• 2
  • 3
2015-10-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1320

Är fler som öppnat bröstet pga flimmer.

Ja, men det är i alla fall ingen elkonvertering...

Det är ett helt annat ingrepp som det dessutom är sjukt ovanligt att de gör...
Vill du bli uppskuren eller vad är det med dig?
Citera
2015-10-10, 00:45
Medlem
Citat:
Varför? Vet blev sjuk en gång och hade puls på 140 i 3 dygn som inte ville ge sig. Det var då jag låg inne med ekg dygnet runt röntgade lungor gjorde ultraljud mm. Satte väl sig psykiskt så att jag har psykiskt problem och oro/hjärtfobi är för mig självklart. Vet inte när jag tex får ett dubbelslag tex kan jag stressa upp och oroa mig. Och gå runt och tar pulsen.

Min hjärna har blivit konstig. Snabb puls= panikångest. Så blir det en ond cirkel så panikångest gör att pulsen slår snabbare så klart. Jävligt jobbigt.

Kanske läge att söka hjälp för att bli av med det beteendet istället?
Citera
2015-10-10, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Kanske läge att söka hjälp för att bli av med det beteendet istället?

Har bokat tid till läkaren på torsdag. Men någon terapeut eller psykolog lär man aldrig få tid till.
Citera
2015-10-10, 00:47
Medlem
Citat:
Har bokat tid till läkaren på torsdag. Men någon terapeut eller psykolog lär man aldrig få tid till.
Hypnos. 1 timme sen är det problemet borta.
Citera
2015-10-10, 00:48
Medlem
Citat:
Varför? Vet blev sjuk en gång och hade puls på 140 i 3 dygn som inte ville ge sig. Det var då jag låg inne med ekg dygnet runt röntgade lungor gjorde ultraljud mm. Satte väl sig psykiskt så att jag har psykiskt problem och oro/hjärtfobi är för mig självklart. Vet inte när jag tex får ett dubbelslag tex kan jag stressa upp och oroa mig. Och gå runt och tar pulsen.

Min hjärna har blivit konstig. Snabb puls= panikångest. Så blir det en ond cirkel så panikångest gör att pulsen slår snabbare så klart. Jävligt jobbigt.

Varför låg du inne på sjukhus? 140 i puls är inte onormalt för en sjuk människa med en infektion i kroppen, likaså ett högt blodtryck. Jag förstår att du tycker det är jävligt obehagligt med hjärtklappning/dubbelslag osv, jag har också haft det problemet. Fick dock en utredning och efter att allt såg normalt ut så slutade jag stressa då hjärtat gör lite som det vill. Men det är en stor muskel som pallar en jäkla massa.
Du litar inte på sjukvården? Kolla då på alla dessa stora, feta amerikaner som käkar hamburgare dygnet runt och väger 200 pannor Om deras hjärta pallar så gör ditt det också
Citera
2015-10-10, 23:37
Medlem
Citat:

Du svarar på dina egna frågor!

Jag har lång erfarenhet av hjärtnojja, kag har extraslag som kan vara 20 st i minuten under flera veckor, ändå sa min kardiolog att det inte är något fel på mitt hjärta. .

Jag har även en puls mellan 120-130 av att bara gå runt hemma. Går jag upp för trappor så är det trumvirvel i bröstet och jag tror kag ska dö. Trots att jag äter inderal 60 mg morgon o kväll.

Tro mig. Allt detta skapar din hjärna och ditt tankemönster. Det är din hjärna som skickar stresssignaler till nervsystemet och kamp o flykt systemet. Då blir hela kroppen åt helvete o man känner alla möjliga symptom.

Det är inget fel på ditt hjärta. Flimmer o sånt kan du glömma, du lider inte av sånt. Jag trodde oxkså jag led av alla möjliga hjärtsjukdomar som Kom upp på Google, villet i sin tur skapade värre problem. Till slut insåg jag att det faktiskt är min ångest som skapar allt detta.

Jag skulle tippa på att du lider av GAD, som mig.
Senast redigerad av blaha95 2015-10-10 kl. 23:43.
Citera
2015-10-12, 17:01
Bannlyst
Kollade blodtrycket idag liggande med en maskin jag har hemma. Höger 130/75 vänster 150/88 stor skillnad. Även på vänster arm fick jag upp en bild om arytmi. Aldrig fått det förut. Är väl inte så bra med så stor skillnad på höger och vänster?😥 får berätta för läkaren på torsdag
Citera
2016-08-07, 15:22
Medlem
JustZlatans avatar
Jag vet inte om jag har förmaksflimmer. Den senaste tiden har jag känt ett slag mitt i bröstet, vid hjärtat och direkt efter känns som en klump som stiger upp till början av strupen. Blir lite yrslig i en halv sekund men sen går det över. Detta händer väldigt ofta, 10-tals gånger om dagen.

Det började när jag gick på semester för så här kände jag mig aldrig när jag var på jobbet. Kan det ha med stress att göra? Under semestern har jag nämligen hållit på att plugga för att bli egenföretagare och det känns som mera ansvar en press på att jag måste klara det här.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-08-07 kl. 15:25.
Citera
2016-08-11, 08:47
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vet inte om jag har förmaksflimmer. Den senaste tiden har jag känt ett slag mitt i bröstet, vid hjärtat och direkt efter känns som en klump som stiger upp till början av strupen. Blir lite yrslig i en halv sekund men sen går det över. Detta händer väldigt ofta, 10-tals gånger om dagen.

Det började när jag gick på semester för så här kände jag mig aldrig när jag var på jobbet. Kan det ha med stress att göra? Under semestern har jag nämligen hållit på att plugga för att bli egenföretagare och det känns som mera ansvar en press på att jag måste klara det här.
Känn på din puls. Se tex. på www.arytmia.se hur man går til väga. Kan kort säg att har du svårt att känna pulsslagen och att de inte kommer med regelbundenhet så kan du har flimmer.
I ditt fall låter det definitivt som sk. extraslag som är mycket vanligt. Har du mycket besvär av detta så be din vårdcentral att få en långtids EKG analys för att fånga oregelbundenheterna.
Tror chansen är mycket liten att det är farligt i ditt fall . Visst är ångest ofta en vanlig orsak men oregelbundenheter som tex extraslag ska man ta på allvar för att utesluta att det finns allvarligare bakomliggande problem.
Citera
2016-08-11, 10:50
Medlem
Hej!

När man är så ung som du och inte har andra tecken på hjärtsjukdom (extrem andfåddhet vid ansträngning, blå läppar, svullna ben) är hjärtklappning oftast godartad. Det är vanligt med sådana hjärtklappningsepisoder hos unga. Extraslag likaså. Det är något helt annat än förmaksflimmer (vilket jag antar att du menar eftersom kammarflimmer är dödligt, då står hjärtat bara och vibrerar utan att få ut något blod).

Ibland kan det röra sig om en extra elektrisk bana i hjärtat som man bränner bort under så kallad ablation. De (hjärtklappningarna) kan ju kännas extremt obehagliga fast de är godartade. Det kan sänka ens livskvalitet om man går runt och är rädd för dem.

Förmaksflimmer känner du inte bara genom att hjärtat slår snabbt (det behöver inte ens slå snabbt då) utan genom att det slår oregelbundet. Om man känner efter pulsen på handleden så känns förmaksflimmer oregelbundet både i frekvens och fyllnad. Alltså vid vissa hjärtslag känner man hur ådran i handleden fylls kraftigt med blod och i vissa slag att den knappt fylls alls.

Det skulle lugna dig att söka läkare för dina besvär. Du kommer förmodligen få lugnande besked men det tror jag du behöver :-)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in