Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Enligt 5 kap. 17 § Skollagen så finns det fyra tillfällen då en rektor får stänga av en elev och det är om:
1. eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper,
2. eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande,
3. eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person för kränkande behandling,
4. elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på övriga elevers trygghet och studiero.
Första punkten är inte aktuell, andra punkten är inte aktuell, tredje punkten är inte aktuell, fjärde punkten kan med lite vilja vara aktuell om man anser att du är en fara för andra elever men det krävs även att ditt uppförande ska ha varit påtagligt störande för övriga elever och avstängning ska endast användas om tillsägelser och varningar inte resulterar i ett förbättrat beteende (Prop. 2009/10:165 sida 688).
Avstängningen får max vara två veckor lång enligt 5 kap. 18 § men kan förlängas enligt 2 st. i upp till max 2 år (1,5 år + pågående kalenderhalvår).
Enligt 28 kap. 9 § har du möjlighet att överklaga din rektors förbud hos allmän förvaltningsdomstol. Personligen så anser jag att rektorn har fattat ett felaktigt beslut då bråket inte gällde en annan elev och var efter skoltid och därmed inte kan anses ha varit påtagligt störande för övriga elever.
Har aldrig ens rört en annan elev under eller efter skoltid, går i skolan av anledning att lära mig nu blev det som det blev PGA en gammal händelse för några v sedan som inte spelar större roll. Tack för det konkreta svaret, ska kolla upp detdär med att överklaga då jag verkligen inte påverkar varken studiero eller trygghet.