut när man vet litet mer.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-10-12 kl. 10:13.
Citera
2015-10-12, 10:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Även ledningen på lunds universitet förstår attdet med 99,99% är ett dåligt skämt. Men om de hade valt att hålla skolan öppen idag och något skulle skett så hade de fått otroligt mycket skit från allt och alla. Inte konstigt att de tar det säkra före det osäkra.

Den skiten är ju ett intet mot scenariot att någon vilsekommen dåre skjuter av 10-15 personer på en föreläsning...
Citera
2015-10-12, 10:14
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Även ledningen på lunds universitet förstår attdet med 99,99% är ett dåligt skämt. Men om de hade valt att hålla skolan öppen idag och något skulle skett så hade de fått otroligt mycket skit från allt och alla. Inte konstigt att de tar det säkra före det osäkra.

Jo, självklart ser det bäst ut att ta det säkra före det osäkra. Och i många fall är det även i praktiken det bästa.

Men om polisen inte fångar GM, när ska man då kunna bedöma universitetet som säkert?
Visst att man hindrar GM från att agera idag, men då kan han väl lika gärna agera imorgon?

Känns ju sådär om man måste konstatera: "Polisen kunde inte hitta den skyldiga - återgå till arbetet".
Citera
2015-10-12, 10:17
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ficken123
Skåne ä nerlusat av patrask och osäkra människor vilket innebär att varje liten sak som händer får enorma proportioner och när något händer har ingen hjärna att agera på rätt sätt utan det blir ständigt inverterat. Så är det när man har ledarskap som är oförmöget och inavlat.

Jag håller med, det har flyttat hit alldeles för många stockholmare...
Citera
2015-10-12, 10:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Jo, självklart ser det bäst ut att ta det säkra före det osäkra. Och i många fall är det även i praktiken det bästa.

Men om polisen inte fångar GM, när ska man då kunna bedöma universitetet som säkert?
Visst att man hindrar GM från att agera idag, men då kan han väl lika gärna agera imorgon?

Känns ju sådär om man måste konstatera: "Polisen kunde inte hitta den skyldiga - återgå till arbetet".

"Vi har nu, med mer information" omvärderat det beslut vi tog i tidsnöd, natten till söndag. Vi beklagar all oro som beslutet medfört, men samtidigt måste vi agera på ett meningsfullt sätt. Våra studenter och vår personal kommer universitetsledningen alltid att prioritera, även om detta medför kortsiktiga ekonomiska och praktiska konsekvenser."

((c) Klyschalizer 3.0)
Citera
2015-10-12, 10:35
Medlem
Psychadelic1s avatar
Haha sitter och kollar på Aftonbladet live.. vilka jävla stollar detta är ju 110% troll.
Citera
2015-10-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Jag är fascinerad över att vissa är så oförstående till att hotet tas på allvar.

Jag hängde själv mycket på 4chan (ca 2005-2010) och förstår den interna jargongen. Det är en hård kultur med många råa skämt och där det är väldigt naturligt at skämta om sådana här saker. Det är också därför finns en anledning till varför man inte ska blanda 4chan med resten av världen.

Tänk följande scenario:

Du och din bekantskapskrets har ett internt skämt där ni i olika sammanhang säger "kom ihåg att låsa ytterdörren" till varandra. Alla är med på att det är ett skämt och ni använder uttrycket ofta. Det är förstås inget olaga hot på något sätt.

Sedan kommer någon i bekantskapskretsen på den briljanta idén att gå fram till en total främling och använda samma skämt. Främlingen blir orolig, undrar över den implicita meningen ("Vad händer om jag inte låser ytterdörren? Kommer någon att göra mig illa?") Dessutom har det varit en del inbrott i området, så främlingen blir ännu mer orolig. Polisen blir inkopplad. Främlingen sover inte hemma i några dagar.

Hur mycket du och dina vänner då än förklarar att det är ett skämt och hur mycket ni än bevisar i sms och facebookkonversationer att ni använder det som ett skämt, så har er vän framfört ett olaga hot mot en person.

Tvivlar på att det finns en enda person i tråden som har så låg intelligens att den INTE förstår detta. Hela poängen handlar om att alla hot inte är lika värda, men det verkar du ha missat? Behandlar man alla hot som lika värda, så blir det fort tramsigt. Om man lägger ett generellt dödshot i form av dolan-memes så är det inte lika trovärdigt som om man skickar ett maskinskrivet brev med personlig information och seriös ton hem till någon. Det är väl lite där skon klämmer, tänker jag. Personligen är jag inte alls insatt, började läsa om detta för 5 minuter sen, så jag har ingen kommentar på hur polisen/LU har skött sitt arbete. Men i det abstrakta så är det helt ohållbart att få så kallat panikbajs så fort någon säger något potentiellt hotfullt. Då får vi vara hemma varje dag.
Citera
2015-10-12, 10:55
Medlem
Queen-Obscences avatar
Pluggar på LU och drar inte dit idag eftersom att seminarierna är inställda och gymmet är stängt :/ Tror nog också bara att det rör sig om ett internet troll men är glad att man tar det på allvar man vet ju aldrig om man nu ska koppla problemet till Islamism vilket skulle vara min gissning om det nu var på allvar.
Citera
2015-10-12, 10:57
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Pluggar på LU och drar inte dit idag eftersom att seminarierna är inställda och gymmet är stängt :/ Tror nog också bara att det rör sig om ett internet troll men är glad att man tar det på allvar man vet ju aldrig om man nu ska koppla problemet till Islamism vilket skulle vara min gissning om det nu var på allvar.

Vilka gym är stängda? Kommer nämligen till Lund idag, och funderade på att ta ett pass.
Citera
2015-10-12, 11:01
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Vilka gym är stängda? Kommer nämligen till Lund idag, och funderade på att ta ett pass.

Gerdahallen tänkte jag på. Vet inte om man kan komma in även om man har det uppgraderade kortet med 24 timmars access eller om de spärrat av det helt.. Du behöver nog inte oroa dig vad gäller de andra gymmen vilka lär hålla sig öppna. Kommer att dra till Malmö och träna någonstans tror jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in