2024-10-03, 19:46
Medlem
Sardinbruss avatar
På Optios hemsida står bland annat denna välskrivna mening som ger ett väldigt seriöst intryck av verksamheten: "Det händer i dessa uppdrag att Optio får obefogad kritik för att vi ska släppa uppdraget. Vi anser inte att kritik och hot ska göra att våra huvudmän inte ska få hjälp! Tycker du?!".

https://optio.se/om-oss/
Citera
2024-10-03, 20:12
Medlem
Twitterturkens avatar
Dom har rätt i att det närmast liknar en kidnappning, men det hade nog varit till Uppdrag gransknings fördel att ha med en beskrivning från Therese hur hon reagerade på att bli förflyttad på det där sättet.
Deras "intervju" med henne väckte fler frågor än den besvarade.
Citera
2024-10-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Dom har rätt i att det närmast liknar en kidnappning, men det hade nog varit till Uppdrag gransknings fördel att ha med en beskrivning från Therese hur hon reagerade på att bli förflyttad på det där sättet.

Fast i min och alla andras värld krävs ändå inget mer än hon sa på (den troligen korta stunden) att hon önskade att mor+far och grannen skulle komma på hennes födelsedag.

Jag tror aldrig att en autistisk person som T så snabbt kan fås att ”fejka” ett dylikt möte och det verkar som om reportern är lika ”chockad”.

Hon han ju berätta en hel del att hon är ensam, inte gör något på dagarna osv. Bra jobbat där av T och reportern. Mer än nog för att få fram budskapet.

Innan mötet kunde jag som råbarkad flashbackare ganska så enkelt avfärda det som galen morsa och att T kanske blev orolig av morsan.

Morsan verkar ju liksom vara en dryg typ men även detta erkänns ju i reportaget av 20års assistenten. Och med en bekant som är lärare så vet jag att föräldrar gör allt (inkl styrker de fel) som ungen gör. Trots allt hade de henne hemma i 36 år eller nåt…

svt ska all skit ha men denna månad så kan de få mina stålar.

Riktigt vidrigt och såklart i en stad där sosseäckel styr, Örnsköldsvik.

Hoppas det löser sig, vet några personer jag inte skulle vilja vara nu när bajset träffat fläkten!
Citera
2024-10-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det står lite här, i allafall om företaget Optio:

(FB) Optio AB - Luriga förvaltare

Hittade även denna blogg om ett annat fall som hon varit inblandad i:

https://evagesfunderingar.wordpress....-arne-gavelin/

Om jag förstått det hela rätt så har Arne Gavelin fått hävt förvaltarskapet och kräver högre skadestånd efter att Linda W havererat hans ekonomi. I första instans beviljades han 60000kr, hovrätten ökade det till 80000kr.

https://centrumforrattvisa.se/fall/a...in-mot-staten/

Tror att han Arne gick till högsta domstolen och fick ett skadestånd på 250 000 kronor.
Citera
2024-10-03, 21:21
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvara
Tror att han Arne gick till högsta domstolen och fick ett skadestånd på 250 000 kronor.

Jag kunde inte hitta att det var avgjort än - jag uppfattade det som att det var först 2025 som det skulle upp i HD. Om det är så så är han väl värd det och det är väl egentligen en liten bot för vad han blev utsatt för.
Citera
2024-10-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
På Optios hemsida står bland annat denna välskrivna mening som ger ett väldigt seriöst intryck av verksamheten: "Det händer i dessa uppdrag att Optio får obefogad kritik för att vi ska släppa uppdraget. Vi anser inte att kritik och hot ska göra att våra huvudmän inte ska få hjälp! Tycker du?!".

https://optio.se/om-oss/

De har ju inga incitament att bli av med sina klienter så det är ju självklart att de tycker och skriver så.
Fakturera, fakturera, fakturera.

Lite berättigad kritik får man väl tåla.

Vad har hänt med alla klagomål som kommit från människor genom åren?
Vem har lyssnat på dem och hjälpt dem?
Överförmyndarnämnden har inte varit behjälplig i varje fall.

Och måste man dra det ända till rätten för att bli av med företaget om man tycker att deras anställda är inkompetenta och tjänster undermåliga?

Har kommunen någon reklammationsnämnd man kan vända sig till om man inte är nöjd med tjänsten. De måste ju kunna erbjuda alternativ.
Citera
2024-10-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag kunde inte hitta att det var avgjort än - jag uppfattade det som att det var först 2025 som det skulle upp i HD. Om det är så så är han väl värd det och det är väl egentligen en liten bot för vad han blev utsatt för.

https://centrumforrattvisa.se/fall/a...in-mot-staten/
Citera
2024-10-03, 21:53
Medlem
https://sverigesradio.se/avsnitt/ann...-ingen-gronsak
Citera
2024-10-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpuppy
En sak jag också blir galen på är att så få som jobbar inom LSS mm står upp för sina brukare. Alla dessa personliga assistenter i programmet; visst tyck illa om Thereses föräldrar om de blivit illa behandlade, men därifrån till att inte larma och anmäla när det börjar pratas om att strypa Thereses kontakt med sina föräldrar, fy fan!
Kan dock inte döma den ”nya” personalen lika hårt. De har fått en story serverad för sig som dessutom styrks av att Therese har sekretess. Alla vet vad som krävs för att få det, så de ville säkerligen skydda Therese från hemskheter. Man tror inte att människor kan vara så onda som Linda.

Assistenterna på det nya assistansbolaget agerar också dom brottsligt medelst tvångsåtgärder gentemot sin brukare. Att det sker på order av chefen är mindre relevant kan jag tycka.
Citera
2024-10-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken

Nej, intervjun svarar på den enda relevanta frågan - "vill Therese ha kontakt med sina föräldrar?". Svaret på denna fråga är enhälligt "JA", och eftersom detta gäller en vuxen person så är det så att enligt svensk lag har alla inblandade då skyldighet att se till att Therese får träffa sina föräldrar.

Föräldrarna själva uttrycker att dom inte har nån åsikt om flytten, utan det är den regelrätta kidnappningen dom har invändningar emot. Sen får man väl också rimligtvis reda ut huruvida Therese velat flytta eller inte, och om det finns anledning att tro att detta verkligen varit att "sörja för hennes person". Man kan ju misstänka att det eventuellt inte är så, mtp alla andra omständigheter som lagts fram här.
Citera
2024-10-04, 12:14
Medlem
Hon är flyttat igen??

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...et-ingen-aning
Citera
2024-10-04, 12:29
Medlem
Vart är M eller SD. Inget jävla ljud av missbrukande myndighet som skadar en individ. Får en känsla att förmyndaren snor Therese pengar och ger henne smulorna.

Önskar att någon polisanmäler denna för myndaren snarast. Stackars Therese
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in