Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det skulle jag nog vilja se belägg förr. I kyrkohandlingar från 1600-talet redovisas tämligen utförligt när makar är så osams att de inte klarar av att upprätthålla äktenskapet. Det är tämligen ovanligt, men förekommande.
1600-talet hade rätt strikta lagar för vad som gällde för att få lov till skilsmässa, ex. så gällde impotens/ tvång/ otrohet etc.
2 gifta där en fått spader av vilken anledning det nu än må vara, och ville ut, så är det ju som upplagt att man försöker få till ett mål där man anklagar den andre för ditt eller datt.
Och frågan är vill du ha tillbaka det systemet? För du kan näppeligen få folk att plötsligt inte vilja skiljas mer.
Citat:
Jag tycker att man skall i de allra flesta fall ha uthållighet livet ut, men jag inser att alla inte klarar detta utan att det ibland havererar, vilket rimligen bör ta flera år av uthållighet - eftersom makarna har själva fått välja om de vill gifta sig eller inte. Det fria valet medför ett stort ansvar. Ansvar; detta impopulära ord nuförtiden.
Well det tycker jag är sjukt på alla det sätt som finns. Om ett förhållanden inte funkar så ska man inte tvingas leva ihop bara för att. Och att välja att gifta sig ska inte få konsekvenser för hela livet.
Är ju strunt och inte heller något som skulle vara speciellt bra för barn, speciellt inte i de fall där en av makarna kanske beter sig illa även mot barnen.
Citat:
Att fullgöra sin äktenskapliga plikt och åstadkomma den fortplantning som är avgörande för människosläktets fortlevnad är inte att ha "ställt till det". Vi är två om det här!
Så klart att män kan byta blöjor, och det är knappast i sig orsak till särskilt många skilsmässor. Problmen ligger snarare i en annan riktning, där fr a kvinnor tycks ha svårt att inse bara för att ett barn kommer in i bilden, så förändras inte allting för mannen som för kvinnan.
eh jo!! allt förändras även för mannen när han får barn, han har exakt samma förpliktelser mot sina barn som vad mamman har. Det går inte skaffa ungar på löpande band bara för att sen knuffa över dem till morsan och bara fortsätta som förr. Är precis då som kvinnor väljer att skilja sig och dela vårdnaden. Får farsor kanske för första gången fatta vad det faktiskt innebär att ha fullt ansvar för barn och hem.
Citat:
Att kvinnor tydligen är sämre på sex än män, vilket mannen rimligen småningom tröttnar på, är inget skäl för kvinnor att överge sina män. Det borde snarare vara en orsak att förbättra sig.
Tsss..
Citat:
Han har definitivt inskränkts, t ex genom att kvinnan ger barnet så mycket uppmärksamhet att mannen upplever sig bortstött.
Just…
Uvens bild av äktenskapet och barn är.
Före barn är den vakna tiden uppdelad för både män och kvinnor ungefär:
30% tillsammans/ 50% arbete/ 20% egen tid
Efter barn är mannens tid
20% tills. med kvinnan/ 10% tills. med barnet/ 50% arbete / 20 % egen tid
Mens kvinnans är:
20% tills. med mannen/ 50% tills. med barnet / 50% arbete / 20% egen tid.
Och det ska ju kvinnor bara palla med, självklart och fullt rimligt eller hur?
don't worry jag ska rota fram någon söt uggla åt herrn.