• 1
  • 2
2015-10-10, 20:28
Medlem
Har fått ärva två fastigheter som uppgår till ett marknadsvärde på ca. 11 milj kr i dagens läge. Funderar på att antingen hyra ut båda två alternativt sälja och placera allt i säkra fonder.

Tanken med placeringen av fonderna är att ha runt 5% avkastning per år. Enligt mina uträkningar borde jag få ut 550000 kr brutto per år vilket innebär jag kan gott och väl leva på detta.

Min fråga till er är, har jag tänkt rätt? Eller är det för hög avkastning per år?
Citera
2015-10-10, 20:34
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kempea
Har fått ärva två fastigheter som uppgår till ett marknadsvärde på ca. 11 milj kr i dagens läge. Funderar på att antingen hyra ut båda två alternativt sälja och placera allt i säkra fonder.

Tanken med placeringen av fonderna är att ha runt 5% avkastning per år. Enligt mina uträkningar borde jag få ut 550000 kr brutto per år vilket innebär jag kan gott och väl leva på detta.

Min fråga till er är, har jag tänkt rätt? Eller är det för hög avkastning per år?

om du inte är intresserad av att va hyresvärd så är det ju en bra tid å sälja nu. om något år eller två kan det va dåliga tider.

annars är väl fastigheter en bra grej att leva på. menar så länge du har hyresgäster så vet du ju hur mycket pengar du får varje månad oavsätt om börsen kraschar eller ej.

annars så vitt jag kan så har du ju räknatt rätt på avkastningen.
Citera
2015-10-10, 20:45
Medlem
ihelps avatar
Fem % är en bra avkastning med de summorna. Men glöm ej att du måste betala vinstskatt på försäljningen av husen så beroende på vad de köptes för så kan 11 miljoner snabbt bli några miljoner mindre.
Citera
2015-10-10, 20:59
Medlem
Det beror ju på hur du definierar "säkra fonder".
I dagsläget med negativ ränta så kommer du ju inte i närheten av det med räntefonder (inte ens high yield).

Då får du vända dig till aktiefonder som borde kunna ge 5% över tiden, men det kan ju vara en volatil resa med år av -30%. Som det ser ut idag kan du ju heller inte få det i direktavkastning (utdelning) i en aktiefond utan måste sälja av upp till 5% av värdet och andelarna varje år.
Citera
2015-10-10, 22:32
Avstängd
Det absolut bästa är att äga fastigheter med bostäder och hyra ut dessa. Fasta inkomster varje månad. Stort behov av lägenheter. Bättre avkastning på sikt än för fonder, om de inte går exceptionellt bra .
Citera
2015-10-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Fem % är en bra avkastning med de summorna. Men glöm ej att du måste betala vinstskatt på försäljningen av husen så beroende på vad de köptes för så kan 11 miljoner snabbt bli några miljoner mindre.

Hur menar du att det skulle bli mindre bara sådär? Har man koll kan det ju inte bli mindre på sekunden direkt.
Citera
2015-10-10, 23:59
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azurex
Hur menar du att det skulle bli mindre bara sådär? Har man koll kan det ju inte bli mindre på sekunden direkt.

Du betalar 22% i skatt på vinsten av dina fastigheter.

Säg att de inköptes för ett antal år sen för 5 miljoner, Du säljer dem för 11.

Då ska du betala 22% av 6 miljoner i skatt till staten. Det innebär ca 1,3 miljoner mindre att investera i fonder/aktier.
Citera
2015-10-11, 01:27
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azurex

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du betalar 22% i skatt på vinsten av dina fastigheter.

Säg att de inköptes för ett antal år sen för 5 miljoner, Du säljer dem för 11.

Då ska du betala 22% av 6 miljoner i skatt till staten. Det innebär ca 1,3 miljoner mindre att investera i fonder/aktier.

Exakt^^
Citera
2015-10-11, 02:54
Medlem
Många givande svar. Jag är inte intresserad utav att ha kvar fastigheterna för jag känner att det blir för mycket arbete, därav placeringen i fonder.

Jag är ute efter säkra fonder som jag inte vill behöva övervaka eller ligga och vara orolig för. Tanken är att sälja vinsten en gång per år.

Hur "säkra" kan fonder vara? Lite som att fråga hur långt ett snöre är men hoppas ändå på ett givande svar.

Är 5% vinst per år för mycket att önska om man vill ha säkra fonder eller kan man kanske tom få ännu mer?
Citera
2015-10-11, 06:58
Medlem
Finns preferensaktier som ger fast utdelning varje år oavsett hur börsen gå så länge bolaget inte gå i konkurs. Där kan du få minst 5% oftast mer i avkastning.
Citera
2015-10-11, 07:02
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Finns preferensaktier som ger fast utdelning varje år oavsett hur börsen gå så länge bolaget inte gå i konkurs. Där kan du få minst 5% oftast mer i avkastning.

Det finns väl ingen garanti på 5% av investerat kapital per år i preferensaktier?0
Citera
2015-10-11, 07:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kempea

5% är ett ganska högt avkastningskrav om du vill hålla dig till relativt säkra investeringar. Mitt tips är att du i vart fall gör följande.

- Först och främst, gör inget förhastat, oplanerat eller ogenomtänkt. Landa känslomässigt i situationen och ta dig tid att känna efter om du vill behålla eller sälja.
- Om du säljer fastigheterna och ska placera kapitalet, investera en bit i taget under en längre tid, ha inte bråttom. Det är viktigt ur riskspridningssynpunkt, och för att inte låta plötsliga infall medföra ogenomtänkta placeringar
- Gör en genomtänkt planering. Vilka investeringsmål har du? Vilken tidshorisont har du på dina investeringar? Vilken risk är du villig att ta? Hur aktivt vill du förvalta dina investeringar? Hur vill du leva?
- Om det är aktie-fondmarknaden du tänkt dig, var öppen för både fonder och aktier. Med direktägande slipper du förvaltningsavgifterna och slipper alla innehav som fonderna har som inte är bra, vid sidan av deras bra innehav. Men man kan ju komplettera aktieportföljen med billiga fonder och fonder exponerade mot marknader där man inte kan köpa aktier. Dessutom finns det flertalet bra investmentbolag, som ger god riskspridning.

- Lyssna inte okritiskt på alla tvärsäkra råd och tips du får av vare sig säljare på banker eller av kapital- eller pensionsförvaltare, eller av privatpersoner. Tänk själv, inhämta mycket information, låt stora beslut ta tid och låt inte plötsliga känslopåslag påverka dina investeringsbeslut.
Senast redigerad av Bunny 2015-10-11 kl. 07:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in