Citat:
Ursprungligen postat av
upparintener
Ett stort problem i hela gymnasiets matte är, enligt min erfarenhet, hur man inte förklarar sambandet mellan att lösa en ekvation grafiskt kontra algebraiskt.
Har genom hela skolgången sätt på en grafiskt lösning som fel, någon form av fusklösning nästan. När det sedan visade sig att matteföreläsaren på uni tyckte att grafiska lösningar nästan var bättre blev man lite paff.
Lärde mig derivering men inte fasen visste jag mycket om vad det gjorde i ett grafiskt samband

Det största problemet med gymnasiet är väl att man riktat in sig så oerhört mycket på området matematisk analys och tar med så mycket formler och metoder det bara går vilket gör att man inte får någon djupgående kunskap om något.
När studenter tar sitt första jobb, vi säger McDonalds kan de inte ett skit om grundläggande aritmetik så som delbarhet eller egenskaper hos ojämna/jämna tal, vilket hade varit värt att kunna när kassan går sönder. Nej, istället ska de kunna ta fram högre derivator och finna komplexa nollställen.. Haha...
Detta enbart är en konsekvens av att svenskar statistiskt blir sämre och sämre på matte jämfört med andra länder och utbildningsministern o compani får panik och får för sig att trycka in mer matte mer formler och gå mer in i analysen. Det gymnasieelever behöver är inte matematisk analys, det är ändå helt oanvändbart på den nivån och på det sättet som det lärs ut. Men visst det är lätt det blir fel när oinsatta människor ska bestämma vad som är bäst för andra att lära sig och inte.
Jag förstår inte riktigt din fråga TS, matte a b c d e är inbakat i nuvarande matte 1a/b/c 2a/b/c 3b/c 4. Matte 5 är en ny kurs som berör ytan av det man går in på första året vid högre utbildning, om detta säger dig något.