2015-10-11, 17:27
Medlem
HejHej!
Undra ifall det r ngon som kan hjlpa mig med en frga. Jag vet verkligen inte hur jag ska lsa den hr situationen!

Fr att hlla det kort s har en delgivning som jag ftt ifrn kronofogden skickats in med falsk underskrift. Detta kan jag ven bevisa. Informationen om att jag hamnat i kronofogden har ocks underhllits ifrn mig av personen som skickat in delgivningen.
Nu har jag dock ftt veta att jag ligger dr och jser hos kronofogden och har ftt reda p sanningen ifrn personen ifrga. Problemet ligger dock i att fakturorna som inte betalats och gtt till kronofogden r hyresfakturor och jag har ftt ett vrkningsbesked.

Nu till frgan, r det mjligt om jag visar fr kronofogden och min hyresvrd att den delgivningen som egentligen r till fr att skerstlla att jag ftt informationen har blivit undangmd och frfalskad. r det d mjligt att "skruva tillbaks" rendet till den tidpunkten s att jag slipper bli vrkt. Det r A och O fr mig att jag inte frlorar mitt hem ver ngot som hllits undan fr mig.

Jag vill helst inte g lngre in p personen som gjorde det d jag vet att personen mr vldigt dligt av mnga olika anledningar, s nskar istllet hjlp med hur jag kan lsa mitt rende.

Finns det ngon snll sjl drute med ngot svar! Snlla...
Tack p frhand
//Snart hemls
Citera
2015-10-11, 17:56
Medlem
hippykillers avatar
Frstr jag dig rtt i att ngon (som mr dligt) har sagt att hen betalat dina hyror men inte gjort det. Sedan nr kronofogden skickar en delgivning s skriver samma person under med falsk underskrift och skickar in utan att bertta detta fr dig?

Hen har ven kastat/gmt alla frsk av kronofogden att komma i kontakt med dig under en lngre tid?

Allts hade jag sjlv jobbat p KF s hade jag misstnkt att du ljuger.
Du r vuxen och har ansvar ver att dina rkningar blir betalda i tid.

Men kan du bevisa att ngon har satt dit dig s r det ju ett brott som mste polisanmlas, vilket ven KF kommer krva av dig.
Citera
2015-10-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Frstr jag dig rtt i att ngon (som mr dligt) har sagt att hen betalat dina hyror men inte gjort det. Sedan nr kronofogden skickar en delgivning s skriver samma person under med falsk underskrift och skickar in utan att bertta detta fr dig?

Hen har ven kastat/gmt alla frsk av kronofogden att komma i kontakt med dig under en lngre tid?

Allts hade jag sjlv jobbat p KF s hade jag misstnkt att du ljuger.
Du r vuxen och har ansvar ver att dina rkningar blir betalda i tid.

Men kan du bevisa att ngon har satt dit dig s r det ju ett brott som mste polisanmlas, vilket ven KF kommer krva av dig.

Hej
Det stmmer exakt. Personen ifrga kommer att erknna det fr KF samt att man kan jmfra signaturerna. S fort jag fick hra att det lg ett belopp p ett X antal hyror som lg och slpade s betalades allting in p en och samma gng vilket hnde i fredags.
En polisanmlan kan gras men vitt jag vet s r KF inte vrldens enklaste myndighet att ha att gra med trots att jag har belgg fr det jag sger.

Ang din misstanke om lgn s anser inte jag att det r relevant. I och med att delgivning r till frskra sig om att en person har ftt informationen i frga samt att jag kan be de jmfra min ordinarie signatur med den inskickade s borde det rcka fr att de ska backa bandet? Samt att personen som gjorde det ven erknner.
Det som r kvar r ju att ta DNA, de gr ju inte att f mer belgg fr att frklara mitt rende...
Citera
2015-10-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juicee1
Hej
Det stmmer exakt. Personen ifrga kommer att erknna det fr KF samt att man kan jmfra signaturerna. S fort jag fick hra att det lg ett belopp p ett X antal hyror som lg och slpade s betalades allting in p en och samma gng vilket hnde i fredags.
En polisanmlan kan gras men vitt jag vet s r KF inte vrldens enklaste myndighet att ha att gra med trots att jag har belgg fr det jag sger.

Ang din misstanke om lgn s anser inte jag att det r relevant. I och med att delgivning r till frskra sig om att en person har ftt informationen i frga samt att jag kan be de jmfra min ordinarie signatur med den inskickade s borde det rcka fr att de ska backa bandet? Samt att personen som gjorde det ven erknner.
Det som r kvar r ju att ta DNA, de gr ju inte att f mer belgg fr att frklara mitt rende...

Men om du har betalat s kan du nog vara lugn. Man har ju tre veckor p sig att betala efter att man skrivit p delgivningen. Eller har du ftt ett besked om ett datum nr du ska vrkas.
Citera
2015-10-11, 18:54
Medlem
Citat:
HejHej!
Undra ifall det r ngon som kan hjlpa mig med en frga. Jag vet verkligen inte hur jag ska lsa den hr situationen!

Fr att hlla det kort s har en delgivning som jag ftt ifrn kronofogden skickats in med falsk underskrift. Detta kan jag ven bevisa. Informationen om att jag hamnat i kronofogden har ocks underhllits ifrn mig av personen som skickat in delgivningen.
Nu har jag dock ftt veta att jag ligger dr och jser hos kronofogden och har ftt reda p sanningen ifrn personen ifrga. Problemet ligger dock i att fakturorna som inte betalats och gtt till kronofogden r hyresfakturor och jag har ftt ett vrkningsbesked.

Nu till frgan, r det mjligt om jag visar fr kronofogden och min hyresvrd att den delgivningen som egentligen r till fr att skerstlla att jag ftt informationen har blivit undangmd och frfalskad. r det d mjligt att "skruva tillbaks" rendet till den tidpunkten s att jag slipper bli vrkt. Det r A och O fr mig att jag inte frlorar mitt hem ver ngot som hllits undan fr mig.

Jag vill helst inte g lngre in p personen som gjorde det d jag vet att personen mr vldigt dligt av mnga olika anledningar, s nskar istllet hjlp med hur jag kan lsa mitt rende.

Tack p frhand
//Snart hemls

Eftersom det finns en underskrift s har beslutet vunnit laga kraft - allts r du fast hos KF med betalningsanmrkning och hela kret. Det du skall gra r att anska om en s.k. domvilla eftersom du r "dmd" p felaktiga grunder. D finns en liten chans att beslutet rivs upp.

Jag rkade ut fr samma sak men visste inte vem som skrivit under fr mig. Min verklagan hjlpte dock inte. De sa att visserligen var det bevisat att det inte var min underskrift men eftersom jag inte kunde redogra fr omstndigheterna s lg beslutet fast. Betalningsanmrkning i tre r.
Citera
2015-10-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Eftersom det finns en underskrift s har beslutet vunnit laga kraft - allts r du fast hos KF med betalningsanmrkning och hela kret. Det du skall gra r att anska om en s.k. domvilla eftersom du r "dmd" p felaktiga grunder. D finns en liten chans att beslutet rivs upp.

Jag rkade ut fr samma sak men visste inte vem som skrivit under fr mig. Min verklagan hjlpte dock inte. De sa att visserligen var det bevisat att det inte var min underskrift men eftersom jag inte kunde redogra fr omstndigheterna s lg beslutet fast. Betalningsanmrkning i tre r.

Underskriften handlade ju om delgivning. Efter det skall kfm behandla inkommen anskan om betalningsfrelggande, innan det gr till utmtning gr det alltid bra att antingen betala eller att bestrida kravet. Ngon form av "laga kraft" erhlles givetvis inte enbart genom att delgivningen r avklarad (ven om den enligt ts i det hr fallet egentligen inte r det). Problemet kan dock vara att tiden nu frflutit fr lngt s att mjligheten till bestridande eller reglering av skulden saknas, d r det nog som ts r inne p lmpligt att ppeka det fr myndigheten ifrga. Det framgr inte riktigt hur lngt detta rende avancerat, drfr stannar jag dr s lnge.
Citera
2015-10-11, 21:00
Medlem
Hej
De tre veckorna har redan gtt ut. Jag har redan betalt skulden hos KF men jag fick frst veta i fredags att jag skulle bli vrkt d de ringde mig personligen och berttade det.

Men jag tycker att det lter extremt mrkligt att de bara kan fortstta p samma spr trots att jag kan visa p att informationen inte ntt fram till mig.
Delgivningen r ju till fr att informera mig om att rendet nu ligger hos KF fr att jag ska kunna vidta tgrder snarast innan jag blir utmtt. Alla ska vl ha den frutsttningen antar jag och om jag d "bervats" den s borde vl man kunna gra ngon skjustering?

Det finns ven omstndigheter jag kan lgga fram fr KF som jag inte nmnt fr er hr.

Men ni ser allts att trots detta kmr jag bli vrkt och ligga kvar hos KF?
Citera
2015-10-11, 22:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
HejHej!

Tack p frhand
//Snart hemls

Detta var ju olyckligt, minst sagt.

Du har tv problem, det ena litet mer akut. Att du riskerar att frlora din hyresrtt mste du hantera tillsammans med din hyresvrd. Att KFM skall ligga p fr att hjlpa dig med den biten r inte s sannolikt, de mste hantera sin egen korrigeringsprocess frst.

S prio ett r att bertta fr hyresvrden vad som intrffat och visa p hur du, omedelbart saken blev knd fr dig, uppfyllt alla taganden. Det finns en liten hake, och det r att det i normalfallet inte skall behvas KFM-insatser fr att f betalt, i ett normalt hyresgst-hyresvrdfrhllande. Hr br du ha en rimlig frklaring. Detta gr du fr att stoppa en pbrjad vrkningsprocess, och tro inte att KFM vet vad sin hgra och vnstra hand gr i detta.

Prio tv r att aktivera KFM:s rttelseprocess. Se den hr lnken: https://www4.skatteverket.se/rattsli...10/322277.html
Anledningen r att anmrkningar p den hr nivn r s diskvalificerande i alla normala ekonomiska sammanhang, och det frekommer till och med (blivande) arbetsgivare som stller sig frgande till skanden dr en kreditkontroll pekar p oansvarighet och slarv, om inte vrre. Handlar det om bankln, krediter och annat r det naturligtvis alldeles ndvndigt att vara "ren".
Citera
2015-10-11, 23:00
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Mjligheterna till verklagan eller tervinning har allts gtt ut och beslutet har vunnit laga kraft?

Fr att f bort beslutet:

Utslaget frn kronofogden r en exekutionstitel enligt 3 kap. 1 UB, vad som sgs om dom i balken gller ven utslag frn kronofogden enligt sista stycket samma paragraf. Enligt 18 kap. 20 UB s tillmpas reglerna om srskilda rttsmedel i RB ven p kronofogdemyndighetens beslut i utskningsml. I ditt fall s handlar det om domvilla eftersom kronofogden inte hade rtt att fatta beslutet utan att du har blivit delgiven, hr kan nmnas NJA 1996 C 26 dr en person som inte hade rtt till det kvitterade mottagningsbeviset, man sa s hr i HD:

Citat:
Ett kvitterat mottagningsbevis som tersndes efter det att frsndelse har lmnats ut kan i regel godtas som tillrcklig utredning om att ordinr delgivning har skett, oavsett om det postbefordringsfretag som har terstllt det r svenskt eller utlndskt. Med hnsyn till vad som uppges i intygen kan emellertid inte i detta fall anses visat att handlingarna verkligen delgivits bolaget. Vid sdant frhllande skall KFM:s utslag undanrjas och det frordnas om ny handlggning hos myndigheten.

Enligt 18 kap. 1 UB ska ett verklagande gras till tingsrtten och klagan ver domvilla ska d gras skriftligen hos hovrtten enligt 59 kap. 5 RB.

Rttning enligt det som Bergakungen freslr lser dock problemet med registret mycket enklare.

Det hr har dock ingenting med med din hyresrtt att gra utan hjlper bara betalningsanmrkningen.

Nr det gller din hyreslgenhet s r det med std av 12 kap. 42 JB som hyresvrden hotar med vrkning, enligt den s r hyresrtten frverkad om inte hyran betalas inom en vecka efter frfallodagen och hyresvrden har rtt att sga upp lgenheten i frtid. Enligt 5 st. samma paragraf s r dock inte hyresrtten frverkad om det som ligger dig till last r av ringa betydelse, vanligtvis r man restriktiv med att bedma frsenade hyror som ringa betydelse men ditt fall r ganska speciellt.

Det ligger dock hyresvrden enligt 12 kap. 44 JB att efter uppsgning fr frsenat betalad hyra delge dig att du har 3 veckor p dig att terf lgenheten om hyran betalas in. Nu ska det nmnas att det inte har skett ngon uppsgning om du har bott dr lngre n 3 mnader d det i s fall ska ske skriftligen.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2015-10-11 kl. 23:26.
Citera
2016-01-23, 23:00
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Hej
De tre veckorna har redan gtt ut. Jag har redan betalt skulden hos KF men jag fick frst veta i fredags att jag skulle bli vrkt d de ringde mig personligen och berttade det.

Men jag tycker att det lter extremt mrkligt att de bara kan fortstta p samma spr trots att jag kan visa p att informationen inte ntt fram till mig.
Delgivningen r ju till fr att informera mig om att rendet nu ligger hos KF fr att jag ska kunna vidta tgrder snarast innan jag blir utmtt. Alla ska vl ha den frutsttningen antar jag och om jag d "bervats" den s borde vl man kunna gra ngon skjustering?

Det finns ven omstndigheter jag kan lgga fram fr KF som jag inte nmnt fr er hr.

Men ni ser allts att trots detta kmr jag bli vrkt och ligga kvar hos KF?

Inte hundra p allt du skriver men det lter som du inte blivit "rtteligen stmd" och kan klaga ver domvilla hos hovrtten. Allts om nn annan skrivit p ett delgivningskvitto i ditt namn och fejkat din namnteckning r delgivningen inte korrekt. Det frvnar mig inte att fittmyndigheten KFM inte nmnt detta fr dig, deras service gentemot allmnheten r huvudsakligen betingad av bekvmlighet numer.

Du har dock bara sex mnader p dig frn det du fick knnedom om beslutet som meddelats pga. den felaktiga delgivningen.

Du mste givetvis vara beredd p att dra in den som felaktigt skrivit p delgivningen fr att bevisa att delgivningen r felaktig, konkret bevisning som visar att underskriften r felaktig, hovrtten ain't no joke.

http://www.domstol.se/Brott--straff/...-handlaggning/

Det kan vara lge att i skrivelsen dr du klagar ver domvilla ocks begra inhibition (att verkstllighet, dvs. att avhysningen inte fr verkstllas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in