2015-10-11, 17:27
Medlem
HejHej!
Undra ifall det är någon som kan hjälpa mig med en fråga. Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa den här situationen!

För att hålla det kort så har en delgivning som jag fått ifrån kronofogden skickats in med falsk underskrift. Detta kan jag även bevisa. Informationen om att jag hamnat i kronofogden har också underhållits ifrån mig av personen som skickat in delgivningen.
Nu har jag dock fått veta att jag ligger där och jäser hos kronofogden och har fått reda på sanningen ifrån personen ifråga. Problemet ligger dock i att fakturorna som inte betalats och gått till kronofogden är hyresfakturor och jag har fått ett vräkningsbesked.

Nu till frågan, är det möjligt om jag visar för kronofogden och min hyresvärd att den delgivningen som egentligen är till för att säkerställa att jag fått informationen har blivit undangömd och förfalskad. Är det då möjligt att "skruva tillbaks" ärendet till den tidpunkten så att jag slipper bli värkt. Det är A och O för mig att jag inte förlorar mitt hem över något som hållits undan för mig.

Jag vill helst inte gå längre in på personen som gjorde det då jag vet att personen mår väldigt dåligt av många olika anledningar, så önskar istället hjälp med hur jag kan lösa mitt ärende.

Finns det någon snäll själ därute med något svar! Snälla...
Tack på förhand
//Snart hemlös
Citera
2015-10-11, 17:56
Medlem
hippykillers avatar
Förstår jag dig rätt i att någon (som mår dåligt) har sagt att hen betalat dina hyror men inte gjort det. Sedan när kronofogden skickar en delgivning så skriver samma person under med falsk underskrift och skickar in utan att berätta detta för dig?

Hen har även kastat/gömt alla försök av kronofogden att komma i kontakt med dig under en längre tid?

Alltså hade jag själv jobbat på KF så hade jag misstänkt att du ljuger.
Du är vuxen och har ansvar över att dina räkningar blir betalda i tid.

Men kan du bevisa att någon har satt dit dig så är det ju ett brott som måste polisanmälas, vilket även KF kommer kräva av dig.
Citera
2015-10-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Förstår jag dig rätt i att någon (som mår dåligt) har sagt att hen betalat dina hyror men inte gjort det. Sedan när kronofogden skickar en delgivning så skriver samma person under med falsk underskrift och skickar in utan att berätta detta för dig?

Hen har även kastat/gömt alla försök av kronofogden att komma i kontakt med dig under en längre tid?

Alltså hade jag själv jobbat på KF så hade jag misstänkt att du ljuger.
Du är vuxen och har ansvar över att dina räkningar blir betalda i tid.

Men kan du bevisa att någon har satt dit dig så är det ju ett brott som måste polisanmälas, vilket även KF kommer kräva av dig.

Hej
Det stämmer exakt. Personen ifråga kommer att erkänna det för KF samt att man kan jämföra signaturerna. Så fort jag fick höra att det låg ett belopp på ett X antal hyror som låg och släpade så betalades allting in på en och samma gång vilket hände i fredags.
En polisanmälan kan göras men vitt jag vet så är KF inte världens enklaste myndighet att ha att göra med trots att jag har belägg för det jag säger.

Ang din misstanke om lögn så anser inte jag att det är relevant. I och med att delgivning är till försäkra sig om att en person har fått informationen i fråga samt att jag kan be de jämföra min ordinarie signatur med den inskickade så borde det räcka för att de ska backa bandet? Samt att personen som gjorde det även erkänner.
Det som är kvar är ju att ta DNA, de går ju inte att få mer belägg för att förklara mitt ärende...
Citera
2015-10-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juicee1
Hej
Det stämmer exakt. Personen ifråga kommer att erkänna det för KF samt att man kan jämföra signaturerna. Så fort jag fick höra att det låg ett belopp på ett X antal hyror som låg och släpade så betalades allting in på en och samma gång vilket hände i fredags.
En polisanmälan kan göras men vitt jag vet så är KF inte världens enklaste myndighet att ha att göra med trots att jag har belägg för det jag säger.

Ang din misstanke om lögn så anser inte jag att det är relevant. I och med att delgivning är till försäkra sig om att en person har fått informationen i fråga samt att jag kan be de jämföra min ordinarie signatur med den inskickade så borde det räcka för att de ska backa bandet? Samt att personen som gjorde det även erkänner.
Det som är kvar är ju att ta DNA, de går ju inte att få mer belägg för att förklara mitt ärende...

Men om du har betalat så kan du nog vara lugn. Man har ju tre veckor på sig att betala efter att man skrivit på delgivningen. Eller har du fått ett besked om ett datum när du ska vräkas.
Citera
2015-10-11, 18:54
Medlem
Citat:
HejHej!
Undra ifall det är någon som kan hjälpa mig med en fråga. Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa den här situationen!

För att hålla det kort så har en delgivning som jag fått ifrån kronofogden skickats in med falsk underskrift. Detta kan jag även bevisa. Informationen om att jag hamnat i kronofogden har också underhållits ifrån mig av personen som skickat in delgivningen.
Nu har jag dock fått veta att jag ligger där och jäser hos kronofogden och har fått reda på sanningen ifrån personen ifråga. Problemet ligger dock i att fakturorna som inte betalats och gått till kronofogden är hyresfakturor och jag har fått ett vräkningsbesked.

Nu till frågan, är det möjligt om jag visar för kronofogden och min hyresvärd att den delgivningen som egentligen är till för att säkerställa att jag fått informationen har blivit undangömd och förfalskad. Är det då möjligt att "skruva tillbaks" ärendet till den tidpunkten så att jag slipper bli värkt. Det är A och O för mig att jag inte förlorar mitt hem över något som hållits undan för mig.

Jag vill helst inte gå längre in på personen som gjorde det då jag vet att personen mår väldigt dåligt av många olika anledningar, så önskar istället hjälp med hur jag kan lösa mitt ärende.

Tack på förhand
//Snart hemlös

Eftersom det finns en underskrift så har beslutet vunnit laga kraft - alltså är du fast hos KF med betalningsanmärkning och hela köret. Det du skall göra är att ansöka om en s.k. domvilla eftersom du är "dömd" på felaktiga grunder. Då finns en liten chans att beslutet rivs upp.

Jag råkade ut för samma sak men visste inte vem som skrivit under för mig. Min överklagan hjälpte dock inte. De sa att visserligen var det bevisat att det inte var min underskrift men eftersom jag inte kunde redogöra för omständigheterna så låg beslutet fast. Betalningsanmärkning i tre år.
Citera
2015-10-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Eftersom det finns en underskrift så har beslutet vunnit laga kraft - alltså är du fast hos KF med betalningsanmärkning och hela köret. Det du skall göra är att ansöka om en s.k. domvilla eftersom du är "dömd" på felaktiga grunder. Då finns en liten chans att beslutet rivs upp.

Jag råkade ut för samma sak men visste inte vem som skrivit under för mig. Min överklagan hjälpte dock inte. De sa att visserligen var det bevisat att det inte var min underskrift men eftersom jag inte kunde redogöra för omständigheterna så låg beslutet fast. Betalningsanmärkning i tre år.

Underskriften handlade ju om delgivning. Efter det skall kfm behandla inkommen ansökan om betalningsföreläggande, innan det går till utmätning går det alltid bra att antingen betala eller att bestrida kravet. Någon form av "laga kraft" erhålles givetvis inte enbart genom att delgivningen är avklarad (även om den enligt ts i det här fallet egentligen inte är det). Problemet kan dock vara att tiden nu förflutit för långt så att möjligheten till bestridande eller reglering av skulden saknas, då är det nog som ts är inne på lämpligt att påpeka det för myndigheten ifråga. Det framgår inte riktigt hur långt detta ärende avancerat, därför stannar jag där så länge.
Citera
2015-10-11, 21:00
Medlem
Hej
De tre veckorna har redan gått ut. Jag har redan betalt skulden hos KF men jag fick först veta i fredags att jag skulle bli vräkt då de ringde mig personligen och berättade det.

Men jag tycker att det låter extremt märkligt att de bara kan fortsätta på samma spår trots att jag kan visa på att informationen inte nått fram till mig.
Delgivningen är ju till för att informera mig om att ärendet nu ligger hos KF för att jag ska kunna vidta åtgärder snarast innan jag blir utmätt. Alla ska väl ha den förutsättningen antar jag och om jag då "berövats" den så borde väl man kunna göra någon skjustering?

Det finns även omständigheter jag kan lägga fram för KF som jag inte nämnt för er här.

Men ni ser alltså att trots detta kmr jag bli vräkt och ligga kvar hos KF?
Citera
2015-10-11, 22:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
HejHej!

Tack på förhand
//Snart hemlös

Detta var ju olyckligt, minst sagt.

Du har två problem, det ena litet mer akut. Att du riskerar att förlora din hyresrätt måste du hantera tillsammans med din hyresvärd. Att KFM skall ligga på för att hjälpa dig med den biten är inte så sannolikt, de måste hantera sin egen korrigeringsprocess först.

Så prio ett är att berätta för hyresvärden vad som inträffat och visa på hur du, omedelbart saken blev känd för dig, uppfyllt alla åtaganden. Det finns en liten hake, och det är att det i normalfallet inte skall behövas KFM-insatser för att få betalt, i ett normalt hyresgäst-hyresvärdförhållande. Här bör du ha en rimlig förklaring. Detta gör du för att stoppa en påbörjad vräkningsprocess, och tro inte att KFM vet vad sin högra och vänstra hand gör i detta.

Prio två är att aktivera KFM:s rättelseprocess. Se den här länken: https://www4.skatteverket.se/rattsli...10/322277.html
Anledningen är att anmärkningar på den här nivån är så diskvalificerande i alla normala ekonomiska sammanhang, och det förekommer till och med (blivande) arbetsgivare som ställer sig frågande till sökanden där en kreditkontroll pekar på oansvarighet och slarv, om inte värre. Handlar det om banklån, krediter och annat är det naturligtvis alldeles nödvändigt att vara "ren".
Citera
2015-10-11, 23:00
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Möjligheterna till överklagan eller återvinning har alltså gått ut och beslutet har vunnit laga kraft?

För att få bort beslutet:

Utslaget från kronofogden är en exekutionstitel enligt 3 kap. 1 § UB, vad som sägs om dom i balken gäller även utslag från kronofogden enligt sista stycket samma paragraf. Enligt 18 kap. 20 § UB så tillämpas reglerna om särskilda rättsmedel i RB även på kronofogdemyndighetens beslut i utsökningsmål. I ditt fall så handlar det om domvilla eftersom kronofogden inte hade rätt att fatta beslutet utan att du har blivit delgiven, här kan nämnas NJA 1996 C 26 där en person som inte hade rätt till det kvitterade mottagningsbeviset, man sa så här i HD:

Citat:
Ett kvitterat mottagningsbevis som återsändes efter det att försändelse har lämnats ut kan i regel godtas som tillräcklig utredning om att ordinär delgivning har skett, oavsett om det postbefordringsföretag som har återställt det är svenskt eller utländskt. Med hänsyn till vad som uppges i intygen kan emellertid inte i detta fall anses visat att handlingarna verkligen delgivits bolaget. Vid sådant förhållande skall KFM:s utslag undanröjas och det förordnas om ny handläggning hos myndigheten.

Enligt 18 kap. 1 § UB ska ett överklagande göras till tingsrätten och klagan över domvilla ska då göras skriftligen hos hovrätten enligt 59 kap. 5 § RB.

Rättning enligt det som Bergakungen föreslår löser dock problemet med registret mycket enklare.

Det här har dock ingenting med med din hyresrätt att göra utan hjälper bara betalningsanmärkningen.

När det gäller din hyreslägenhet så är det med stöd av 12 kap. 42 § JB som hyresvärden hotar med vräkning, enligt den så är hyresrätten förverkad om inte hyran betalas inom en vecka efter förfallodagen och hyresvärden har rätt att säga upp lägenheten i förtid. Enligt 5 st. samma paragraf så är dock inte hyresrätten förverkad om det som ligger dig till last är av ringa betydelse, vanligtvis är man restriktiv med att bedöma försenade hyror som ringa betydelse men ditt fall är ganska speciellt.

Det åligger dock hyresvärden enligt 12 kap. 44 § JB att efter uppsägning för försenat betalad hyra delge dig att du har 3 veckor på dig att återfå lägenheten om hyran betalas in. Nu ska det nämnas att det inte har skett någon uppsägning om du har bott där längre än 3 månader då det i så fall ska ske skriftligen.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2015-10-11 kl. 23:26.
Citera
2016-01-23, 23:00
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Hej
De tre veckorna har redan gått ut. Jag har redan betalt skulden hos KF men jag fick först veta i fredags att jag skulle bli vräkt då de ringde mig personligen och berättade det.

Men jag tycker att det låter extremt märkligt att de bara kan fortsätta på samma spår trots att jag kan visa på att informationen inte nått fram till mig.
Delgivningen är ju till för att informera mig om att ärendet nu ligger hos KF för att jag ska kunna vidta åtgärder snarast innan jag blir utmätt. Alla ska väl ha den förutsättningen antar jag och om jag då "berövats" den så borde väl man kunna göra någon skjustering?

Det finns även omständigheter jag kan lägga fram för KF som jag inte nämnt för er här.

Men ni ser alltså att trots detta kmr jag bli vräkt och ligga kvar hos KF?

Inte hundra på allt du skriver men det låter som du inte blivit "rätteligen stämd" och kan klaga över domvilla hos hovrätten. Alltså om nån annan skrivit på ett delgivningskvitto i ditt namn och fejkat din namnteckning är delgivningen inte korrekt. Det förvånar mig inte att fittmyndigheten KFM inte nämnt detta för dig, deras service gentemot allmänheten är huvudsakligen betingad av bekvämlighet numer.

Du har dock bara sex månader på dig från det du fick kännedom om beslutet som meddelats pga. den felaktiga delgivningen.

Du måste givetvis vara beredd på att dra in den som felaktigt skrivit på delgivningen för att bevisa att delgivningen är felaktig, konkret bevisning som visar att underskriften är felaktig, hovrätten ain't no joke.

http://www.domstol.se/Brott--straff/...-handlaggning/

Det kan vara läge att i skrivelsen där du klagar över domvilla också begära inhibition (att verkställighet, dvs. att avhysningen inte får verkställas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in