Citat:
Ursprungligen postat av
upparintener
Ett stort problem i hela gymnasiets matte r, enligt min erfarenhet, hur man inte frklarar sambandet mellan att lsa en ekvation grafiskt kontra algebraiskt.
Har genom hela skolgngen stt p en grafiskt lsning som fel, ngon form av fusklsning nstan. Nr det sedan visade sig att mattefrelsaren p uni tyckte att grafiska lsningar nstan var bttre blev man lite paff.
Lrde mig derivering men inte fasen visste jag mycket om vad det gjorde i ett grafiskt samband

Det strsta problemet med gymnasiet r vl att man riktat in sig s oerhrt mycket p omrdet matematisk analys och tar med s mycket formler och metoder det bara gr vilket gr att man inte fr ngon djupgende kunskap om ngot.
Nr studenter tar sitt frsta jobb, vi sger McDonalds kan de inte ett skit om grundlggande aritmetik s som delbarhet eller egenskaper hos ojmna/jmna tal, vilket hade varit vrt att kunna nr kassan gr snder. Nej, istllet ska de kunna ta fram hgre derivator och finna komplexa nollstllen.. Haha...
Detta enbart r en konsekvens av att svenskar statistiskt blir smre och smre p matte jmfrt med andra lnder och utbildningsministern o compani fr panik och fr fr sig att trycka in mer matte mer formler och g mer in i analysen. Det gymnasieelever behver r inte matematisk analys, det r nd helt oanvndbart p den nivn och p det sttet som det lrs ut. Men visst det r ltt det blir fel nr oinsatta mnniskor ska bestmma vad som r bst fr andra att lra sig och inte.
Jag frstr inte riktigt din frga TS, matte a b c d e r inbakat i nuvarande matte 1a/b/c 2a/b/c 3b/c 4. Matte 5 r en ny kurs som berr ytan av det man gr in p frsta ret vid hgre utbildning, om detta sger dig ngot.