2015-10-08, 18:11
Medlem
Hamnade i slagsmål idag ungefär 200M från skolan efter lektionstid och nu har rektorn bestämmt sig för att stänga av mig....... Ingen av dem inblandade förutom jag gick på skolan och det var inte ens i närheten av skolbyggnaden, rektorn fick nyss om det PGA att 2 lärare sett det. Har tidigare tillsägelser men ingen skriftlig eller muntlig varning. Har rektorn lagstöd för detta? Kan han verkligen stänga av mig för något som inte har ett skit med skolan att göra? Går Gymnasiet
Senast redigerad av tomtefris 2015-10-08 kl. 18:18.
Citera
2015-10-08, 18:28
Bannlyst
Hur länge brukar man bli avstängd isåfall? och tycker lärarna och rektorn att de är värre att man skulle göra inbrott stjäla pengar och annat från lärarrum än att slå en annan elev?
Citera
2015-10-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
är nog inte avstängning som är det värsta.. andra följder typ med polisanmälningar om misshandel och sånt verkar ännu jobbigare om det skulle börja dyka upp. tycker du själv att du gjorde det rätta kan du nog skita i vad skolan säger.. Hävda dina rättigheter!
Ingen anmälningar kommer göras då andra personen dippa rätt fort innan Polis hann komma etc. Blev inget riktigt avslut på fighten så att säga utan bådas polare drog isär oss och vi gick skillda vägar. Försökte lösa det utan våld, det vägrades accepteras efter ett försök till sving från person B svarade jag.
Citera
2015-10-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ortodoxakneveck
Hur länge brukar man bli avstängd isåfall? och tycker lärarna och rektorn att de är värre att man skulle göra inbrott stjäla pengar och annat från lärarrum än att slå en annan elev?
Just nu är jag avstängd i 1v väntades utredning, person B var INTE elev på skolan. Återigen person B var INTE elev på samma skola som jag.
Citera
2015-10-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ortodoxakneveck
Hur länge brukar man bli avstängd isåfall?

I normalfallet inte längre än två veckor innan saken måste tas upp till ny prövning.
http://www.skolverket.se/polopoly_fs...ber%202014.pdf

Beslut om avstängning får överklagas
Senast redigerad av pagamama 2015-10-08 kl. 18:37.
Citera
2015-10-08, 18:53
Medlem
jodå det kan rektorn/motsvarande göra.
Max resterande termin o tre nästföljande.
har du tur slipper du åtal för slagsmålet så avstängning är ju otroligt lindrigt.
varför klarar du inte av att kommunicera muntligt i en konflikt, eller gå därifrån? har du aggressionsproblem ofta? det finns hjälp att söka isf eftersom det kommer fortsätta att ge negativa konsekvenser för dig om du agerar ut på sådana impulser.
Citera
2015-10-08, 19:12
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Enligt 5 kap. 17 § Skollagen så finns det fyra tillfällen då en rektor får stänga av en elev och det är om:

1. eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper,
2. eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande,
3. eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person för kränkande behandling,
4. elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på övriga elevers trygghet och studiero.

Första punkten är inte aktuell, andra punkten är inte aktuell, tredje punkten är inte aktuell, fjärde punkten kan med lite vilja vara aktuell om man anser att du är en fara för andra elever men det krävs även att ditt uppförande ska ha varit påtagligt störande för övriga elever och avstängning ska endast användas om tillsägelser och varningar inte resulterar i ett förbättrat beteende (Prop. 2009/10:165 sida 688).

Avstängningen får max vara två veckor lång enligt 5 kap. 18 § men kan förlängas enligt 2 st. i upp till max 2 år (1,5 år + pågående kalenderhalvår).

Enligt 28 kap. 9 § har du möjlighet att överklaga din rektors förbud hos allmän förvaltningsdomstol. Personligen så anser jag att rektorn har fattat ett felaktigt beslut då bråket inte gällde en annan elev och var efter skoltid och därmed inte kan anses ha varit påtagligt störande för övriga elever.
Citera
2015-10-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
jodå det kan rektorn/motsvarande göra.
Max resterande termin o tre nästföljande.
har du tur slipper du åtal för slagsmålet så avstängning är ju otroligt lindrigt.
varför klarar du inte av att kommunicera muntligt i en konflikt, eller gå därifrån? har du aggressionsproblem ofta? det finns hjälp att söka isf eftersom det kommer fortsätta att ge negativa konsekvenser för dig om du agerar ut på sådana impulser.
Är du tappad eller bara efterbliven? Har du läst tråden? Jag slog efter person B... Så man kan väll säga att jag agerade i nödvärn. Åtal kan du skita i det är inte på kartan eftersom vi har gemensamma polare som har pratat med honom som säger att han inte har pratat med Polisen. Är det impuls att slå tillbaka? Du må nog vara den mest tröga personen FB har skådat på ett tag.
Citera
2015-10-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Enligt 5 kap. 17 § Skollagen så finns det fyra tillfällen då en rektor får stänga av en elev och det är om:

1. eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper,
2. eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande,
3. eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person för kränkande behandling,
4. elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på övriga elevers trygghet och studiero.

Första punkten är inte aktuell, andra punkten är inte aktuell, tredje punkten är inte aktuell, fjärde punkten kan med lite vilja vara aktuell om man anser att du är en fara för andra elever men det krävs även att ditt uppförande ska ha varit påtagligt störande för övriga elever och avstängning ska endast användas om tillsägelser och varningar inte resulterar i ett förbättrat beteende (Prop. 2009/10:165 sida 688).

Avstängningen får max vara två veckor lång enligt 5 kap. 18 § men kan förlängas enligt 2 st. i upp till max 2 år (1,5 år + pågående kalenderhalvår).

Enligt 28 kap. 9 § har du möjlighet att överklaga din rektors förbud hos allmän förvaltningsdomstol. Personligen så anser jag att rektorn har fattat ett felaktigt beslut då bråket inte gällde en annan elev och var efter skoltid och därmed inte kan anses ha varit påtagligt störande för övriga elever.
Har aldrig ens rört en annan elev under eller efter skoltid, går i skolan av anledning att lära mig nu blev det som det blev PGA en gammal händelse för några v sedan som inte spelar större roll. Tack för det konkreta svaret, ska kolla upp detdär med att överklaga då jag verkligen inte påverkar varken studiero eller trygghet.
Citera
2015-10-08, 19:33
Medlem
det är olika regler för grundskola o gymnasie. dessutom kan ju slagsmålet som skedde i nära anslutning till skolan/ skolans område inverka negativt på övriga elevers trygghet.
min känsla är att TS inte berättar allt utan bara valda delar.
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2015-10-08, 21:08
Medlem
Hälften av trådens inlägg är raderade och varningar är utdelade.

Nu skärper ni er och håller er till ämnet. Ämnet är om TS kan bli avstängd pga ett bråk utanför skolans område. INTE vad ni tycker om TS och INTE vad ni tycker om andra som postar i tråden. Tills ni förstår det finns det fler varningar att dela ut.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in